ראשי > ניו אייג' > פותחים ראש > כתבה
בארכיון האתר
אלכימיה טאואיסטית
האלכימאים הטאואיסטים האמינו שכל אדם נולד עם שלושה אוצרות, ושעבודה פנימית נכונה איתם יכולה להוביל לחיי נצח. אוהד קדם וענת אראל על קליגרפיה והיקום הפנימי
לכתבה הקודמתדפדף בניו אייג'לכתבה הבאה
אוהד קדם: קליגרפיה ופרשנות סימניות: ענת אראל
30/7/2007 13:19
אוהד קדם: קליגרפיה ופרשנות סימניות: ענת אראל
30/7/2007 13:19
:עוד בכתבה
על המחברים
בהיסטוריה הארוכה של התרגול הרוחני בסין שמור מקום מיוחד לאלכימאים הטאואיסטים. הדרך הרוחנית של הטאואיזם קיימת כבר אלפי שנים וכיום מוכרות במערב שיטות רבות שנובעות או מושפעות מהחוכמה הטאואיסטית, בהן פנג שואי, צ'י גונג, טאי צ'י, והרפואה הסינית המסורתית.

מקור הטאואיזם מיוחס לחכם האגדי לאו טסה, שכתב את ספר הטאו - הטאו טה צ'ינג. השפעת החוכמה הטאואיסטית בסין היתה רבה וממנה התפתחו ענפים רבים, ביניהם דרכים גישות פילוסופיות ורפואיות ואף אומנויות לחימה כמו טאי צ'י צ'ואן ובה גואה ז'אנג. הזן, שמקורו בתרגול הצ'אן בבודהיזם הסיני, נחשב בעיני רבים לתוצאת המפגש בין הבודהיזם ההודי לטאואיזם בסין.
בשבילי זה סינית
ביום בו נולדו סימניות הכתב שמעו הסינים את השטן מתאבל, וראו יבולים יורדים כגשם מן השמים: יום זה סימן את תחילת הציוויליזציה. ענת אראל על חמשת סגנונות הקליגרפיה
לכתבה המלאה  


מבין הפנים הרבות של הטאואיזם, אחד התחומים המיוחדים הוא תחום האלכימיה הפנימית. הטאואיסטים הקדומים עסקו בין השאר בחיפוש אחר חיי נצח. בשלבים המוקדמים של הטאואיזם התמקדו רבים מהטאואיסטים בחיפוש אחר האלמוות הפיזי. החיפוש הזה כלל מחקר אלכימי של השפעת צמחים שונים ותרכובות שונות על גוף האדם והארכת החיים. בהמשך, זנחו הטאואיסטים את החיפוש אחר חיי נצח בגוף הפיזי, והעבירו את מרכז התעניינותם להכרת הטאו – הדרך, ולחיי אלמוות לאחר סיום החיים בגוף הפיזי. האלכימיה הטאואיסטית עברה שינוי מאלכימיה חיצונית, של חומרים פיזיים, לאלכימיה פנימית, של מודעות ושל אנרגיה.

האלכימיה הפנימית של הטאואיסטים נשתמרה עד היום בתרגולי צ'י גונג טאואיסטי שונים, ויש לה השפעה רבה על דרך החשיבה של הרפואה הסינית המסורתית. בבואם ללמוד את דרכי פעולת החומר, האנרגיה והמודעות באדם, שימרו הטאואיסטים את הראייה האלכימית הקדומה הרואה תהליכי שינוי צורה ומצבי צבירה בתוך גוף האדם.

התהליך האלכימי הבסיסי באדם מתייחס לשלושה "מצבי צבירה" - ג'ינג (תמצית), צ'י (אנרגיה) ושן (רוח). עבודה פנימית עמוקה, בין אם מטרתה שיפור הבריאות או התפתחות רוחנית מחייבת התייחסות ליחסי הגומלין ולהתפתחות של שלושת האוצרות באדם.

הבנת המונחים הסיניים היא אתגר מרתק, כי קשה למצוא בשפה מערבית מילים שמתרגמות בדיוק את המונחים גי'נג, צ'י ושן. אחת הדרכים היפות להבנת משמעות המונחים, היא באמצעות העמקה בסימניות הכתב הסיני, שמתארות בצורה סמלית את משמעות המונחים.
שלושת האוצרות
האוצר הראשון: ג'ינג
ג'ינג הוא מונח שמתייחס לחומר במצב של תמצית, נוזל שהוא מזוכך ומרוכז ומכיל בתוכו את המהות האמיתית של האדם. הסימניה של ג'ינג  מורכבת משתי סימניות:

הראשונה  סימניה של אורז לא מבושל (מי), שהוא למעשה הזרע של האורז. אורז הוא מקור המזון העיקרי בסין, ונחשב למזון מאוזן מבחינה אנרגטית - על פי הרפואה הסינית אורז הוא לא קר ולא חם, ולכן יש לאכלו בכל ארוחה.

הסימניה השנייה  סימניה המסמלת צמיחה, ירוק, צעיר (צ'ינג).

כאשר ממקמים את שתי הסימניות האלה יחד מקבלים משמעות של זרע (Seed) - מקור המזון החשוב ביותר, האורז, יחד עם היכולת שלו לצמוח וגם להצמיח, ליצור ולהזין את האדם. לפיכך מתקבלת משמעות של עיקר או תמצית. כמו כן לסימניה משמעות של זרע (Sperm), שהוא יוצר חיים ומכיל את המידע הגנטי לחיים אלה והוא אכן ייחודי, מזוכך וטהור במובן הראשוני .

הגי'נג הוא
מעין חומר, אותו מקבל כל אחד במהלך תהליך ההתעברות מהוריו. הכמות של הגי'נג והאיכות של הג'ינג נקבעים ברגע העיבור, ולא ניתן לשנותם לאחר מכן. הבריאות ואיכות החיים של האדם תלויים בכמות ואיכות הג'ינג שלו. במשך החיים אנו מכלים בהדרגה את הג'ינג, וכאשר הג'ינג מתכלה, מגיע המוות הפיזי. אדם עם ג'ינג חזק יכול לחיות חיים פרועים ולהזניח את בריאותו ועדיין להגיע לגיל מופלג. אדם עם ג'ינג חלש, ימות בגיל צעיר אם לא ישמור על אורח חיים נכון ויתרגל תרגילי צ'י גונג לחיזוק ושמירת הג'ינג. הג'ינג נמצא בכליות וקשור ליסוד המים, וגם לאנרגיה המינית, ואצל הגברים לזרע (הזרע נכתב בסינית "תמצית הבנים – ג'ינג זי"). בגלל החשיבות הרבה שמייחסים הטאואיסטים לשימור הגי'נג, התפתחו זרמים מסויימים בטאואיזם שמדגישים תרגולים מיניים לשימור הג'ינג ולפיתוח האנרגיה והמודעות (צ'י ושן) באמצעות תרגול זוגי.
סימניית ג'ינג
סימנייה של אורז
סימנייה צמיחה, ירוק, צעיר
האוצר השני: צ'י
צ'י הוא מונח שמתורגם לרוב כאנרגיה, ומתייחס לרמה אתרית. משמעות הסימניה בשפה הסינית היא אנרגיה, אוויר, גז, וגם אווירה, אופן התנהגות, מוסר, רוח ( Spirit) וכעס.
הסימניה מורכבת משני חלקים: סימניה של אורז לא מבושל, כמו בסימניה ג'ינג. ופיקטוגרמה  של עננים מסולסלים, אוויר.
אורז הוא מקור המזון הבסיסי עבור יותר מחצי מאוכלוסיית כדור הארץ. כאן אנו רואים אורז  אשר 'מתפזר כמו אוויר', כלומר מתבשל ויוצר אנרגיה תוך כדי בישולו. הסינים משתמשים בסימניה זו לתיאור האנרגיה החיונית לחיים, הזורמת בגוף בתוך מרידיאנים ומגנה עליו. בסינית מתווספת המילה צ'י למילים המתארות מצב נפשי, פיזי או צורת התנהגות. לי צ'י למשל הוא כוח פיזי, יונג צ'י - אומץ, הה צ'י -  ידידותי וכן הלאה.

הדימוי הטאואיסטי הוא שהג'ינג הוא חומר מזוכך הדומה לנוזל, והצ'י הוא האדים או הקיטור שנוצר מחימום הנוזל. בגוף האדם, הצ'י הוא אנרגיה שיש לה יכולת לזרום ולהביא חיים לכל מקום בגוף, וכן אנרגיה שיש לה אופי של שדה, שמקיף את הגוף כולו. ללא צ'י אין חיים בגוף הפיזי, ושיפור הבריאות בראייה הסינית מתמקד במידה רבה בהסדרת זרימת הצ'י בגוף מכיוון שזרימה תקינה של צ'י בגוף משמעה בריאות וזרימה לא תקינה של צ'י בגוף משמעה משלב מסויים מחלה.
אורז לא מבושל
עננים מסולסלים
האוצר השלישי: שן
שן הוא מונח סיני שמתורגם לרוב כרוח. משמעות הסימניה בשפה הסינית: בשורה מן השמים המגיעה לכל דבר חי. או אלוהים, נשמה ורוח.
הסימניה מורכבת משני חלקים:  סימניה המתארת את שלושת גרמי השמים - שמש, ירח וכוכבים, החושפים את האמת של האלים. ומשמעותה היא ללמד, להראות (שי). סימנייה זו מופיעה גם במובן של סגידה דתית ופנייה אל השמים. סימניה זו נכתבת בצורה מעט שונה כאשר היא חלק מסימניה אחרת.
החלק השני הוא רוח, וגם שם הענף התשיעי מענפי האדמה בקוסמולוגיה הסינית (שן) .

השן הוא החלק באדם שקרוב ביותר לשמים, החלק הרוחני והגבוה של המודעות, היוצר קשר עם השמים. כאשר השן "גבוה" אדם יהיה במצב רוח טוב, מחשבתו צלולה, ועיניו בורקות. על פי האמונה הטאואיסטית פיתוח מתמיד של השן בעזרת צ'י גונג ומדיטציה יכול להביא את השן למצב של "לינג" - מצב בו מתפתחות יכולות גבוהות במיוחד של תפישה וחשיבה, מצב בו ניתן לראות מבעד למסך של העולם הפיזי אל עבר העולם הרוחני. ברמות גבוהות ביותר ניתן להגיע למצב של "לינג שן" - מצב בו הגוף הפיזי יכול לחיות תקופות ארוכות מאוד ולאחר היציאה מהגוף הפיזי אין צורך לחזור ולהתגלגל בגוף פיזי חדש. במסורת הסינית מוכרים בני אלמוות טאואיסטים רבים. אחד מהם הוא צ'אנג סאן פנג, הממציא המיתולוגי של אומנות הטאי צ'י צ'ואן.

חשוב להבין ששלושת האוצרות אינם חומרים נפרדים, אלא יותר חלוקה של היקום הפנימי לשלושה מרכיבים או איכויות. החלוקה של היקום הפנימי לשלוש איכויות, מקבילה לחלוקה של היקום החיצוני לשלוש רמות - אדם אדמה ושמים. הג'ינג מקביל לאדמה ולצד הפיזי באדם, הצ'י מקביל לאדם ולצד הרגשי, והשן מקביל לשמים ולצד הרוחני. היקום הוא יקום אחד, וכפי שביקום החיצוני אנחנו שואפים להרמוניה של אדם אדמה ושמים, ביקום הפנימי אנו שואפים להרמוניה של ג'ינג צ'י ושן - גוף נפש ורוח. הרמוניה כזו יכולה להביא למימוש את הפוטנציאל שנמצא בתמצית המהות הפנימית שלנו, דרך חיי הנפש אל השמים.
שלושת גרמי השמים
רוח
על המחברים
אוהד קדם הוא מורה ראשי בבית הספר לטאי צ'י וצ'י קונג יצירה. מלמד צ'י גונג רפואי רוחני וטאי צ'י צ'ואן. מרכז קורסים להכשרת מדריכי טאי צ'י וצ'י גונג בשיתוף המכללה האקדמית גבעת וושינגטון.

ענת אראל מתרגלת אמנויות לחימה סיניות מזה כ- 20 שנה ומתגוררת בטייוואן.  ענת נמצאת כרגע בחופשה בארץ במהלכה היא מעבירה סדנאות היכרות בקליגרפיה.

חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

פותחים ראש
אימה ופחד: כך המוח מונע מאיתנו לעשות מדיטציה  
האל שבאל.אס.די  
על תפיסת הזמן של ספר ויקרא: פרשת שבוע  
 
סקר
מצאת את הזיווג הקוסמי שלך?
כן
לא
אין דבר כזה