 |
/images/archive/gallery/123/554.jpg מיתוסים אופנתיים - שני חלקים
איור: הדר פורטנוי  |
|
|
הקיץ רק התחיל, אבל אווירת סוף העונה מורגשת היטב בחנויות הבגדים. השנה הרשתות התחכמו ובמקום אחוזי הנחה פשוטים, חלקן מציעות לשלם פחות על קנייה מעל סכום מסוים. רשות ההסתדרות הצרכנית בדקה עבור עסקים מה מציעות החנויות ב-3 קניונים בארץ. למי שיש סבלנות - בסוף סוף העונה יהיו הנחות משמעותיות יותר |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
מאת נועה כץ 24/5/2004 9:27 |
|
|
|
|
 |
בתחום האופנה גם תחילת העונה היא סוף העונה. מבחינת מזג האויר הקיץ עוד בתחילתו, ומבחינת המבצעים כבר הגיע סוף העונה. השנה, מכירות סוף העונה הקדימו במיוחד-בדרך-כלל, יריית הפתיחה של מכירות סוף העונה מתרחשת בחודש יולי והן ממשיכות באופן מדורג, אולם הפעם כבר ממחצית חודש יוני צועקים שלטי הסיילים ממדפי החנויות. ברוב המקרים ההנחות עוד רחוקות משיאן, אולם ברשתות מסויימות כבר מציעים הנחות משמעותיות. מבדיקה שערכה חני מונין, סמנכ"לית רשות ההסתדרות לצרכנות, עולה כי במספר לא מבוטל של רשתות בגדים מוצעות הנחות בינוניות עד גבוהות בשיעור 50% על מבחר גדול של פריטים, אך לצד זאת, ישנן רשתות שטרם החלו במבצעי סוף העונה. בדיקת ההנחות נערכה ב-3 קניונים : קניון איילון ברמת גן, הקניון הגדול בפתח-תקוה ו קניון רמת אביב בתל-אביב, בין התאריכים 20-17 ביוני והיא כללה חנויות של 18 רשתות (ראו דוגמאות בטבלה). מכל מקום, אם נסמוך על נסיון העבר, לקראת סיום סוף העונה ההנחות צפויות להגיע עד לרמות של 80%-70% על פריטים רבים בחנויות. השנה גם אופי המבצעים הוא מעט שונה. בשנה שעברה בלטו מבצעים גלובליים בקניונים, בשנים אחרות נראו הרבה מבצעים בסגנון "עד 70% הנחה " והשנה נראה כי המבצעים הפופלריים הם אלה המתנים את ההשתתפות בסכום קנייה גבוה.
מדובר במבצעים המציבים סכום לקנייה שרק ממנו תינתן הנחה משמעותית. מבצעים אלה לא תמיד משתלמים. חלק מהחנויות, כמו הרשתות ML (מתאים לי), קסטרו ואחרות, מתנות את קבלת ההנחה בקנייה מעל סכום של מאות שקלים. לטענת מונין, "מבצעים כאלה עשויים להיות בעייתיים שכן לא תמיד ניתן למצוא מספר רב של פריטים שבהם מעוניין הלקוח. מדובר בהוצאה גבוהה במכה אחת וכדי להגיע לערך הדרוש לא פעם לקוחות נאלצים לקנות פריטים שלא ממש חיוניים עבורם". דוברת ML מסרה בתגובה כי "מסקרים וממחקרים שערכה הרשת עולה כי נשים מעדיפות לערוך קנייה מרוכזת ולקבל הנחה משמעותית וגורפת. לפני כל מבצע אנחנו בודקים את האפקטיביות בקרב חברות המועדון של הרשת". מקסטרו לא נמסרה תגובה. לבד מטרנד המבצעים האמור, חשוב לשים לב למספר דברים נוספים כשקונים בסוף העונה: ראשית, חשוב שההנחה תצויין באחוזים כדי שיהיה ניתן להעריך את שיעורה האמיתי. כמו כן, רצוי כי ההנחה תינתן באופן מיידי ובמקום, שלא תהיה מותנית ברכישה בסכום מסויים ושניתן יהיה לקבלה גם ברכישה בתווי קנייה. בנוסף, חשוב לודא כי ניתן להחליף את הפריטים בכל פריט אחר תמורת כסף מזומן או זיכוי. חנויות ורשתות רבות, שבדרך כלל מאפשרות החלפות, אינן מאפשרות החלפות של מוצרים שניקנו במסגרת הנחות סוף העונה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
למרות שהקיץ רק התחיל אפשר בחנויות מרגישים סוף עונה
|
|
 |
 |
 |
 |
|
חוקי ההנחות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ומה אומר החוק? במועצה הישראלית לצרכנות מציינים כי כדי להגן על הצרכן ולמנוע הטעיה נקבעו בחוק הגנת הצרכן הגנות הקשורות למכירות מיוחדות כגון מכירות סוף עונה. מדובר בחובות החלות על העסק, ובהן: 1. יש לציין באופן ברור אילו מוצרים כלולים במכירה המיוחדת. 2. יש לציין את מחיר המוצר לפני המבצע. 3. מוצר עם פגם יש להציג בנפרד או לסמן בסימון מיוחד או לייחדו בכל דרך ברורה אחרת. 4. על בית-העסק להחזיק מלאי סביר של מוצרים במכירה המיוחדת, אלא אם צויין אחרת בפרסום המכירה או בהצעת בית-העסק. על-פי המועצה לצרכנות, עסק שאינו פועל בהתאם לדרישות אלה עובר עבירה פלילית, וכפי שנפסק לא אחת בבתי-המשפט, הוא צפוי לשלם קנס בגין העבירה הפלילית וגם לפצות את הצרכן הניזוק. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|