ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
זה לא העסק שלי
יש לכם זיכוי או הטבה בארנק כבר חודשים? לא בטוח שכשתיגשו לממש אותם יהיה עם מי לדבר. מרגיז, אבל חוקי
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
נועה כץ
19/8/2004 8:07
קיבלתם זיכוי או תו לקנייה בחנות מסוימת? לא בטוח שתוכלו לממש אותו, ולא בגלל שפג תוקפו, אלא משום שהעסק המצוין על גבי ההטבה הוא לא אותו עסק. החנות אולי נראית אותו הדבר, הסחורה נראית דומה, אבל אומרים לכם כי העסק שהעניק לכם את ההטבה כבר לא קיים. ואז, במצב כזה בדרך כלל אין עוד ערך ממשי להטבה הכתובה על גבי הנייר.
 
מקרים כאלה שכיחים למדי בתקופה של מיתון. כך קרה לג', אשר רכשה לפני כ-10 חודשים תמונה בגלריה פרי ארט גלרי בתל אביב. ג' ביקשה להחליף את התמונה ובתמורה קיבלה זיכוי בשווי 450 שקל, עליו אין אזכור לתאריך אחרון למימוש. אולם כשהגיעה לפני ימים אחדים לגלריה כדי לבחור תמונה חלופית, התברר לה שאינה יכולה לממש את הזיכוי. נאמר לה שהעסק בו נקנתה התמונה אינו קיים עוד, ובאותו מיקום בדיוק ועם אותו סוג של סחורה, פועל במקומו עסק אחר העונה לשם גלרי עלמה.
 
מרגיז? מאוד. אנחנו
מקבלים זיכוי או הטבה כלשהי ואין לדעת אם בעוד מספר חודשים היא תהיה בעלת ערך. אנחנו עומדים בתנאי המימוש של ההטבה, אבל לא יכולים לקבל את המגיע לנו, ונראה גם שאין כתובת שניתן לפנות אליה. בין אם העסק מצוי בהליכי פירוק ובין אם נסגר מסיבות אחרות-מי שהעניק לנו את ההטבה נעלם. במקרה של ג', החנות הקודמת נסגרה כחודשיים וחצי לפני שהגיעה לממש את ההטבה. עמית ינאי, הבעלים של גלרי עלמה, מסר בתגובה: "הגלריה הנוכחית עוסקת באותו התחום בו עסקה הגלריה הקודמת - כרזות פרסום עתיקות, אולם מבחינה משפטית מדובר בחברות שונות. כבעלים של חברה אחת אני לא יכול לכסות הבטחות של חברה אחרת ואין לי שום אחריות בעניין. רק במקרים שנפלו על קו התפר בין סגירת החנות הקודמת ופתיחת החנות החדשה עזרתי ללקוחות שהגיעו עם זיכויים, לפנים משורת הדין. לקוחות שמבקשים לפנות לבעלים של העסק הקודם מופנים לכתובת דואר אלקטרוני".
חוקי לגמרי
 מצב כזה הוא חוקי לגמרי. עסק חדש, שהמשותף לו ולעסק הקודם הוא המיקום ותחום העיסוק, אינו חייב במימוש התחייבויותיו של העסק הקודם כלפי לקוחות. מבחינה משפטית חשוב להבחין בהקשר זה בין שני מצבים: מצב של חילופי בעלות באותו העסק ומצב של חילופי עסקים שאין ביניהם כל קשר משפטי. במילים אחרות: חילופי האנשים להם שייך העסק לעומת חילופי העסקים הפועלים באותו המקום.
 
לדברי עו"ד יורם ארן ממשרד חזן-ארן, המשמש כיועץ משפטי חיצוני של רשות ההסתדרות לצרכנות, "מצב אחד הוא מצב בו הבעלים הקודמים של העסק מוכר מניותיו לבעלים החדשים של העסק ואז רק מתחלפים הבעלים בעסק והחברה נשארת אותה החברה. החובות כלפי הצרכן הם של החברה עצמה ולכן חובותיו של הבעלים הקודמים כלפי הצרכן עוברים אל הבעלים החדשים. על-פי דיני החוזים, במצב כזה על הבעלים החדשים של העסק לממש את ההטבות שהוענקו על-ידי הבעלים הקודמים, ולרוב במצב כזה לא מתעוררות בעיות. הקושי הוא כאשר לא מדובר באותו העסק. עסק אחד נסגר ובאותו המקום נפתח עסק אחר, ואז אין התחייבות חוזית של המוכר החדש כלפי המוכר הקודם לקיים את התחייבויותיו כלפי צרכנים".
 
מקרה מפורסם שבו התחלפו עסקים הוא זה של המשביר לצרכן והמשביר החדש לצרכן. לפני כשנתיים, המשביר לצרכן נקלע לקשיים כספיים עד שהגיע למצב של כינוס נכסים ונקנה על-ידי חברה אחרת, העומדת בראש המשביר החדש לצרכן. חברה זו לא נשאה בחובותיו של המשביר לצרכן כלפי צרכנים. אולם כאשר החלו להישמע תלונות של לקוחות על כך שאינם יכולים לממש זיכויים ותווי קנייה שהוענקו להם על-ידי המשביר לצרכן, החליטו במשביר החדש לצרכן ללכת לקראת אותם צרכנים. במשך 9 החודשים הראשונים של המשביר החדש לצרכן כובדו ההטבות שניתנו על-ידי המשביר לצרכן. מאחורי מהלך זה עמדו מניעים שיווקיים. לדברי דורון פרנקנשטיין, סמנכ"ל השיווק והסחר של המשביר החדש לצרכן, "ראשית, לא רצינו ליצור אנטגוניזם אצל לקוחות. בנוסף, השתמשנו בכל העניין כדי להפוך לקוחות מזדמנים ללקוחות נאמנים לרשת. בעצם ניצלנו את ההזדמנות לשיפור הקשר בין הרשת ללקוח. כאשר הלקוחות הגיעו לממש את ההטבות הם גם נרשמו למועדון הלקוחות שלנו וכך הרווחנו מכל הסיפור".
 
וזה בעצם כל העניין. לגרום ללקוח להיות מרוצה גם כשלא חייבים לו דבר. גם אם מבחינה משפטית לא מדובר באותו העסק, ללקוח זה לא ממש אכפת. הוא מעוניין לממש את ההטבה שלו והסברים על "חילופי עסקים" ו"שתי חברות שונות" הם לא יותר מתירוץ עלוב בעיניו. אחרי הכל, החברה החדשה שתפסה את מקומה של החברה הקודמת נהנית לא מעט מהמוניטין ומהלקוחות של החברה המקורית.
 
בנוסף, החברה החדשה יכולה להרוויח מכך. אם היא תנהג לפנים משורת הדין ותאפשר ללקוח לממש הטבתו, היא אולי תפסיד קצת בטווח הקצר אבל בטווח הארוך תרוויח לקוח נאמן ומרוצה, שישוב לקנות במקום וגם יספר על כך לחבריו. כאשר לא מאפשרים לצרכן לממש את ההטבה, הוא יכול לנסות לפנות למחלקת התלונות של החברה. אפשר גם לנסות לפנות לחברה הקודמת שהעניקה לכם את ההטבה, אם היא עדיין קיימת, ולדרוש את מימוש ההטבה. כך או כך, כאשר מדובר בהטבות בסכומים גבוהים, רצוי להיות מעשיים ולממשן בהקדם.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...