ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
מכוניות היברידיות: רווח כפול
היום יקבע המיסוי על הרכבים החשמליים. ההוצאה על הבנזין והזיהום יצטמצמו
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
גיל מלמד
27/5/2004 9:24
היום צפויה להתקבל באגף המכס והמע"מ החלטה בנוגע לשיעור מס הקנייה המדויק שיושת על מכוניות היברידיות, בעלות שני מנועים, שיימכרו בישראל. ההערכות עד כה היו שמס הקנייה יהיה בין 45% ל-50%, לעומת כ-95% מס קנייה שמושת על כל מכוניות הנוסעים, אבל עדיין ייתכנו גם "הפתעות לטובה", כפי שאמר בתחילת השבוע בועז סופר, סגן מנהל המכס. שיעור המס המדויק אולי אינו קריטי, אבל אין ספק שהטבת מס משמעותית, ובעתיד גם הפחתה במחיר אגרות הרישוי השנתיות, הן הגורמים שיקבעו למעשה את עתידן של מכוניות אלה בישראל.
 
 עם זאת, גם ללא כל קשר לשני אלה, בשלב הראשון נראה שמה שיעכב את תחילת מהפכת איכות הסביבה בישראל הוא דווקא היצע מוגבל של מכוניות, ולא ביקוש מוגבל. מכוניות היברידיות נחשבות כיום בתעשיית הרכב שלב הביניים ההכרחי בין מכוניות שמונעות במנועי בעירה פנימית המזהמים את האוויר, לבין מכוניות "מימניות", שמונעות באמצעות "תא דלק" וגז מימן. שילוב של מנוע חשמלי - שמוסיף כוח למנוע הבעירה הפנימית העובד על בנזין או דיזל, ומנגד מנצל את הרגעים שבהם לא נחוצה עבודת מנוע הבנזין כדי לאגור חשמל - מצמצם את תצרוכת הדלק ולכן גם את זיהום האוויר.
 
נכון לרגע זה נעות על כבישי ישראל שתי מכוניות שעונות להגדרה הזאת: טויוטה "פריוס" ו הונדה "סיוויק IMA". שתיהן הוצגו בארץ לראשונה בתערוכת "אוטומוטור" בחול המועד פסח, נסקרו במדור זה בהרחבה, ומה שחשוב יותר - עברו בחודש שחלף בהצלחה את כל תהליכי הרישוי הישראלי והן כעת "חוקיות לכביש". ההבדלים בין שתי המכוניות משמעותיים: סיוויק היא למעשה מכונית סדרתית רגילה, כמו כל "סיוויק סדאן" שנמכרת בישראל, ואילו פריוס היא מכונית שמיוצרת באופן מיוחד כמכונית היברידית, ולכן סדרות הייצור שלה מוגבלות כרגע. בסיוויק, נוסף למנוע הבנזין, מותקן מנוע חשמלי שמתחבר אל גלגל התנופה של מנוע
הבנזין, ולצורך אגירת האנרגיה החשמלית נעשה שימוש במצבר מיוחד. לפריוס יש מערכת מורכבת בהרבה, עם הפרדה פיזית בין מנוע הבעירה הפנימית להנעה החשמלית. שילוב הכוחות שלהם מבוצע באמצעות מערכת תמסורת אוטומטית מתוחכמת, נשלטת מחשב. הסיוויק, ואת זה לא כל-כך יאהבו במקומותינו, עושה שימוש בתיבת הילוכים ידנית. בראייה לאומית, החדרתן של מכוניות חסכוניות בדלק חשובה בגלל הפחתת התלות שלנו ביבוא נפט, אבל הרבה יותר מכך בזכות הצמצום בזיהום האוויר שהן מייצרות.
 
 עיקר צמצום הזיהום, אגב, הוא בעת נהיגה עירונית, ושם גם גורם הזיהום הזה נזק הבריאותי הרב ביותר. במשרדי הבריאות והאוצר יודעים לעשות את החשבון של רמת התחלואה שגורמת שריפת כל ליטר דלק, ומהי המשמעות הכלכלית של תחלואת הציבור למשק הלאומי, ולכן מבינים גם מדוע ובכמה יש לעודד את החיסכון בזיהום. למרבה המזל, אנשי האוצר עשו בדיוק את החשבון הזה כאשר קיבלו החלטה עקרונית לעודד את השימוש ב"מכוניות ירוקות", והסנונית הראשונה לכך היתה הפטור ממס שניתן לערכות ההסבה של מכוניות מונעות-בנזין לשימוש בגז בישול. "הקלת המיסוי שתוענק למכוניות היברידיות", אומר בועז סופר, "היא למעשה פריטה לפרוטות של החלטת משרד האוצר בנושא. ברור לנו שרק תמריץ ממשלתי יוציא את רוב הציבור מאדישותו. מנגד, היכולת שלנו להשפיע קטנה, לנוכח המחירים הנוכחיים של המכוניות. בסופו של דבר אנחנו רוצים להביא למצב שבו שקלול כל עלויות הרכישה והשימוש יגרום לציבור למצוא יתרון כלכלי במכוניות'ירוקות'. " עם זאת, כדי לקבוע מה שיעור ההקלה המדויק שיינתן, עלינו לוודא שכל ההטבה הזאת תתגלגל אל הלקוחות ולא תישאר בידי היצרנים או היבואנים. לצורך זה עלינו לדעת בדיוק מהם מחירי היעד של יצרני הרכב וכמה מכוניות הם מתכוונים למכור, באופן שהטבת המס תשרת את האינטרס הציבורי בדרך הטובה ביותר".
פחות כסף ופחות זיהום
מחירי הדלק וההשפעה על הרכישה
 יבואני הונדה וטויוטה כבר פרסמו את "מחירי המטרה" שלהם, אשר עומדים על כ-140 אלף שקל לסיוויק IMA וכ180 אלף שקל לטויוטה פריוס. אלא שבמקרה הזה, לא הכל תלוי בהם. בשונה מעקומות הביקוש הרגילות, שהן פונקציה של מחיר, במקרה זה הביקוש למכוניות בישראל כלל אינו רלבנטי. "לפריוס יש רשימת המתנה של שנה שלמה בארצות הברית", אומר מיכה כרמון, מנהל השיווק של טויוטה. "עם השקת המכונית התברר שהביקוש גדול פי 3 או 4 מכפי שציפו לו.
 
עוד לפני שידענו מה יהיה אחוז המיסוי הסופי, לקחנו סיכון וביצענו הזמנות ראשונות, אבל במקרה הטוב ביותר נוכל לקבל מכוניות מייצור ספטמבר, ובקצב של לא יותר מ-15-10 מכוניות לחודש בלבד. "מבחינתנו,ברור שבשלב הראשון אין כאן שום רווח או עניין מסחרי. חשוב לנו להביא את המכוניות ולשווק אותן מפני שמדובר בחזון של טויוטה, בהישג טכנולוגי שלהם, ובמוצר חשוב מאוד מבחינה תדמיתית. להערכתנו, ששותפים לה גם אנשים אחרים, אין כמעט סיכוי שמישהו ירכוש בישראל מכוניות היברידיות בזכות העובדה שהן ידידותיות לסביבה. העובדה שהן חסכוניות בדלק חשובה יותר, אבל מנגד גם המחיר שלהן לפני מס גבוה יותר, ולכן ברור שהמדינה חייבת להתערב כדי לעודד את השימוש במכוניות ירוקות".
 
 מאז תחילת שנות ה-80 ועד היום, למחיר הדלק כשלעצמו כמעט שלא היתה השפעה על החלטות הרכישה של מכוניות. בסבירות רבה, במיוחד בהתחשב באחוז הגדל והולך של מכוניות "צמודות" בצי הרכב הישראלי, מחיר הדלק גם לא יהיה קריטי בעתיד הנראה לעין. ובכל זאת, כאשר מחיר הנפט שובר בעת האחרונה שיאים בעולם, וגם את מחסום 5 השקלים לליטר בישראל - לא מן הנמנע שלפחות עבור הלקוחות הפרטיים עתידה תצרוכת הדלק של מכוניות להפוך בקרוב למשמעותית. מאידך, כמו לגבי כל חידוש טכנולוגי, גם הונדה וגם טויוטה יצטרכו לעמוד במבחן האמינות. היות שהמערכות ההיברידיות טרם נוסו בישראל, ומכיוון שהן מורכבות למדי, סביר שבציבור יהיו חששות מפני עלויות האחזקה האמיתיות של המכוניות הללו לאורך שנים, וכן לגבי ה"סחירות" שלהן. כך, למשל, אם החלפת סוללות או תיקון מחשב הרכב לא יכוסו במסגרת אחריות היצרן לתקופה משביעת רצון, ואם - חלילה - אלה יתגלו כלא אמינים, הרי שעלות האחזקה עלולה לשבש באופן קיצוני את כל המאזן הכלכלי שעומד בבסיס ההחדרה של מכוניות כאלה לישראל. בנקודה זאת ראוי שהיצרנים (למרבה המזל, היפניים. . .) והיבואנים יגבשו מדיניות ברורה ונוחה לצרכן, לפחות בשלבי ההחדרה של הטכנולוגיה החדשה.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...