 |
/images/archive/gallery/863/414.jpg ניאו מחפש תשובה.
Gisela Giardino, c-by  |
|
|
כששואלים את אותה שאלה שוב ושוב ושוב בסוף מופיעה תשובה אחרת, ממקום שהוא מעבר למחשבות. על הרעיון הזה מבוססת מדיטציית הזן המפורסמת Who Is In? |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  |
|
שחר שילוח 11/12/2007 11:45 |
שחר שילוח 11/12/2007 11:45 |
|
|
|
|
 |
במדיטציית Who Is In? לא מדברים אל הקיר. שני אנשים, בדרך כלל כאלה שלא מכירים האחד את השני, יושבים זה מול זה ומפנים האחד אל השני, בפינג פונג אינטנסיבי ונוקב, את שאלת השאלות, את הקואן הזני
הגדול מכולם: מי אני?
המורים שמלמדים את הטכניקה הזאת, שמבוססת על מדיטציית הזן העתיקה שבה נזירים ישבו מול קיר ושאלו את אותה שאלה בדיוק, מאמינים שמדובר בדרך שיכולה לשנות חיים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
מדיטציית זן מול קיר במרכז טא'וס ביוון
| /images/archive/gallery/271/386.jpg  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מאסטר סימפסון
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לזכותו של ברט סימפסון תיזקף העובדה (יחד עם זכויות רבות אחרות) שהוא הביא למודעות הציבורית את עצם קיומן של שאלות שהתשובה עליהן לא אינטלקטואלית, גם לא אסוציאטיבית ובוודאי שלא מסתתרת בין דפיו של ספר הכנה לפסיכומוטרי. כאשר עץ גדול נופל ביער ואין שם אף אחד, האם הוא משמיע רעש כשהוא נחבט בקרקע? שאל הילד הצהוב בעל שש-עשרה האצבעות. קואנים כגון זה (וכמו מהו הצליל של מחיאת כף יד אחת? ועוד) מאלצים את המתרגל הרוחני להשתחרר מהתשובות האוטומטיות שנצברו ברבדים השטחיים יותר של התודעה ולהיפתח אל החוויה הראשונית. זה מאות בשנים שהקואנים משמשים את מורי הזן ואת תלמידיהם. הקואן נועד ליצור הלם, כזה שיביא להארה פתאומית, אך נדרשת כמובן עבודת הכנה מעמיקה על מנת שזה יקרה. התשובה היא לא מה שחשוב, חשוב התהליך, הדרך שבה התלמיד מתאחד עם השאלה וחי את הקואן.
בתרגול ה-?Who Is In, שפותח בשנות ה-60 על ידי צ'ארלס ברנר האמריקאי, טכניקת שאילת השאלות הזֶנית הותאמה לאדם המערבי. ברנר, כמו אושו וכמו מורים אחרים שפיתחו טכניקות מדיטציה שמותאמות למערביים, הבין שלבני המערב קשה, קשה מאוד, לשבת על התחת ולשתוק, בעיקר אם הם לא אמורים להירדם תוך כדי כך.
במדיטציית זן קלאסית המתרגלים יושבים מול קיר חשוף ושואלים את עצמם שאלות. מי אני? מהו חופש? מה זאת אהבה? במדיטציית ?Who Is In המתרגלים יושבים בזוגות, האחד מול השני, כך שיש דובר ויש מקשיב, אך לא מתקיימת שיחה. הדובר עונה על השאלות הבסיסיות הללו במשך חמש דקות ואז הוא מתחלף עם בן הזוג והופך להיות המקשיב. כך זה נמשך במשך כארבעים דקות של חילופין.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
בארט. אלוף הקואנים
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מהות שלא תמיד ניתן להבין אבל אפשר לחוות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
החקירה הממושכת באמצעות באמצעות Who Is In מביאה להתבוננות על כל אותן האמונות שיש לנו על החיים. אמונות שקיבלנו מן החוץ בהיותנו ילדים, אמונות שהורגלנו אליהן ואנו מאמינים שהם אמת מוחלטת. אמונות שמניעות את חיינו", מסביר שחר לב ארי, מורה למדיטציית Who Is In ומנהל היחידה למחקרים ברפואה משלימה בבית החולים איכילוב. "זו טכניקת חקירה שמאפשרת לנו להתבונן בצורה מיקרוסקופית על אמונות היסוד שלנו על החיים. לראות בצורה בהירה מהו המכניזם שמפעיל את המיינד שלנו, אילו דפוסים מנהלים לנו את החיים. הטכניקה נועדה לרכז את כל האנרגיה שלנו פנימה, וליצור מרווח שמאפשר לנו לראות את עצמנו בצורה בהירה ולחוות באופן ישיר את המהות שלנו, מהות שאינה ניתנת להבנה, אך ניתן לחוות אותה באופן ישיר".
ההתבוננות פנימה חשובה אך לא בה מתמצה התהליך. כך למשל מתבצעת העבודה עם הקואן "מהי אהבה". "במדיטציית Who Is In הכיוון היא פנימה", מסביר שחר. "אנחנו אהבה, בין אם אנחנו יודעים זאת ובין אם לאו. החיפוש פנימה נחוץ, הוא תחילת המסע. אולם כאשר אנו נכנסים פנימה אנו מגלים שאין צורך לחפש. כאשר אנחנו מחפשים אנחנו עושים הפרדה בין המחפש לבין נשוא החיפוש. אנחנו עושים הפרדה בין המצב כיום, שבו אנחנו מרגישים חוסר, לבין סיטואציה היפותטית בעתיד שבה קיימת האהבה. אנחנו רוצים להגיע למקום שאינו מוגדר אפילו לעצמנו. וכאשר אנחנו נכנסים פנימה, להקשבה, לדממה, אנחנו מגלים שאין צורך לחפש. יותר מזה, למעשה לא ניתן למצוא אהבה. היא כבר קיימת, והידיעה או החיבור למקום הזה אינו דבר שניתן לעשות בזמן או במרחב. לא ניתן להגיע או למצוא אותו. נדרשת קפיצה שניתן לכנות אותה קפיצה קוונטית אל אותו חלק בתוכנו שכבר נמצא כאן. שכבר נוכח. ולמשתתף נותר להיות החלק הזה באופן מיידי ועכשיו. זוהי המטרה או הכיוון שאליהם אנחנו מכוונים בקואן 'מהי אהבה'". על ידי השימוש בקואן הזה אנחנו יכולים לעשות את אותה קפיצה קוונטית ולהיות אהבה. באופן מיידי, כאן ועכשיו".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
שחר לב ארי
| /images/archive/gallery/863/418.jpg  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
האדם שמולך משקף את האישיות שלך
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ובכל זאת, למה "החיפוש" צריך להיעשות בקול רם ולא בשקט מול הקיר? חיפשתי תשובות אצל ג'יוואן סונדר, מורה זן בכיר, תרפיסט ומנחה ב"אשראם-אושו" בפונה ובעולם, שיחד עם שחר מעביר בארץ סדנאות ?Who Is In.
איך אמירת השאלות בקול לאדם במקום לקיר עושה את ההבדל? קודם כל, דיבור בקול מטבעו עוזר להחזיק אותך ערה. במדיטציות כמו זן וויפאסנה את נוטה להיסחף לחלימה. כאשר מסתכלים על אדם אחר במקום על קיר נוטים להיות נוכחים. האדם שמולך משקף בכל שלב היבט אחר של האישיות שלך ושל העצמי שלך, שמשתנים ללא הפסקה לאורך הריטריט, בין הפרקים של חמש הדקות.
מה קורה אם אני חשה מבוכה לנוכח האדם היושב מולי ששומע את האני הפנימי שלי הנחשף? באופן בסיסי מתרגלים את הטכניקה משש בבוקר עד אחד-עשרה בערב במשך שלושה ימים. כולם מרגישים נבוכים בהתחלה ומודעים לעצמם, חלק מרגישים לא בנוח להסתכל לאחר בעיניים. אבל טבעה של הטכניקה משתלב בעובדה שככל שממשיכים בתהליך המכשולים מתרופפים. אחרי כמה שעות אנחנו מתעייפים, ההרגלים שלנו מתעייפים. הטכניקה הזאת נמצאת בשימוש במדיטציות ובשיטות ריפוי שונות. יש רגעים שבהם אדם אומר לעצמו "עכשיו אין לי מה להגיד", אז בסדר, זה מה שקורה עכשיו ואז מגיעים לרגע הבא ואל מה שקורה בו.
איך שלב ההקשבה תורם לתהליך המדיטטיבי? האם אני באמת צריכה להקשיב או פשוט לשבת שם? קורה הדבר הברור ביותר – הטכניקה מלמדת אנשים להקשיב. זה אחד מיתרונותיה הגדולים, את לומדת מהי הקשבה. בדרך כלל בחיי היום-יום אנחנו לא מקשיבים לאחר.
תוצר לוואי של הקורס הוא שאנחנו לומדים להקשיב ולומדים מהי הקשבה. להיות נוכחים בלי לדבר, בלי לשפוט ובלי להביע דעה. בדרך כלל כשאני מדבר יש לי רעיונות, דעות ושיפוטים. כאן אנחנו לומדים להקשיב ללא שיפוט.
לא מדובר בהתייחסות לאדם אחר, אלא ביטוי העצמי בפני אדם אחר. יש כאן תהליך של התמרה, במובן המילולי של המילה, שיכול לשנות לחלוטין את היחסים שלך עם עצמך. רבות מבעיות החיים שלנו נובעות מכך שאנחנו מזדהים לגמרי עם הרגשות והמחשבות שלנו. ההתנסות הישירה – אני אינני המחשבות והרגשות שלי, אלא שהם משהו שיש לי, אני מעבר להן – ההבנה הזאת יכולה לשנות את חייך.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
סונדר
| /images/archive/gallery/609/664.jpg  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לאתר Who Is In הישראלי
לאחרונה החלו לב ארי וסונדר לקיים סדנאות who is in לחולי סרטן. פרטים על כך תמצאו באתר
|  |  |  |  | |
|
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|