ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
הרגלי הנסיעה: כבר לא מזמינים חופשות מראש - והמחירים יורדים
"אנשים פותחים עיתון ורואים שגם בחודש יולי יש דילים לכל מקום, בכל זמן"
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
רוית נאור
8/7/2004 9:46
עד היום חוקי המשחק של חופשות הקיץ שלנו היו ברורים מאוד: ביולי הילדים עדיין בקייטנות, ובאוגוסט מסתיימת תקופת בין המצרים של הקהל הדתי ומשרדי הממשלה יוצאים לפגרה, מה שאומר שהלחץ בנתב"ג גדל. מכיוון שאף אחד לא אהב להמר על החופשה השנתית עם המשפחה שלו, כולנו הזמנו את החופש מבעוד מועד ושילמנו על כך.
 
וכך בצורה מסורתית, כמיליון ישראלים פוקדים מדי שנה את מעברי הגבול בחופש הגדול. כ-40% מהם בחודש יולי וכ-60% באוגוסט. כל זה היה נכון עד השנה שעברה. זוכרים שהיתה כאן מלחמת מפרץ? זוכרים שהיה סארס ששיתק חצי עולם? ובכן שני הגורמים האלה שחברו למצב הרוח המקומי הכללי גרמו לנו לתחושת מחנק וכך כולנו מיהרנו לארוז מזוודות כבר בחודש יולי ולצאת לחופש.
 
הסטטיסטיקה של השנה שעברה מדגימה שוויון חריג במספר היוצאים ביולי ואוגוסט. על סמך מה שקרה ביולי שנה שעברה, עם ציפייה להתאוששות המשק, רצו ספקי התיירות להזמין עוד טיסות שכר לקיץ הזה, אבל הביקושים נשארו רגילים. וכך יוצא שהמחירים יורדים ואתם נהנים. במקביל, הצרכן הישראלי למד את חוקי המשחק והחליט להמתין לרגע האחרון.
 
"זמן ההמתנה הממוצע ירד ל-5 ימים וחצי", מסביר דודו מחלב, סמנכ"ל השיווק ב דקה ה-90. "אנשים פותחים עיתון ורואים שגם בחודש יולי יש דילים לכל מקום, בכל זמן", אומר מחלב. כמות המושבים לאירופה עלתה ב-30%, מספר הנוסעים שניצלו את המחירים שירדו עלה ב-5%, אבל המחיר יחסית לשנה שעברה, ירד ב-10%-15%.
 
"למצב הזה אחראית במידה לא מבוטלת גם אל על, שהצטרפה לתחרות כמו הצ'רטרים", טוען מחלב. לדברי סמנכ"ל השיווק של איסתא, רונן קרסו, ניתן למצוא כיום מחירי טיסות זולים בכ-15% לעומת אשתקד. טיסות לפריז, שבקיץ שעבר נמכרו ב-440 דולר, ניתן למצוא עכשיו ב-299 דולר. טיסה לרומא שעלתה פעם 300 דולר נמכרת עכשיו ב-250-149 דולר.
 
בניגוד לאירופה, דווקא סיני רושמת עליות מרשימות הקיץ הזה. "יש עלייה של 30% במספר הביקושים לסיני, בהשוואה לקיץ שעבר. גם המחיר עלה, אבל הוא עדיין יותר זול מאילת או אירופה", טוען מחלב. אגב, גם בתי-המלון בארץ לא התמלאו בתחילת החודש, כמצופה. גם כאן, התגובה האיטית של הישראלים עשתה לשוק רק טוב, לפחות מבחינת הצרכן, והמחירים החלו לרדת.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...