ראשי > כלכלה > היי טק > כתבה
בארכיון האתר
קשקשת ברשת
ספקיות האינטרנט יציעו בקרוב שיחות לכל העולם באיכות מצוינת ובמחירים נמוכים ע"י אינטרנט המהיר. נפרדים מהחשבון של בזק?
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
אמיר טייג
18/6/2004 9:51
כאשר היתה בועת האינטרנט בשיאה, נתלו ברשת הצעירה ציפיות רבות, חלקן דמיוניות לחלוטין. "תראה, יש לנו אינטרנט בסלון, אינטרנט במטבח ואפילו אינטרנט קטן באמבטיה", אמרה קרן מור באחד המערכונים של החמישייה הקאמרית, ותיארה היטב את השיגעון סביב הרשת באותם ימים, כשרבים הכירו את שמה, אך מעבר לכך לא היה להם מושג מה זה.
 
כיום, 4 שנים אחרי התפוצצות הבועה, רבים מהחולמים שהשקיעו כסף וזמן רב בנושא זנחו את החלומות לטובת העולם האמיתי. אך למרות ההספדים שנשאה הבורסה האמריקנית למהפכה, דווקא בשנים האחרונות התחילו החלומות להתגשם. אמנם לא באותו רעש של שנת 2000 העליזה, אך עדיין קורה משהו גדול. לאחד הדברים הגדולים שקרו בשנה האחרונה בתחום האינטרנט יש שם די מוזר- Skype.
 
הסקייפ היא תוכנה די פשוטה, המותקנת על המחשב האישי ומאפשרת שיחות קוליות חינם לכל העולם. אמנם השירות אינו חדש, ותוכנות המסרים המיידיים של Yahoo או MSN מספקות אותו כבר יותר משנה, אך לסקייפ יש יתרון בולט - איכות הדיבור מדהימה, וכמעט לא ניתן להרגיש בהבדל בין שיחה בסקייפ לשיחת טלפון רגילה.
 
האיכות מושגת בזכות הבשלת טכנולוגיה
להעברת קול באמצעות פרוטוקול האינטרנט (VoIP). סקייפ הושקה לציבור הרחב רק באוקטובר 2003, ומייסדי החברה כבר מתהדרים ביותר מ-13 מיליון משתמשים. אגב, תוכנת הסקייפ הגיע מאותו בית יוצר של KaZaA, תוכנת שיתוף הקבצים הנפוצה בעולם. לכאורה, גם הקאזה וגם תוכנת הסקייפ מהוות גורם בעייתי מאוד - שלא לומר מאיים - לבעלי ההון המחזיקים בחברות התקליטים ובחברות התקשורת.
 
זו, ללא ספק, היתה מטרתם של ממציאי התוכנות, שכן המשתמש הסופי לא משלם אגורה בעד השימוש בהן. אך למרות כל האמור לעיל, מרבית חברות התקשורת לא זו בלבד שאינן מראות סימני פאניקה, אלא רואות במגמה הזדמנות עסקית נהדרת - בעזרת הטכנולוגיות החדשות יכולות חברות תקשורת להיכנס לתחומים חדשים, בהשקעה לא גדולה. השימוש בסקייפ, קאזה ותוכנות שיתוף אחרות אפשרי בזכות האינטרנט המהיר, ובתחום זה ישראל היא בין המובילות בעולם. כ-40% ממשקי הבית בישראל מחוברים לאינטרנט מהיר - השיעור הגבוה בעולם, מלבד דרום קוריאה. השילוב הזה, בין החדירה הגבוהה של האינטרנט המהיר להבשלת טכנולוגיית העברת קול באמצעות האינטרנט, עשויה לטרוף את הקלפים בעולם התקשורת.
נתב לרשת מחשבים. תמונת ארכיון
מושכים בחוטים
מי שמחזיק בחוטי התקשורת הנכנסים לכל בית, הוא השולט - ממנו אנו רוכשים את שידורי הטלוויזיה בכבלים, את החיבור לאינטרנט וגם את שירותי הטלפון. בישראל יש רק שניים כאלו - בזק וחברות הכבלים-שהשקיעו כסף רב בחיבור חוטים לבתינו.
 
עד כה היינו חייבים לרכוש מהם גם את השירותים על גבי תשתית זו - מבזק אנו רוכשים את שירותי הטלפון הקולי ומהכבלים את שירותי הטלוויזיה הרב ערוצית. אך בואו של האינטרנט המהיר משנה את המהות של חוטים אלו מסתם חוטי נחושת לצינורות רחבים של מידע, שכולל וידיאו, אינטרנט וקול.
 
סתם אינטרנט אנחנו כבר מכירים שנים, על שירותי וידיאו עדיין מוקדם לדבר, אבל שירותי קול על גבי האינטרנט - זו ההתפתחות בחודשים ובשנים הקרובות. אבי צבי, משנה למנכ"ל נטויז'ן, מדבר על "מהפכה". " הבשלת טכנולוגיית ה-VoIP תאפשר גם לחברות קטנות - כמו נטויז'ן, אינטרנט זהב וספקי אינטרנט אחרים - להעז ולהיכנס לתחום שירותי הטלפון הפנים-ארציים. בצורה זו הן תוכלנה לאיים הן על המונופול של בזק והן על חברות הכבלים, שצפויות להיכנס לשם בקרוב", אומר צבי.
 
כדי להסביר את דבריו מציג צבי את המערכת של חברת Vonage האמריקנית, שנטויז'ן משתפת עמה פעולה. מערכת זו בנויה משני חלקים - החלק הראשון הוא הטלפון, שהוא טלפון קווי רגיל לכל דבר. החידוש טמון בחלק השני - מדובר במין מודם, בדומה למודם הפס הרחב שמחובר למחשב. המודם של Vonage מתחבר ליציאת האינטרנט בקיר ואליו מתחבר הטלפון הרגיל. "חוויית המשתמש בטלפון המבוסס על פרוטוקול האינטרנט זהה לחלוטין לזו של בזק. מרימים את השפופרת, שומעים צליל חיוג ומחייגים", אומר צבי.
 
השירות, יש להדגיש, אינו ייחודי ל-Vonage או לנטויז'ן, אך נטויז'ן היא הראשונה לבחון ציוד מסוג זה בישראל. בהשקעה קלה יחסית, של כ-100 דולר למכשיר, יוכלו ספקי האינטרנט - או כל חברה אחרת שתרצה בכך - לספק טלפון לכל בית בישראל שבו קיים חיבור לאינטרנט המהיר. אך לא רק חברות התשתית עשויות לסבול מכך, אלא גם חברות התקשורת הבינלאומיות. בתחום השיחות הבינלאומיות קיימת כבר היום תחרות קשה, שעשויה רק להתעצם בשנה הקרובה, עם כניסת שלושה מפעילים חדשים לתחום. לא במקרה שניים מבין שלושת המפעילים החדשים שייכנסו הם חברות אינטרנט.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

היי טק
בעלי עניין  
דייסון עושה גלים  
צעצועים לעשירים