ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
ביקש הצעת מחיר לביטוח רכב-וקיבל בדואר דרישה לתשלום
בפסק הדין קבע השופט כי הלקוח ביקש הצעת מחיר בלבד למרות שביטוח ישיר תבעה תשלום
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
גיל מלמד
19/8/2004 9:00
דימיטרי סבורוב התקשר ביום בהיר אחד אל המוקד הטלפוני של חברת ביטוח ישיר וביקש, לטענתו, הצעת מחיר לפוליסת ביטוח למכוניתו. חברות ביטוח "טלפוניות" לא נוהגות לתת סתם כך הצעות מחיר, בהתאם לסוג המכונית ולגילה, אלא מבקשות מן הפונים אליהן לספק להן את כל הפרטים האישיים וכן כתובת למשלוח דואר.
 
סבורוב סיפק את הפרטים, אבל נדהם לגלות כעבור זמן-מה דרישת תשלום ראשונה על חשבון הפוליסה שכביכול ביקש והונפקה לו. כאשר סבורוב סירב לשלם את הסכום שנדרש ממנו, לא התעצלה חברת הביטוח ופנתה בתביעת תשלום בסך 217 שקל לבית-משפט השלום בתל-אביב. בית-המשפט נדרש למעשה להכריע אם חברת ביטוח יכולה לכפות חיוב דמי פוליסה על מבוטח בעקבות שיחת טלפון.
 
השופט מנחם קליין הגיע עם עורכי הדין של הצדדים להסכמה ולפיה בית-המשפט ישמע את הקלטת שיחת הטלפון בין סבורוב לבין המוקדנית של חברת הביטוח, ויכריע על-פיה - מבלי שצד מן הצדדים יגיש ראיות נוספות ומבלי לקיים שלב הוכחות. במאמר מוסגר כדאי לציין, שכל שיחות הטלפון לחברות הביטוח הישיר למיניהן מוקלטות. לכן, מצד אחד מבוטחים צריכים להיזהר בלשונם, ומצד אחר - לדעת שבכל מחלוקת בין הצדדים ניתן לדרוש לשמוע את ההקלטות הרלוונטיות. מכל מקום, השופט קליין האזין לשיחת הטלפון והתרשם שבין הצדדים לא נכרת חוזה, מפני שלא התקיימה לגביו "גמירת הדעת" ("רצון מגובש, כוונה רצינית להתקשר בחוזה והחלטיות. . . מבחן גמירת הדעת הוא מבחן חיצוני של ההצהרה" - על-פי פרשנותו של פרופ' ג' שלו, המופיעה בפסק-הדין).
 
במלים פשוטות, המבוטח לא הצהיר על הסכמתו לרכוש את הפוליסה וככל הנראה גם לא נשאל מפורשות לגבי כך, אלא בעיקר התכוון לברר את עלות הפוליסה ותו לא. בפסק-הדין יש תמרור אזהרה חשוב לכל מיני עסקים שנוהגים לשווק את מרכולתם באמצעות הטלפון: חוסר בהירות כלפי הצרכנים צריך לשחק לטובת הצרכן ונגד המציע.
 
הפעם הסתיימה התביעה בפסיקת הוצאות סמלית, רק 300 שקל לטובת הנתבע, אולם עדיף לחברות הביטוח שלא יתברר שמדובר בשיטה - אחרת בתי-המשפט עלולים להיות פחות סלחניים כלפיהן. למבוטחים מומלץ מאוד לערוך לכל הפחות תרשים עקרוני של כל שיחת טלפון מול המבטח הטלפוני, כדי שבעת מחלוקת יוכלו לדעת עד כמה כדאי, או לא כדאי, לצאת למאבק משפטי.
 
 
שאלות ניתן להפנות לפקס: 03-6582803 או לדואר אלקטרוני gilmel@maariv.co.il
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...