 |
75% מהעסקים בישראל מעורבים בקהילה בדרך כלשהי, כך עולה ממחקר של ארגון מ.ע.ל.ה (מחויבות עסקים לחברה) בקרב מנהלים במשק. מהמחקר עולה כי 47% מהם תורמים כספים לארגונים ולמוסדות שונים כמו: פנימיות ומועדונים, אגודות התנדבותיות, עמותות בתחומי הבריאות, החינוך והסעד. 12% מהעסקים תורמים מוצרים, או ציוד, כדוגמת תרומת משאיות לארגוני איסוף מזון, תרומת מחשבים וכיו"ב. ואצל היתר ישנה התנדבות של העובדים, או מעורבות מסוג אחר. אגב, שיעור המעורבות החברתית גדל ככל שהעסק גדול יותר. 73% מהעסקים המעסיקים 50–10 עובדים תורמים לקהילה. לעומת זאת, 78% מאלו המעסיקים 50–100 עובדים מעורבים בפיעלות קהילתית ו-88% מהעסקים המעסיקים מעל 100 עובדים. בהקשר זה, התבקשו המנהלים לציין חברות ישראליות בולטות בתחום התרומה לקהילה. 11% מהמנהלים ציינו את שטראוס, 9% הזכירו את סלקום ואילו 7% את עלית. ככלל, 17% מהמנהלים ציינו חברות בתחום המזון, 16% ציינו חברות בתחום התקשורת ו-10% הזכירו חברות מתחום ההיי-טק. באופן ממוקד, כאשר נשאלו המנהלים על מספר תחומים בהם החברה שבניהולם מעורבת בפועל, נראה כי קיימת מגמה של מודעות גוברת להיבטים של איכות סביבה ואתיקה כחלק ממערך האחריות החברתית בפירמות. 47% מהמשתתפים במחקר ענו כי הם עוסקים באחת מהפעילויות הבאות: 23% עוסקים בקידום פרויקטים מסוימים בקהילה, 18% שומרים על איכות הסביבה, 10% מעודדים התנדבות עובדים ו-7% מקדמים תחומי אתיקה בעסק. מהמחקר עולה עוד כי ב-17% מהעסקים הבינוניים והגדולים בישראל יש אדם שאחראי על הקשר בין העסק לקהילה, לרוב מתוך דרג ניהולי בכיר – מנהל משאבי האנוש או המנכ"ל. מנגד, רק ב-4% מכלל מהעסקים בישראל ישנו מנהל קשרי עסקים וקהילה. המחקר חשף תמימות-דעים ביחס לחשיבות הנתפסת של המעורבות החברתית. 90% מהמנהלים הבכירים במשק סבורים כי מעורבות חברתית של עסקים היא חשובה, 50% מהם סבורים כי היא חשובה מאוד. 36% מהמנהלים (בעיקר מקרב חברות גדולות), מאמינים כי עסקים יכולים לחולל שינוי חברתי. 43% מהמנהלים סוברים כי מעורבות חברתית צריכה להיות חלק מהאסטרטגיה של העסק.
עוד נתונים מהסקר: 67% מהמנהלים חושבים כי למעורבות החברתית השפעה משמעותית על תדמית החברה. 42% חושבים כי היא מניבה לעסק רווחים באמצעות העדפה של לקוחות לרכוש מוצרים של החברה, או בדרך של תרומה לתדמית ולפרסום החברה. שליש מהמנהלים מאמינים כי המעורבות תורמת גם לרמת הנאמנות של העובדים למקום עבודתם. מהממצאים עולה כי שיעור החברות הישראליות התורמות לחברה יגדל בשנה הקרובה (2005) ב-4%. לדברי טליה אהרוני, מנכ"ל מ.ע.ל.ה: "נורמות האחריות החברתית של המגזר העסקי בישראל מתרחבות ואנו רואים יותר ויותר חברות החותרות להובלת שינוי חברתי בארץ. בהשוואה לנתונים של עמיתי מ.ע.ל.ה מוכיח הסקר כי מנהלים הנחשפים ליתרונות שבאימוץ גישה של אחריות חברתית - ממנפים הן את פעילותם העסקית והן את השקעתם החברתית".
|
 |
 |
 |
 |
|
|