ראשי > ניו אייג' > פותחים ראש > כתבה
בארכיון האתר
לרגלי המאסטר
אלו שלושת הפשעים הגדולים שמהם עליך להימנע כדי להתקדם בדרך הרוחנית: רכילות, אכזריות ואמונה תפלה. את המילים שלפניכם כתב קרישנמורטי כשהיה בן 14 בלבד והם נחשבים עד היום לטקסט תיאוסופי קלאסי
לכתבה הקודמתדפדף בניו אייג'לכתבה הבאה
קרישנמורטי / אלקיון. תרגום: יונתן לוי
17/4/2008 8:46
קרישנמורטי / אלקיון. תרגום: יונתן לוי
17/4/2008 8:46
כשג'יידו קרישנמורטי היה ילד קטן אספה אותו החברה התיאוספית אל חיקה, בשל אמונה כי הוא גלגול של ישוע הנוצרי ועתיד להיות "מורה עולם". הם לקחו אותו ואת אחיו לאנגליה, נהגו בו כבנסיך והעניקו לו חינוך רוחני-איזוטרי שכלל גם יצירת קשר עם ישויות, ה"מאסטרים", המורים הרוחניים של האנושות לפי שיטתם של התיאוסופים.
אולי זו אהבה
הגורו שלא רצה להיות גורו ואחד האנשים החכמים ביותר שחיו במאה העשרים. אורי לוטן על ג'יידו קרישנמורטי
לכתבה המלאה  


את הטקסט "לרגלי האדון" כתב קרישנמורטי כשהיה בן 14 בלבד, והוא נחשב עד היום לטקסט תיאוסופי קלאסי. הוא כתוב באנגלית פשוטה וחתום בשם "אלקיון", אחד מכוכבי הפליאדות. בהקדמה לחיבור כותב קרישנמורטי שכל המילים אינן שלו כי אם של ה"מאסטר" שהכתיב לו אותן. ישנה גם סברה שלטקסט אחראים המורים התיאוסופים של קרישנמורטי, ובעיקר האיש ש"גילה" אותו, צ'רלס לדביטר. קרישנמורטי עצמו התנער מהתיאוסופיה,  מתפקידו המשיחי וממסדר "כוכב המזרח" שעמד בראשו כשהיה בן 34.

"לרגלי המאסטר" מתאר ארבע איכויות או תכונות שצריך לטפח מי שרוצה ללכת בדרך הרוחנית: יכולת הבחנה, אי-השתוקקות, התנהגות נכונה ואהבה. הפעם נביא את דבריו של אלקיון על אהבה.
קרישנמורטי (מימין) ואחיו ניטיה
תמיד תחפש הזדמנות לעזור
מכל האיכויות, האהבה היא החשובה ביותר, כי אם היא חזקה מספיק, היא דוחפת את האדם להשיג את כל השאר, אך לעולם אין די בשאר התכונות בלעדי האהבה. לעתים קרובות מפרשים אותה כתשוקה עזה להשתחרר ממעגל הלידה והמוות ולהתאחד עם אלוהים. אך ניסוח זה נשמע אנוכי ובעל משמעות חלקית בלבד. יותר מתשוקה, האהבה היא רצון, החלטה, נחישות. כדי להגיע לתוצאה, על ההחלטה הזו למלא את כל הווייתך ולא להשאיר מקום לאף רגש אחר. זוהי אכן ההחלטה להתאחד עם אלוהים, לא כדי להימלט מהתשישות והסבל, אלא כדי
שבשל האהבה העמוקה שאתה חש אליו תוכל לפעול עמו וכמוהו. בגלל שהוא אהבה, עליך להתמלא גם כן באהבה ובחוסר-אנוכיות מושלמים, כדי שתוכל להתאחד עמו.

בחיי היומיום יש לכך שני מובנים: ראשית, שעליך להישמר מלפגוע בכל יצור חי; שנית, תמיד תחפש הזדמנות לעזור.

ראשית, לא לפגוע. שלושה חטאים גורמים יותר נזק מכל דבר אחר בעולמנו - רכילות, אכזריות ואמונה תפלה - בגלל שאלו חטאים נגד האהבה. כנגד שלושת אלה על אדם, שרוצה למלא את ליבו באהבת אלוהים, להישמר ללא הרף.
רכילות היא שלושה דברים מרושעים בו זמנית
ראה מה עושה הרכילות. היא מתחיל במחשבה רעה, שהיא בפני עצמה פשע. הרי בכל אחד ובכל דבר יש גם טוב; ובכל אחד ובכל דבר יש גם רע. ניתן לחזק כל צד בכך שנחשוב עליו, וכך לעזור או לעכב את האבולוציה; אנחנו יכולים לעשות את רצון הלוגוס או להתנגד לו. אם אתה חושב על הרע שבאדם אחר, אתה עושה שלושה דברים מרושעים בו זמנית.

1) אתה ממלא את סביבתך במחשבה רעה, במקום במחשבה טובה, וכך מוסיף לצער העולם.

2) אם באותו אדם קיים הדבר הרע שעליו אתה חושב, אתה מחזק ומזין אותו; כך אתה מרע את מצבו של אחיך במקום להיטיב עמו. אך לרוב הרע לא נמצא שם, ורק דמיינת אותו; ואז מחשבותיך הרעות מדיחות את אחיך לדבר עבירה; כי אם הוא אינו מושלם עדיין אתה עשוי לגרום לו לעשות את מה שחשבת עליו.

3) אתה ממלא את שכלך במחשבות רעות במקום במחשבות טובות; כך אתה מעכב את התפתחותך שלך, עושה מעצמך, בעיני מי שיודע לראות, דבר מכוער ומכאיב במקום מראה יפה ומלבב.

הרכלן אינו מסתפק בנזק שעשה לעצמו ולקרבנו, ומנסה בכל כוחו לשתף אחרים בפשע. הוא מספר בלהט את סיפורו המרושע, ומקווה שיאמינו; והם מצטרפים ושופכים את המחשבה המרושעת על קורבנם המסכן. זה נמשך מדי יום ביומו, ולא נעשה בידי אדם אחד אלא בידי אלפים. האם אתה יכול לראות איזה חטא שפל ונורא זה? הימנע ממנו לחלוטין. לעולם אל תדבר סרה באיש; אל תקשיב כשמישהו מדבר רעה באחר אלא אמור בעדינות: "יתכן שאין זה נכון, וגם אם כן, מוטב לא לדבר על זה".
קרישנמורטי וצ'רלס לדביטר, האיש שגילה אות
הקארמה לעולם אינה שוכחת
בעניין האכזריות. ישנם שני סוגים - בכוונה וללא כוונה. האכזריות הראשונה היא הסבת כאב מכוונת ליצור חי אחר; זהו החטא הנורא מכל - פעולתו של שטן ולא של אדם. תאמר אולי שאף אדם לא יכול לעשות כך, אך אנשים עושים זאת לעתים קרובות, ומדי יום ביומו. האינקוויזיטורים עשו זאת; אנשים דתיים רבים עשו זאת בשם דתם. אנשים שעושים ניסויים בבעלי חיים עושים זאת; מנהלי בתי ספר עושים זאת כבשגרה.

כל אלה מנסים למצוא צידוקים לברוטליות שלהם ואומרים שזהו הנוהג; אך פשע אינו מפסיק להיות פשע בגלל שרבים מבצעים אותו. הקארמה אינה מתחשבת בנוהג; והקארמה של האכזריות היא נוראה מכל. בהודו, לפחות, אין הצדקה למנהגים כאלה מכיוון שהחובה לא לגרום נזק ידועה לכולם. גורלם של האכזריים יפול גם בחלקם של אלה שיוצאים להרוג בכוונה את יצירי האל וקוראים לזה "ציד ספורטיבי".

לא תעשה דברים כאלו, אני יודע; ובשם אהבת האלוהים, בהזדמנות המתאימה, תדבר בבהירות נגדם. אך ישנה אכזריות בדיבור כמו במעשים; ואדם שאומר דבר במטרה לפגוע באדם אחר לוקה בפשע זה. גם את זה לא היית עושה; אך לעתים מילה שנאמרת בלי-זהירות פוגעת כמו דבר-מה שנאמר בזדון. כך שעליך להישמר מפני אכזריות בלתי-מודעת.

בדרך כלל זה קורה בגלל חוסר מחשבה. אדם נשטף חמדנות ותאוות בצע עד שהוא לא חושב על הסבל שהוא גורם לאחרים בכך שהוא לא משלם מספיק או מרעיב-למחצה את אשתו וילדיו. אחר חושב רק על תאוותו ולא אכפת לו כמה נפשות וגופים יהרוס בבקשו לספק עצמו. אדם מנסה לחסוך לעצמו כמה דקות טרחה ולא משלם לעובדיו בזמן, בלי לחשוב על הקשיים שימיט עליהם. כל כך הרבה סבל נגרם רק מחוסר זהירות - כששוכחים לחשוב כיצד פעולה תשפיע על אחרים. אך הקארמה לעולם אינה שוכחת, ואינה מתחשבת בכך שהאדם שכח. אם אתה רוצה להתחיל את הדרך הרוחנית, עליך לחשוב על תוצאות מעשיך, פן תחטא באכזריות חסרת-מחשבה.
האדם אינו צריך בשר כדי להתקיים - זו אמונה תפלה
אמונה תפלה אף היא רע גדול, המביא לאכזריות נוראה. מי שעבד לאמונה התפלה מתעב אחרים חכמים ממנו, ומנסה לאלץ אותם לנהוג כמוהו. חישבו על הטבח הנורא הנעשה בשם האמונה התפלה שיש להקריב חיות, והאמונה התפלה האכזרית עוד יותר שהאדם צריך בשר כדי להתקיים. חשבו על היחס שהביאה האמונה התפלה למעמדות המדוכאים של הודו האהובה, וראו איך התכונה המרושעת הזו עלולה להוליד אכזריות חסרת-לב אפילו בקרב מי שמכירים את חובת האחווה. פשעים רבים נעשו בשם אהבת האלוהים, בשל סיוט האמונה התפלה; היזהר מאד שמא לא נותר לה שריד בתוכך.

אלו שלושת הפשעים הגדולים שמהם עליך להימנע, פשעים קטלניים עבור כל התקדמות, מפני שהם חוטאים כנגד האהבה. אך לא די לסור מרע; עליך גם לעשות טוב. עליך להתמלא בתשוקה העזה לשרת עד כדי כך שתמיד תהיה על המשמר לחלוק אותה עם כל הסובב אותך - לא רק בני אדם, כי אם גם בעלי חיים וצמחים. עליך לפעול בדברים קטנים מדי יום, כדי ליצור את ההרגל, כדי שלא תחמיץ את ההזדמנות הנדירה שבה מתבקש להיעשות דבר גדול. כי אם אתה כמה להתאחד עם אלוהים, אין הדבר נעשה עבורך; זה כדי שתיעשה ערוץ שבו אהבתו תגיע לרעיך.

ההולך בדרך זו לא חי עבור עצמו, אלא עבור האחרים; הוא שכח את עצמו, כדי שיוכל לשרתם. הוא כמו עט בידו של אלוהים, שדרכו מחשבתו של אלוהים יכולה לזרום; ולמצוא לעצמה ביטוי כאן למטה, היכן שבלא עט הביטוי לא ייתכן. אך באותו הזמן הוא להבת אש חיה, המקרין מטה לעולם את האהבה האלוהית הממלאת את ליבו. 

החוכמה שמאפשרת לך לעזור, הרצון שמכוון את החוכמה, האהבה שמעוררת את הרצון - אלה מבחנייך. רצון, חוכמה ואהבה הם שלוש הבחינות של הלוגוס; אתה, המבקש להתגייס ולשרתו, חייב להפגין את שלוש הבחינות הללו בעולם.

מחכה לדבר המאסטר
מביט באור הנסתר;
מקשיב לשמוע את צוו
בלב המאבק המר;
מביט בסימן הקלוש הניבט
מעל ראשי ההמונים
מקשיב ללחישתו הרפה
מעל שיר-הארץ הרם עשרת מונים.
חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

פותחים ראש
אימה ופחד: כך המוח מונע מאיתנו לעשות מדיטציה  
האל שבאל.אס.די  
על תפיסת הזמן של ספר ויקרא: פרשת שבוע  
 
סקר
סקס אסטרלי:
לא מכיר
עשיתי וי