 |
אנחנו כצרכנים, ובכלל, אוהבים שמחזרים אחרינו. מבצעים, מתנות וקופונים מדברים אלינו. חברת הקופון של המדינה, שהשיקה בשבוע שעבר את החוברת השישית שלה בתפוצה של כמיליון עותקים, יזמה סקר באמצעות מכון המחקר מותגים, ממנו עלה שכל ישראלי חמישי במדינה גוזר קופון. על פי הסקר, נשים הן "אלופות הקופונים" ו-35.9% מהן משתמשות בהם, לעומת 13% מקרב הגברים. עוד מגלה הסקר כי כשליש מהדתיים במדינה (30.7%) משתמשים בקופונים, לעומת 16.3% מקרב החילונים ו-23.7% מקרב המסורתיים. התחושה הזאת, שאנחנו מחזיקים ביד גזיר נייר ששווה כסף, מאוד מפתה, אבל צריך לזכור שמדובר בכלי שיווקי שנועד למשוך אותנו ולגרום לנו להגיע לחנויות ולפתוח את הארנק, לפעמים שלא לצורך. לא שאנחנו רוצים להשמיץ - קיימים בשוק הקימעונות הישראלי קופונים שבהחלט שווה לגזור ולהשתמש בהם, אבל תמיד צריך לבדוק כמה באמת אנחנו מרוויחים מהשימוש בקופון. העצה - "כבדהו וחשדהו" - בהחלט מתאימה לעניין זה. ישראל קצת מפגרת בתחום הקופונים לעומת מדינות אחרות, כמו למשל ארה"ב, כפי שמספר ארי כהן, אחד מיוזמי החוברת 'הקופון של המדינה': "חברת NCH, חברת סליקת קופונים מהגדולות בארה"ב, ערכה סקר מיוחד בשנה שעברה ממנו עלה, כי 81% מהאמריקנים משתמשים באופן מזדמן או שוטף בקופונים.
שווי קופון ממוצע בארה"ב הוא 77 סנט, ועיקר השימוש בקופונים בארה"ב נעשה ברכישת מוצרי קוסמטיקה ומצרכי מזון". בישראל תופעת הקופונים אמנם כבר לא בתחילת הדרך, אבל אין ספק שהיא עדיין לא היכתה שורשים. בניגוד לארה"ב, וכפי שניתן לראות בחוברת 'הקופון של המדינה' מצמידים קופונים כמעט לכל המוצרים החל ממוצרי מזון, מוצרי חשמל, ציוד מחשבים וכלה במכוניות, טיפולי יופי, שיניים ועוד. כהן מעיד שבניגוד לאמריקני, הישראלי לא מתלהב להשתמש בקופון אלא אם כן ניתנת לו הנחה מפתה מאוד, לפחות בשווי של עשרות שקלים. כהן גם ראה כמה וכמה קופונים שנועדו אך ורק להתל בצרכנים: "למרות שלכאורה מדובר בעצה בסיסית, הדבר החשוב ביותר לעשות לפני שמגיעים עם הקופון לחנות היא לקרוא אותו. כבר נתקלנו בהרבה קופונים שבתחתיתם נכתב באותיות קטנטנות שהם תקפים רק בקנייה מעל לסכום מסוים בחנות. לכן תמיד חשוב לבדוק עם יש תנאים מגבילים לקופון. יש קופונים שפתאום כשאתה מגיע לחנות מסתבר שהם כרטיסי הגרלה או טופסי מכרזים או שבתמורה לשימוש בהם צריך למסור פרטים אישיים - מומלץ להיזהר מקופונים כאלה. עוד פרמטר שיכול להצביע לנו על רצינות של קופון הוא התוקף שלו. אם מדובר בקופון שתקף ליום-יומיים זה אומר דרשני. קופון איכותי תקף לשבוע ויותר".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
לו"ז של קופונים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אבל לעתים המניפולציה שנעשית על-ידי מפיצי הקופונים היא עדינה למדי וקשה לזהות אותה. בעיתון של רשת שופרסל למשל, שחולק בסוף השבוע ללקוחות, מצוינים מבצעים וקופונים שונים. בראש עמוד השער מצוין כי המבצעים בתוקף עד 9 באוגוסט. על חלק מהמבצעים והקופונים מצוינת הערה קטנה בתחתית העמוד, שלפיה הם בתוקף עד 2 באוגוסט. האם אנחנו אמורים להגיע לסניפי הרשת בכל יום מסוים בשבוע כדי לזכות במוצר אחר? מדוע לא להקל על הצרכנים ולסנכרן את המבצעים והקופונים לתקופת זמן משותפת וקבועה? דובר רשת שופרסל מסר בתגובה, כי "עיתון הרשת מתפרסם אחת לשבועיים וכולל מבצעים שבועיים, ומחולקים בו גם קופונים למבצעים ייעודיים. על מנת להקל על הלקוח ולדאוג לאמת בפרסום, מצוין בכל מבצע או קופון את תוקפו". |  |  |  |  | |
|