 |
בנק ישראל חייב את הבנקים להחזיר כ-54 מיליון שקל ללקוחות שהתלוננו כי נפגעו מהבנקים בשנים 2002 ו-2003, כך עולה מהסקירה הדו-שנתית של יחסי בנק-לקוח בפיקוח על הבנקים בבנק ישראל. על פי הסקירה התקבלו בשנת 2003 בפיקוח על הבנקים בבנק ישראל 4,353 פניות בכתב, לעומת 4,787 פניות בשנת 2002 – ירידה של כ-9%. מהנתונים עולה כי ב-2003 הסתיים הטיפול ב–4,644 פניות, לעומת 5,108 פניות שהטיפול בהן הסתיים בשנת 2002. 29% מהתלונות נמצאו מוצדקות - חלקית או במלואן - לעומת כ- 32% בשנת 2002. על פי הפיקוח על הבנקים כ-18% מהתלונות עסקו בניהול חשבון בנק, כ-18% במשכנתאות, כ-9% בצ'קים וכ-7% בעמלות והטיפול בהן. בנק המזרחי הוביל את חמשת הבנקים הגדולים במספר התלונות המוצדקות: 42.4% בבנק המזרחי, 32.5% בבנק דיסקונט, 32.1% בבנק הבינלאומי, 24.5% בבנק הפועלים ו-23.8% בבנק לאומי. זאת, בהשוואה לשנת 2002 - בה שיעור התלונות המוצדקות היו: בנק המזרחי 30.3%, בנק דיסקונט 34.7%, הבנק הבינלאומי 29.5%, בנק הפועלים 23.4% ובנק לאומי 31.1%.
עוד עולה כי שיעור התלונות המוצדקות בבנקים הגדולים למשכנתאות ב-2003 היה עדיין גבוה יותר מאשר בחמשת הבנקים המסחריים הגדולים: 36.1% בבנק משכן, 30.1% בבנק לאומי למשכנתאות ו-25.2% בבנק טפחות. שיעורי התלונות המוצדקות בקרב חברות כרטיסי האשראי בשנת 2003 היו: כא"ל – 39%, לעומת 49% בשנת 2002; ישראכרט – 31%, לעומת 30% בשנת 2002; לאומיקרד – 20%, לעומת 15% בשנת 2002. נושאים בולטים שבהם פעל הפיקוח על הבנקים להחזרי כספים ללקוחות: החזר שביצע בנק למשכנתאות בסך כולל של כ-17 מיליון שקל, בגין עמלות שגבה מלקוחותיו בעקבות הצגה חוזרת של חיובים על פי הרשאה לפירעון תשלומי הלוואת המשכנתא. החזר של כ-14 מיליון שקל ניתן ללקוחות כאשר הבנק השתמש ב"הריבית הנהוגה", כלומר, זו המתפרסמת בטבלאות הריבית של הבנק - אף שבבנקים נתנו הלוואות חדשות בריבית נמוכה יותר. החזר נוסף ניתן לקבוצת לקוחות בסך כולל של כ-9 מיליון שקל בגין עמלה על ביטול שיעבודים שגבה בנק בניגוד לחוק הבנקאות.
|
 |
 |
 |
 |
|
|