 |
/images/archive/gallery/673/440.jpg
ציור של George Catlin ,1832  |
|
|
הומוסקסואלים הסתובבו גם בשמורות האינדיאניות של צפון אמריקה. שם הם נקראים 'ווינקטה' והאינדיאנים מאמינים שהן ישויות נעלות שבגופן שוכנות בעת ובעונה אחת שתי רוחות, של גבר ושל אישה. שוקי בן עמי פגש אחת מהן |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  |
|
שוקי בן עמי 2/1/2007 12:26 |
|
|
|
|
 |
את סבא דון ני-ג'ו-גא-בו אתם כבר מכירים מהרשימה הקודמת. פגישתנו השנייה התקיימה ימים אחדים לאחר מכן ליד המינימרקט שבשמורה. הוא החזיק בידו סל קטן עם מצרכים ושוחח עם סטיב אדם-פוחד-מסוסיו, Man Fears His Horses, ה'ווינקטה' הזקן המתגורר בשמורה.
 |
הנשרים ילוו אותך בדרכך |
על שפת האגם יושב סבא דון, 'איש הדרך', ומדבר עם האבן, הדוב, העשבים הקטנים והמסתורין הגדול. סדרה חדשה של שוקי בן-עמי, הנציג בישראל של אחוות מנהיגי האינדיאנים |
לכתבה המלאה |
  |
|
|  |
אין לי ספק שמימיכם לא שמעתם שם משפחה שכזה, 'אדם פוחד מסוסיו', אך שם זה אינו יוצא דופן בין שמות המשפחה האחרים בשמורה. הזקנים מספרים שסבו של סטיב הזקן היה לוחם אמיץ ונועז שהפיל את חיתתו על יחידות הצבא שלחמו בבני השבט. די היה להם לראות אחד מסוסיו כדי שישאו את רגליהם ויימלטו כל עוד רוחם בם. כך הוא זכה בשמו זה, שם שעובר מדור לדור.
כאשר סטיב הזקן ראה אותי, הוא פשט לקראתי את זרועותיו וחיבקני בחום.
"אתה כאן? כבר זמן רב שלא ראיתיך, בני", קרא בשמחה ולחש באוזני שם שהיה ידוע רק לו ולי ולאיש הרפואה של השבט. היה זה שם ששנים רבות קודם לכן העניק לי בטקס נתינת שם רוחני, מהלך שאמור להביע שינוי באישיותו ובהתפתחותו הרוחנית של אדם.
רבים מבני השמורה קיבלו את שמם הרוחני מסטיב הזקן, הידוע בשמורה כמי שמחובר לרוח ולמסתורין. סטיב הזקן הוא 'ווינקטה', מה שידוע כ'בעל שתי רוחות'. 'ווינקטה' (winkte) הוא קיצור של המילה וויניאנקטצ'ה (Winyanktehca) בשפת הלקוטה-סו, שמשמעותה הוא "להיות כמו אישה". בספרו 'מבקש החלומות', ג'ון ליים-דיר, איש הרפואה של הלקוטה-סו, הגדיר את הווינקטה כגברים המתלבשים כנשים, נראים כנשים ופועלים כנשים. הם עושים זאת מבחירתם האישית או כציות להתגלות בחלום. הם אינם כגברים אחרים, אך וואקאן-טונקה, המסתורין הגדול, ברא אותם ווינקטה ואנו מקבלים אותם ככאלה. "עבורנו, כותב ג'ון ליים-דיר בספרו Seeker of Visions, "גבר הוא מה שהטבע יצר או מה שעוצב בחלומותיו. אנו מקבלים אותו כפי שהוא בוחר ורוצה להיות. זוהי בחירתו והיא נתונה לשיקוליו בלבד".
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/673/439.jpg
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
רוח מושלמת
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כיום הכינוי 'ווינקטה' מגדיר הומוסקסואלים, לסביות, ביסקסואלים, וכל מי "שחצה את גבולות המין", גברים או נשים, בכל דרך ובכל כיוון. בחברות האינדיאניות רואים בהם "אנשים בעלי שתי רוחות", של זכר ושל נקבה, משולבות בגוף אחד.
כל 182 השבטים האינדיאניים הפזורים ברחבי צפון אמריקה מודעים לקיומם של 'יחידים בעלי שתי רוחות'. ב-168 השפות האינדיאניות המדוברות עדיין בארה"ב קיימים מושגים המגדירים את אותם 'בעלי שתי הרוחות'.
בשבטי הלקוטה-סו הם כונו 'ווינקטה' שמשמעו 'כמו אישה'. בקרב שבטי
הנאבאחו הם זכו לכינוי 'נאדליהה', שמשמעותו 'אלה שעברו טרנספורמציה'. בקרב שבטי הזוני הם כונו איהאמאנא, רוח מושלמת.
ווה-ווה, Wewha, אחד ממנהיגי שבט הזוני שחי במאה ה-19 כאישה, נישא באופן רשמי לגבר בוושינגטון די.סי. זקני השמורה מספרים שווה-ווה התנהג כאישה ואפילו הצמיח חזה נשי לאחר שהשתמש בהורמונים שהופקו מצמחים שונים ומבעלי חיים.
גם סטיב הזקן הוא 'ווינקטה', 'כמו אישה'. מגיל צעיר ביותר היה לו בן זוג, שנפטר לפני שנים אחדות. יחד הם הקימו משפחה ואף גידלו ילדים לתפארת.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
שתי זוויות שונות באותה עת
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"סטיב הזקן זכה לקבל מתנה מופלאה מהבורא", אמר סבא דון בקולו העמוק והצרוד. "בגופו שוכנות בעת ובעונה אחת שתי רוחות, של גבר ושל אישה. סטיב הזקן יכול לראות את העולם באופן מושלם. הוא רואה את הדברים משתי זוויות שונות באותה עת".
ובני השבט לא הוקיעו אנשים עם נטיות כשלו, שאלתי. "לא, לא אצלנו", השיב סבא דון. "ראינו בו אדם שקיבל חיזיון מהבורא, חיזיון שאותו הוא חלק עם תושבי השמורה. בשבטים אינדיאניים רבים, 'בעלי שתי רוחות' נשאו תפקידים מרכזיים. היו ביניהם מנהיגים וחוזים. הם היו מדריכים רוחניים אך בעיקר עסקו בהוראה ובחינוך ילדים. יש להם רגש מיוחד לילדים, לכן הם אימצו יתומים או ילדים עזובים. תמיד נהגנו בהם כבוד רב. הם מילאו תפקיד מרכזי בטקסינו השונים".
וכך נהגו גם בזמנים קדומים? "בהחלט, 'אדם בעל שתי רוחות' משקף מסורות אינדיאניות קדומות ביותר. בשבטים רבים רווחה האמונה כי בני האדם נחלקים לשלושה מינים: זכרים, נקבות, ומין נוסף, משותף לזכרים ולנקבות. היו גם 'וואפטוקצ'ה'. אלה היו גברים שחיו בגוף נשי, או נשים שחיו בגוף גברי. במקומות שונים ברחבי ארה"ב נתגלו חפצים שונים המעידים כי בשבטים רבים התופעה היתה ידועה ומקובלת בתקופות קדומות, הרבה לפני בואו של האדם הלבן לאמריקה".
היו שבטים שכן הוקיעו את התופעה? "לא שידוע לי. מעולם לא שפטנו את מעשיו של הזולת, בוודאי לא את מעשיו של הבורא. לכל נברא יש שליחות משלו וייעוד משלו. הבורא לא ברא דבר מיותר. בצעירותי, התייחסו אליהם כאל שליחיו של הבורא. הם נחשבו לחכמים ולחוזים. האמנו שהם רואים דברים שאינם גלויים לכלל. המתנה שקיבלו, להיות בעלי שתי רוחות, אפשרה להם לראות, להרגיש ולהבין דברים שנעלמו מאחרים. הם נמנו עם 'שומרי החוכמה' בשבט, הם היו מרפאים ופותרי חלומות. תינוקות רבים קיבלו מהם את שמותיהם. אפילו מנהיגים כמו סיטינג-בול וקרייזי-הורס קיבלו את שמותיהם הרוחניים מה'ווינקטה'. הם חיים בתדר שונה משלנו".
מהיכרותי את החברה האינדיאנית על מנהגיה השונים, נדמה שחל פיחות במעמדם. סבא דון לא מיהר להשיב. הוא עצר מלכת והשעין את גופו על גזע עץ עבות. "לא, אצלנו מעמדם לא פחת מעולם", השיב בקול מהורהר. "תמיד ראינו בהם אנשים מיוחדים, בעלי תכונות רוחניות מופלאות. אין ספק כי בואם של המהגרים לאמריקה שיבש לנו מסורות רבות, במיוחד אלה הקשורות בקשרי המשפחה. איבדנו ערכים שהיו מקודשים לנו. בתוך כך, נפגע גם מעמדם של 'בעלי שתי הרוחות'. בהשפעתם של המיסיונרים הנוצריים נוצרו איסורים שונים, שהיו זרים למורשתנו הקדומה. שבטים רבים נכנעו לתכתיבים של הכנסייה הקתולית ומסורות מסוימות הפכו טאבו, או ירדו למחתרת. בהשפעת הכנסייה, 'בעלי שתי רוחות', שזכו בעבר לכבוד ולהערכה, החלו לחוש בושה במעשיהם. שמעתי אפילו על מקרים שהם נאלצו לעזוב את בתיהם ומשפחותיהם. זו הייתה טעות גדולה. תרומתם לשבט היא רבה ביותר".
סבא דון, אתה 'איש דרך' ואתה משיא זוגות רבים, אמרתי בהיסוס. אילו היה מגיע אליך זוג בני אותו מין, היית משיא אותם? "אתה מתייחס אל הגוף, אחיין, לא אל הרוח", השיב בחיוך. "איננו משופעים ביותר מדי בני אדם טובים, כדי שנוכל להרשות לעצמנו לדחות מישהו... אין בינינו איש שאיננו ראוי. כאשר שני אנשים רוצים לקשור יחד את גורלם, מי אנו שנעמוד בדרכם? במובן מסוים, בעלי שתי הרוחות ממחישים את התגלמותה של אנוג-איטה, האישה בעלת שתי הפנים".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
האישה בעלת שתי הפנים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אנוג-איטה או איטה, האישה בעלת שתי הפנים, היא אחת הישויות הקדושות במסורות הלקוטה-סו. היא בתו של סקאן, אל השמים, ורעייתו של טאטה, אל הרוחות. לאחר שניסתה לשדל את ווי, השמש, לתנות עמה אהבים ולבגוד ברעייתו, הלבנה, האנווי, הפך אותה המסתורין הגדול לאישה בעלת שתי פנים. מצד אחד היא יפה עד להדהים, מצדה השני היא דוחה ומבעיתה. היא מסמלת את מי שחצה את גבולות המין.
אנוג-איטה מופיעה בעיקר בחלומותיהן של נשים צעירות, אותן היא מלמדת את הטכניקה המורכבת של תפירת קוצי דורבן לשמלות טקסיות. המומחים בתפירת הקוצים ידועים כאנשים שחייהם אינם מוכתבים על ידי נורמות חברתיות. רבות מהצעירות הרואות אותה בחלום אינן נישאות ובוחרות באהבת נשים.
"הישויות הקדושות שלנו, אינן מצוות או מענישות", הוסיף סבא דון. "הן מציעות את הבחירה בין שתי הדרכים. גם טרנספורמציה מינית זו נקבעה ע"י הרוחות. היא מעניקה ברכה של כישורים מיוחדים ויכולות על-טבעיות, בהם נתברכו רבים מהווינקטה. עתה, כשאנו עושים מאמצים לשקם ולשמר את מורשתנו הקדומה, עלינו לשקם גם את הדימוי של 'בעלי שתי רוחות', ולהחזיר אותם למעמדם במעגל שלנו, המקום הטבעי אליו הם שייכים, כפי שהיה בימים שקדמו לבואו של האדם הלבן".
נכנסנו לביתו של סבא דון. הוא הניח את השקית עם המצרכים שקנה על השולחן שבמטבח וחכך את ידיו הקפואות.
"כיצד אפשר לשפוט או להעמיד במבחן את שהבורא יצר?", שאל בחיוך. "סטיב, ה'ווינקטה' הזקן, מייצג את הרפואה הקדומה ועתיקת הימים של הלקוטה. הוא מייצג הרמוניה של הטבע מסוג שונה, אולי אפילו שיקום של שבר ראשוני, קדום, שפילג בין בן אנוש אחד לאחר - המין. בדרך זו או אחרת, כל נברא הוא השתקפות של הבורא, לכן, גם הבורא איננו בעל רוח אחת...".
סבא דון החל למזוג אחת מחליטות הצמחים שלו. "לפני שנים רבות היה לנו כאן בשמורה ווינקטה שבילדותו גדל עם דובים. דובה, שאימצה אותו כבן, לימדה אותו את סודות הריפוי", סיפר סבא דון. "סיפרו שהוא יכול היה אפילו להוריד גשם. הוא היה אחי סבתה של אישטה הזקנה, ממנו למדה רבים משיקויי האהבה שלה. אישטה תשמח לספר לך עליו, אחיין...".
כשנפרדנו, הבטחתי לסור אליה בדרכי.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
שוקי בן עמי
| /images/archive/gallery/657/727.jpg  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
על המחבר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
שוקי בן עמי, מחבר הספר 'נוצה שסועה', בהוצאת הקיבוץ המאוחד, נציג בישראל של אחוות מנהיגי האינדיאנים, NALA) Native American Leadership Alliance ) |  |  |  |  | |
|
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|