ראשי > כלכלה > רכב
בארכיון האתר
רסק מכוניות
סדרה נוספת של מבחני ריסוק למכוניות. כמה חזקות מכוניות משפחתיות ללא גג?
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
גיל מלמד
24/6/2004 13:37
פרוייקט EURO-NCAP פרסם היום סדרה נוספת של תוצאות מבחני ריסוק למכוניות. הפעם מדובר במכוניות משפחתיות גדולות וקומפקטיות וכן השלמות למספר קטגוריות אחרות. בסדרה החדשה מככבות פיז'ו 407, טויוטה פריוס, וולבו S40, אופל אסטרה ופולקסוואגן גולף החדשות, שזכו בחמישה כוכבים במבחן הריסוק המשולב. להצלחה רבה במיוחד זכו סאאב 9-3 קבריו ורנו מגאן קופה-קבריו אשר זכו אף הן בחמישה כוכבים כ"א.
 
החשיבות המיוחדת במבחן זה היא שמדובר במכוניות "בלי גג". לקופה-קבריו, ולקבריו של סאאב, יש גג מתקפל, לכן הוא לא יכול לשאת כמעט בעומסי הפגיעה בעת תאונה וכפיצוי נדרש חיזוק המרכב במקומות אחרים.
 
גם תוצאות ההגנה על ילדים משתפרות במהירות: שש מכוניות זכו בארבעה כוכבים בקטגוריה זאת: פיז'ו 407, טויוטה פריוס, וולבו S40, טויוטה וורסו, אופל אסטרה, פולקסוואגן גולף וטויוטה קורולה וורסו. ציונים מעט פחות
טובים הניבו מבחני הריסוק של הונדה ג'אז ואופל
טיגרה (4 כוכבים) - שתי מכוניות סופר-מיני, אבל מנגד הונדה רושמת פרק נוסף של הצלחה בשמירה על הולכי רגל - עם ציון של שלושה כוכבים (כמוהו השיגה הפעם רק פולקסוואגן גולף).
 
הבושה הגדולה ביותר בסדרה היא נחלתם של ב.מ.וו. Z4 – רק ארבעה כוכבים במבחן הריסוק המשולב וציון של "בלתי מתקבל" לבטיחות ילדים, וכן פיאט דובלו שהשיגה רק שלושה כוכבים במבחן הריסוק המשולב ושלושה כוכבים בהגנת הילדים. גם הטיגרה, אגב, חולקת עם ב.מ.וו. את בושת ה"בלתי מתקבל" בהגנת ילדים.
 
עם זאת, אנשי הפרוייקט מדרגים משום מה את ה-Z4 בקטגוריית "רודסטרים", שם היא נחשבת לטובה ביותר בקטגוריה (למרות שמדובר במכונית יקרה בהרבה מרנו קופה-קבריו למשל). טויוטה, מנגד, יכולה לרשום לעצמה הישג מצויין בהיותה המכונית ההיברידית הראשונה שנבחנת בהצלחה רבה בפרוייקט זה.
טויוטה מתרסקת
מקדם "הגנה פאסיבית"
פרוייקט EURO-NCAP הפך בשנים האחרונות לאחד הפרוייקטים החשובים ביותר לקידום הבטיחות הפאסיבית (הגנה בעת תאונה) במכוניות חדשות, מכיוון שהוא מציג בצורה השוואתית את ביצועי הריסוק של דגמים שונים. סיבה חשובה נוספת לאפקטיביות הרבה של הפרוייקט נעוצה בכך שהוא מאפשר ליצרני הרכב לבצע מבחן חוזר, ולקבל ציונים גבוהים יותר, בתנאי שהם מתחייבים להשתמש בשיפורים שיושמו במכוניותיהם בכל המכוניות החדשות שנמכרות באירופה.
 
התוצאות הראשונות של פרוייקט EURO-NCAP פורסמו בשנת 96' וההישג הממוצע של רוב יצרני הרכב נע בין 2 ל-3 כוכבים. מאז הוקשחו דרישות המבחן, נוספו לו אלמנטים חדשים כמו ריסוק כנגד עמוד בפגיעת צד (לדימוי פגיעה בעץ או בעמוד חשמל) ועוד. במקביל הצליחו רוב היצרנים לשפר משמעותית את עמידות המכוניות ואת מידת ההגנה שהן מספקות לנוסעים באמצעות מערכות ריסון (בעיקר חגורות בטיחות וכריות-אויר בטיחותיות) מתקדמות.
 
לנוכח זאת עלה הציון הממוצע לאיזור ה-4.5 כוכבים, כשהיצרנים המובילים בבטיחות משיגים חמישה כוכבים כמעט בכל סוג וגודל של מכונית. בעיניים ישראליות מדובר במבחן חשוב במיוחד, מכיוון שבשונה ממבחני ריסוק אחרים שנערכים בארה"ב ובאוסטרליה, ב-EURO-NCAP מרוסקות מכוניות בתקינה אירופאית, שנמכרות בישראל.
 
בריסוקי החזית והצד יכולות המכוניות לקבל ציון משוקלל של מקסימום חמישה כוכבים. בנוסף ניתן ציון גם למידת ההגנה על ילדים במכונית, ועל מידת ההגנה (או, נכון יותר, על היכולת למיזעור נזקים) בהולכי רגל. את טבלת התוצאות המלאה, ואת פירוט תוצאות המבחנים השונים, ניתן לראות
באתר האינטרנט של הפרוייקט.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

רכב
כוחו האמיתי של המנוע  
המאזדה החדשה הגיעה לארץ  
אריזה משפחתית  
עוד...