 |
שלוש חברות התקשורת הבינלאומית נמצאות ברמת כוננות גבוהה: מבצרות עמדות, מחממות מנועים ומתחילות בהפעלת אסטרטגיות חסימה. כבר ביום ראשון הבא, כך מאמינים בבזק בינלאומי, ב-013 ברק וב-012 קווי זהב, צפוי מתחרה חדש להיכנס לזירה. אינטרנט זהב תיכנס לשוק, החדש עבורה, כשהיא חמושה בפרזנטור חיים הכט, שקיבל, על-פי ההערכות, כ-150 אלף דולר עבור הובלת קמפיין ההחדרה של החברה לשוק השיחות הבינלאומיות, בקידומת 015. אינטרנט זהב אינה היחידה. בעתיד הקרוב עתידה גם חברת התקשורת האנגלית אקס פון להתחיל לפעול בשוק השיחות הבינלאומיות, וגם נטוויז'ן כבר הצהירה על כוונות דומות. לשתיים האחרונות עוד אין תאריך כניסה ודאי. לכל המצטרפות החדשות אין שאיפות גדולות. הן אינן באות, ככל הנראה, לכבוש או להוביל את השוק, אלא כדי לסדר לעצמן הכנסה נוספת, מלבד האינטרנט. על-פי ההערכות בענף מתמצים יעדיה של אינטרנט זהב בכיבוש כ-10% מהשוק , ושל נטוויז' ן ב-5% נוספים . אלא שחברות התקשורת הבינלאומית
הקיימות, המנהלות כבר שנים תחרות מחירים חריפה, אינן מתכוונות לאפשר למתחרות החדשות, שיתקשו להביא בשורה מלבד מבצעי מחירים, לנגוס להן בנתח השוק. מבחינתן, מלחמת המחירים הזו היא המלחמה על הבית, והיא עומדת להיות המלחמה השיווקית הכי חמה בעתיד הקרוב. "אף אחד לא ייתן לשחקן חדש להיכנס לשוק הזה", מצהיר רמי חזן, סמנכ"ל השיווק של בזק בינלאומי. "אני לא מאמין שיש מקום אמיתי לעוד מתחרים בשוק הזה. מה שהשחקנים החדשים רואים זה את מחירי המחירון, אבל רוב הלקוחות הכבדים כבר נמצאים במסלולים שהמחיר בהם יותר נמוך, ומשתמשים במבצעים שונים. המחירים בפועל נמוכים ב-50%-30% מהמחירים שהם רואים. בזירה כזו יהיה להם קשה מאוד לקחת נתח שוק מהשחקנים הקיימים". חזן טוען שהשיחות הבינלאומיות מהוות כ-80%-70% מההכנסות של 012 ו-013, לעומת כ-50% עבור בזק בינלאומי, ולפיכך, לטענתו, השתיים הראשונות חשופות יותר לפגיעה. אבל אף אחת מהן אינה מתכוונת לשבת בחיבוק ידיים נוכח הרחבת והחרפת התחרות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
הכנסה נוספת מלבד האינטרנט
|
|
 |
 |
 |
 |
|
50% מחייגים לחו"ל פעם בשלושה חודשים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"אין לנו כל כוונה לעשות חיים קלים לשחקנים החדשים, ואנחנו לא מתכוונים לוותר על שום לקוח. בכל מקום שהם יפעלו הם ימצאו גם אותנו", מצהיר באופן נחרץ לא פחות גם רן גוראון, סמנכ"ל השיווק של 013 ברק. "זו מלחמה על הבית. אלה הלקוחות שלנו ואין לנו כוונה לוותר. החברה נערכת כבר שנה וחצי להרחבת התחרות, והיא נקטה אסטרטגיה של מיתוג בספטמבר בשנה שעברה, שהפכה את המותג הרבה יותר רלוונטי לצרכן הפרטי. "עברנו לצמיחה בבסיס הלקוחות, שגדל בשנה וחצי האחרונות ב-150%, ואנחנו מבצעים עבודה עמוקה של ניבוי ומניעת נטישה מתחת לקו. במגזר הרוסי, שהוא מגזר אסטרטגי, גדל חלקנו מ-12% ל-30%. אני מאמין שכחברה צומחת, שיש לה מומנטום חיובי, נאבד פחות לקוחות מאשר האחרות, שמתמקדות באינטרנט ורואות בו את מנוע הצמיחה". "אין סיכוי שנוותר על לקוחות. לא ניתן מקום למתחרים החדשים, ולא ננוח על זרי הדפנה" - מבטיח כצפוי גם נועם יעקובי, סמנכ"ל השיווק של 012 קווי זהב. ב-013 ברק מעריכים את היקף שוק השיחות הבינלאומיות ב-1.5 מיליארד שקל בשנה. 4 מיליון דקות שיחה ביום עוברות בשלוש החברות, והשוק מהווה כ-6% משוק התקשורת בישראל. על-פי נתוני 013 ברק, 70% מהשיחות הם לארצות הברית ולמערב-אירופה. על-פי הנתונים האלה, 85% מהשיחות מבוצעות מבזק,ורק 15% מטלפונים ניידים. 60% מהשיחות מבצע המגזר הפרטי (שיחות מתוכננות לחברים או קרובי משפחה) ו-40% מניב המגזר העסקי. 50% מהאוכלוסיה מחייגים לחו"ל פעם ב-3 חודשים , וזהו קהל היעד הרלוונטי עבור החברות. במגזר הרוסי, מגזר אסטרטגי עבורן, 90% מהאוכלוסיה מחייגים לחו"ל בתדירות שכזו. השוק מתחלק באופן כללי בצורה שווה בין החברות. בבזק בינלאומי טוענים שחלקם בשוק גבוה יותר, ועומד על 37%-36%, כאשר לקווי זהב נתח של כ-32% ול-013 ברק כ-30% ( במונחי דקות). ב-013 גורסים שחלקם בשוק מסתכם ב-36%, של בזק בינלאומי 34% ושל קווי זהב 32%.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | מתוך קמפיין 012: "לא ננוח על זרי הדפנה" | |
|