 |
מבחינה כלכלית טהורה, למי שנוהג פחות מ-600 ק"מ בחודש (7,200 ק"מ בשנה) לא משתלם לרכוש מכונית (קומפקטית), ועדיף לו להשתמש במוניות. כך עולה מבדיקה כלכלית שערכו סמדר ומשה קצין מחברת חשב. בימים הקרובים צפויה להכנס לתוקפה העלאת תעריפי המוניות בשיעור של כ-8.5%. לקראת העלאת המחירים ביקשנו מחברת חשב למצוא עבורנו את נקודת האיזון הכלכלית בין הבעלות על מכונית נוסעים פרטית "ישראלית" (מכונית קומפקטית, אוטומטית, בעלת מנוע בנפח 1.6 ליטר), לבין שימוש במוניות לצורך נסיעה. מאליו ברור שהחישוב הוא כלכלי בלבד, כלומר שהוא אינו לוקח בחשבון את ההנאות השונות שקשורות בבעלות על מכונית, ובכלל זה הנוחות וזמינות השימוש, וגם לא את הקשיים שכרוכים בשימוש במוניות.
מחיר השימוש במכונית כולל את כל העלויות המשתנות (דלק, תחזוקה) והקבועות (ביטוח, אגרות רישוי) ובמידה מסויימת גם את עלות החניה בערים. מחיר השימוש במוניות משתנה - ככל שאורך הנסיעה ארוך יותר כך קטנה עלות השימוש לכל קילומטר נסיעה (מפני שלכל נסיעה יש עלות התחלתית ועלות להזמנת המונית). לצורך החישוב נלקח בחשבון שימוש במוניות בנתיב נסיעה שאורכו עשרה קילומטרים, אשר בעקבות התייקרות תעריפי המוניות צפוי לעלות כ-35.5 שקלים. עלות האחזקה של מכונית נוסעים קומפקטית ממוצעת, שמבצעת כ-8,000 ק"מ, הוא כ-1,950 ש"ח, מה שמעמיד את נקודת האיזון הכלכלית על איזור ה-550 ק"מ לחודש. כאשר מוסיפים עלויות חניה מינימליות מתקרבת נקודת האיזון הכלכלית לכ-600 ק"מ לחודש. כאשר היקף הנסיעה השנתי יהיה 15,000 ק"מ, עלות האחזקה השנתית עולה לכ-2,480 שקל, ולכן נקודת האיזון תתרחק לרמות תתרחק, כך שרק מי שיסע במונית כ-700 ק"מ.
|
 |
 |
 |
 |
|
|