 |
 |
|
|
הירח מושל עלינו בילדות, וונוס בגיל התבגרות. בגיל 21, בהשפעת השמש, אנו רוצים להיות עצמאיים. בגיל 28 אנו מתחילים להאט ולהתבסס, ובגיל 35 אנו עורכים חשבון נפש. חיי האדם על-פי האנתרופוסופיה, חלק שני |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  |
|
שרה דגן 8/6/2007 8:18 |
|
|
|
|
 |
האדם הוא ישות בעלת פוטנציאל אינסופי הנמצאת בהתפתחות ובהתהוות מתמדת. במאמר הקודם תיארנו את הייעוץ הרוחני-ביוגרפי כעוסק בהתפתחות הפיזית, הנפשית והרוחנית של האדם מהלידה ועד למוות. למדנו שניתן לחלק את הביוגרפיה של האדם לשלש תקופות גדולות, כאשר השליש הראשון של החיים, תקופה בת 21 שנה – מוקדש להתפתחות הפיזית , השליש השני של החיים - בין גיל 21 ל-42 - מוקדש להתפתחות הנפשית ואילו התקופה השלישית של החיים, מגיל 42 ואילך, מוקדשת להתפתחות הרוחנית.
 |
שבע בום |
כל שבע שנים אדם עובר משבר ומתפתח, וכל פלנטה במערכת השמש מולידה בו כוחות חדשים. על הייעוץ ביוגרפי |
לכתבה המלאה |
  |
|
|  |
ראינו שהתקופות הגדולות עצמן אף הן מתחלקות לשביעונים, תקופות-משנה בנות שבע שנים כל אחת, וכי כשאנו מדברים על התפתחות הכוונה היא להתפתחות התודעה הפלנטרית דרך השביעונים השונים. כך, עד גיל 7 אנו מצויים בתודעה החלומית והעמומה של הירח, היוצרת חוויה של אחדות עם העולם, ותחת השפעתה מתאפשרים גדילה, עיצוב, התפתחות מערכת העצבים ולמידה באמצעות חיקוי.
בשביעון השני אנו עוברים לתודעת מרקורי שהאיכות העיקרית שלה הינה תנועה וזרימה. בשביעון זה מתפתחת מערכת הנשימה המתפקדת כנושאת הרגש. התפתחות הרגש מאפשרת לנו להתקדם עוד צעד מעבר ליכולת הלמידה באמצעות חיקוי בלבד ולהבחין בין מושגים ואיכויות כמו יפה ומכוער, טוב ורע. בשביעון זה התודעה עדיין עמומה אך סביב גיל 9 מבקיע סדק ראשון בתודעת האחדות של האדם עם העולם.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
14 עד 21
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בשביעון השלישי, מגיל 14 ועד גיל 21 אנו עוברים לחיקה של וונוס - אלת היופי והאהבה. תודעת ונוס אחראית בין היתר להתפתחות מערכת חילוף החומרים ולבגרות המינית. בתחילת השביעון,
סביב גיל 14, נולדת התודעה העצמית ויחד איתה מתפתחת החשיבה. בנקודה זו אנו נפרדים מחוויית האחדות עם העולם.
חווית ההפרדות מכונה בייעוץ הרוחני-ביוגרפי "הגירוש מגן העדן". בשביעון זה אנו ניצבים ומתבוננים על העולם מבחוץ, בוחנים אותו ושואלים שאלות מהותיות כמו "מי אני"? התפתחות מערכת חילוף החומרים והולדת התודעה העצמית אחראים למשבר גיל ההתבגרות: מצד אחד, מאחר שאין לנו שליטה על השינויים שעובר גופנו בשביעון זה, אנו חשים שהגוף בוגד בנו, ומצד שני אנו חשים נפרדות ובדידות מהעולם. החוויה ש"אף אחד לא מבין אותי" אופיינית מאוד לתקופת גיל ההתבגרות. עם הולדת התודעה מתעורר במתבגר הרצון לעצמאות המתבטא ברמה זו או אחרת של מרד. ואולם, כמו כל רך נולד – התודעה העצמית עדיין רכה וזקוקה בגלוי או בסמוי לתמיכה של ההורים או של אנשי סמכות אחרים. אפשר לומר שבגיל ההתבגרות מתפתח הרצון לעצמאות אך עדיין ללא הכלים להגשמתו. במקרים רבים המתבגרים משחקים ב"כאילו" הם עצמאים: מצד אחד הם כובשים לעצמם חלקות עצמאות קטנות כגון חדר מבולגן, עגיל באוזן, פעילות פוליטית כלשהי וכדומה, אך מצד שני גילויי המרדנות הנם לא יותר מאשר אקט של חיקוי הסביבה והדמויות הנערצות עליהם. בשביעון השלישי אנחנו לא עצמאים באמת. אנו פועלים בעיקר מבחוץ פנימה, כלומר מגיבים להשפעות ולגירויים המופעלים עלינו מבחוץ. השביעון השלישי מאופיין גם באידיאלים. וונוס כאלת האהבה אחראית לכך: אידיאלים הינם ביטוי של אהבה אוניברסלית, התפתחות מוסרית ומצפון; לאורך ההיסטוריה ניתן לפגוש מקרים רבים בהם גויסו בני הנוער למען מטרות ואידיאלים שונים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
21 עד 28
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בגיל 21 אנו מתחילים את השליש השני של החיים, תקופה המוקדשת להתפתחות הנפשית בספירה של השמש ונמשכת עד גיל 42. כשאנו מדברים על תודעת שמש – אנו יכולים לדבר על התפתחות של "תודעת האני". תודעת האני הינה ביטוי של אינדיבידואליות, של קרינה מבפנים החוצה. תודעת השמש מעצימה את חווית ההפרדות מהעולם שהחלה בגיל ההתבגרות וב-21 השנים הבאות אנו בונים ומגבשים לעצמנו זהות נפרדת ועצמאית; במילים אחרות, אנו מפתחים את האישיות שלנו.
המסע הארוך מתחיל עם הולדת האני הארצי, אז יכול האדם להפעיל שיקול דעת ולקבל החלטות באופן עצמאי יותר. "האני-הארצי" כשמו כן הוא, דוחף להתנסות ארצית: עצמאות בתחום הלימודים, העבודה, החברה, הזוגיות ואפילו האמונה. הולדת האני-הארצי אחראית לכך שבגיל זה חשוב לנו שהבחירה תהיה שלנו ולא פועל יוצא של ציות עיוור לרצונם של ההורים. האדם הבוגר מתחיל לפעול באופן אקטיבי יותר: פחות מתוך השפעה וחיקוי של הסביבה ויותר על פי רצונו שלו.
בשביעון הרביעי (גיל 21 – 28), הפותח את המסע השמשי מתפתחת מעטפת הנפש המכונה "נפש התחושה". נפש התחושה – כשמה כן היא - בונה את ההתנסות הארצית שלה באמצעות החושים.
בדרך כלל, בגיל זה הצעירים בוחרים להתנסות בתחומי החיים השונים: בטיולים בעולם, בהכרת תרבויות ואנשים שונים, בלימודים, בצבירת ניסיון בעבודות שונות, ביחסים עם בני זוג וברומנטיקה וריגושים. מסיבה זו מכונה תקופת נפש-התחושה גם בשם "תקופת הנדודים": אנו יוצאים למסעות גיאוגרפיים, מקצועיים, רגשיים וחברתיים. תקופת נפש התחושה מאופיינת בצבירת חוויות חדשות. זו תקופה של התלהבות ואמונה שניתן לשנות את העולם. יכולות מיוחדות באות בדרך כלל לידי ביטוי בלי מאמץ מיוחד. אנשים בשלב זה מונעים במידה רבה על ידי רגשות, תשוקות, סימפטיות ואנטיפטיות - המענג והדוחה. חשוב לציין שמאחר שאנו עושים את צעדינו הראשונים בספירה של השמש, העצמאות הינה רק בראשית דרכה. אומנם בשביעון הרביעי אנו כבר עצמאים יותר מאשר בשביעון השלישי, אך קיימת עדיין תלות רבה במוסכמות ובסטנדרטים החברתיים. אפשר לומר שאנו ממשיכים לפעול מבחוץ פנימה – כלומר להגיב להשפעות ולגירויים של העולם החיצון על החושים שלנו. השביעון הרביעי הוא השביעון של ההתנסות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
28 עד 35
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בשביעון החמישי – כלומר בגיל 28 – 35. מתפתחת מעטפת נוספת של הנפש המכונה בשם "תקופת הנפש השכלית". כפי שמעיד עליה שמה, עוסקת הנפש השכלית בהבנה, בידע ובמציאת משמעות לדברים. הנפש השכלית מנסה להבין את העולם באמצעות החשיבה, מאפשרת לנו להתבונן על הרשמים החיצוניים מתוך ריחוק, לנתחם, להבינם ובכך להשתחרר מעט יותר מהשפעות העולם החיצון. תקופת הנפש השכלית ממוקמת במרכז הטריטוריה של השמש. הדבר בא לידי ביטוי בעצמאות מוגברת - הנפש השכלית כבר לא סופגת את ההשפעות מבחוץ באופן פסיבי ואוטומטי אלא חושבת עליהן באופן אקטיבי יותר.
השביעון החמישי מאופיין על ידי חיפוש יציבות וקביעות בחיים. ההתלהבות מתמתנת, נכנסים לאווירה של רצינות וכובד-ראש, קיימת יותר התכנסות פנימה בביסוס עצמי ופחות פניה החוצה לעולם. יש משהו מאכזב, במעבר לתקופה זו. אין יותר התרגשויות גדולות, היסחפות והתלהבות. בשביעון זה נכנסים לחיינו אלמנטים של שיקול קר ואינטרסים המתבטאים ברצון לעשות לעצמי ולביתי. ההישגים אינם באים בקלות ובמהירות כמו קודם, צריך לעבוד ולהשקיע יותר על מנת להשיג תוצאות. בתקופה זו בדרך כלל אנשים מתבססים מבחינה מקצועית ומשפחתית, בונים בית ומבססים את מעמדם בחברה. קיימת נטייה לגבש השקפות עולם מסודרות וקבועות. נושא השייכות הקהילתית-חברתית נעשה חשוב יותר. פעמים רבות יש התבצרות במעמד החברתי, בהשקפת העולם, בקבוצת השייכות עד כדי חוסר נכונות לקבל את השונה והפעלת ביקורתיות כלפיו. אם בתקופה הקודמת הזהות העצמית הוגדרה על ידי החוויות וההתנסויות, בתקופה זו האדם מזהה עצמו עם המערכות אליהן קשר את עצמו: המעמד החברתי, המקצוע, המשפחה, האמונות, השקפות העולם, מקום העבודה וכו'. השביעון החמישי הוא השביעון של ההתבססות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
35 עד 42
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בשביעון השישי של החיים (גיל 35 – 42) ההפרדה של התודעה העצמית מהעולם נמצאת בשיאה, זו תקופה של בדידות, התכנסות פנימה וחשבון נפש. עולות שאלות על תכלית ומשמעות החיים כמו: לשם מה כל מה שהשגתי? האדם מוצא עצמו ניצב לבדו מול שאלות קיומיות. הדבר מוביל בדרך כלל ל"משבר אמצע החיים" כאשר כל מה שנחשב יציב וברור מתערער, מסגרות נישואין נשברות, אנשים עוזבים מקומות עבודה בטוחים ויציבים ומחפשים דרך אחרת לבטא את עצמם. בתקופות הקודמות (של נפש התחושה והנפש השכלית) היתה "הליכה על בטוח" בזכות ההישענות על מסגרות חיצוניות (בנפש השכלית) או על חוויות והתנסויות מבחוץ (בנפש התחושה). אולם עתה אנו מתעוררים לעובדה שאנו לגמרי לבדנו, שאיננו יכולים יותר להישען על היסודות המוצקים לכאורה, וצריכים להתמודד עם שאלות החיים המהותיות לבדנו. להתבונן עמוק פנימה לבד, לבחון מה הייעוד שלנו. במילים אחרות, חודרת את ההכרה שלנו ההבנה שהפעם אנו צריכים לקבוע לעצמנו מבפנים את הכללים, סדרי העדיפויות והיעוד שלנו. בשביעון זה, השביעון האחרון במרחב השמשי, קשוב האדם בדרך כלל להיות לקולו הפנימי ואין הוא יכול לזהות עצמו עוד בתוך מסגרות קיימות. הוא זקוק לבנות משהו המבטא את הייחודיות שלו, ייחודיות ששום מסגרת קיימת, בנויה ומוגמרת, לא יכולה לבטא.
בשביעון השישי ניתן לאדם הבחירה: האם להפוך להיות לשמש בעצמו, כלומר לישות בעלת אור הנובע מבפנים ולא עוד כהשתקפות של שמשות אחרות, או לחילופין להמשיך ולשקוע אל תוך המוכר והבטוח. התפתחות נפש התודעה נתונה לבחירה החופשית, האדם בוחר האם להמשיך הלאה "כאילו לא קרה כלום", לשמר את אותם הרגלים ודפוסי התנהגות ולהעמיק את השקיעה אל החומר, או להיענות לאתגר, להמית הרגלים וסגנון חיים ולבנות חדשים המתאימים לנו יותר בתקופה זו של חיינו. המאמר הבא יתמקד במשבר אמצע החיים הפורץ בשלהי תודעת השמש של השביעון השישי ובהזדמנויות הפז הטמונות בו לשינוי סגנון החיים, הקריירה ולהגשמת הייעוד.
תיקון: במאמר הקודם צויין כי החל משנות השישים של המאה שעברה נתגלתה החוקיות של מחזור שבע השנים. אך למעשה, הפסיכולוג ההומניסט אריק אריקסון גילה זאת כבר בשנות הארבעים והחמישים של המאה העשרים ופרסם את תוצאות מחקריו בנושא.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
שרה דגן
|
|
 |
 |
 |
 |
|
על המחברת
|
 |
|
 |
 |
 |
|
שרה דגן היא יועצת-רוחנית ביוגרפית. מרכזת את המגמה לייעוץ רוחני-ביוגרפי במכללת הגליל המערבי בעכו וממייסדי "אוריאל – בית הספר לביוגרפיה רוחנית" שייפתח באוקטובר באלוני אבא. ערבי מבוא יתקיימו ב-27 ביוני וב-16 ביולי. |  |  |  |  | |
|
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|