 |
/images/archive/gallery/106/043.jpg יואב להמן, המפקח על הבנקים
צילום: רובי קסטרו  |
|
|
יורחב הגילוי הנאות של חברות האשראי כלפי הלקוחות: לקוח יוכל לבטל חוזה עם חברת אשראי בתוך 3 חודשים. החברות יחויבו לעמוד בדרישות ההון הבנקאיות |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
יהודה שרוני 3/10/2004 8:18 |
|
|
|
|
 |
בנק ישראל הודיע היום על הכללים החדשים בתחום כרטיסי האשראי, זאת לאחר שהוועדה המייעצת של הבנק המרכזי אישרה את התוכנית המהפכנית. במסגרת התוכנית החדשה יחולו שני שינויים משמעותיים: הראשון, חברות האשראי יחויבו מהשנה לעמוד בדרישות הפיננסיות הנדרשות מבנקים. השינוי השני נוגע למערכת היחסים עם הלקוחות: חברות האשראי יחויבו בעתיד להרחיב משמעותית את הגילוי הנאות הניתן ללקוחות, ויוגבלו בפעולות מסוימות. הוועדה המייעצת של בנק ישראל אישרה לפני ימים אחדים את המלצות המפקח על הבנקים, יואב להמן, לחולל מהפכה כוללת בשוק כרטיסי האשראי. בין המגבלות הפיננסיות החדשות העיקריות שיחולו על חברות האשראי: הפעלת יחסי הון מינימליים (יחס הון לנכסי סיכון - 9%), מגבלות בתחום האשראי (מגבלות לווה בודד), מתכונת חדשה להפרשות לחובות מסופקים ועוד. מערכת היחסים עם הלקוחות תעבור כאמור שינוי דרמטי. ראשית, חברות האשראי יחויבו לקבוע שווי מינימלי לנקודות או לכוכבים שהלקוחות צוברים. כמו כן, חברת אשראי לא תנפיק כרטיס ללקוח אלא אם התקבלה ממנו הוראה מפורשת ומתועדת. ללקוח תינתן אפשרות לבטל את החוזה עם חברת האשראי ללא כל עמלה בתוך 3 חודשים. אם הוחלט על ביטול הכרטיס, אבל בוצעה באמצעותו "עיסקה מתמשכת", יחויב בית-העסק להפסיק את גביית התשלומים הנוספים בתוך 3 חודשים מהמועד שבו נמסר על הביטול. על חברות האשראי ייאסר לשווק או למכור מוצרים של חברות, אלא להסתפק בשיווק מוצרים תמורת נקודות או כוכבים (ללא תוספת תשלום). כמו כן, ייאסר על חברות האשראי להכניס את הלקוחות ל"אוברדראפט" בעת השימוש בנקודות או בכוכבים, בגלל העלות הגבוהה ללקוחות. דף המידע החודשי הנשלח ללקוחות יכלול בעתיד פרטים נוספים: פירוט עיסקאות הרכישה במט"ח (כולל המועדים ושערי ההמרה הרלוונטיים), פירוט נוסף של צבירת הנקודות או הכוכבים, ומצב הפעולות של הלקוח ביחס לתנאים המעניקים לו פטור מתשלום דמי חבר. הכללים החדשים של בנק ישראל מופעלים בעקבות ההתרחבות הניכרת בפעילותן של חברות כרטיסי האשראי בישראל, וכן בעקבות העלייה בהיקף השימוש בכרטיסי הפלסטיק וכניסת החברות לפעילויות נוספות, ובכלל זה מתן אשראי צרכני.
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|