 |
/images/archive/gallery/391/306.jpg דיאן פורצ'ן
 |
|
|
בשנות ה-40 היא ניסתה להילחם בכוחות הרשע הנאציים באמצעות מדיטציה. עוד אשה גדולה: דיון פורצ'ן, האשה שהניפה בגאון את דגל האיזוטריה במערב וממשיכה עד היום להשפיע על מחפשים רוחניים |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  | |
תום אורגד 10/11/2005 13:19 |
|
|
|
|
 |
הזמן: שנות ה-30 המאוחרות. המקום: רחוב Queensborough Terrace, בית מס' 3, לונדון. ראשי אגודת הקוסמים Society of the Inner Light , בראשות הגברת דיון פורצ'ן, מתכנסים לישיבה. הנושא שעל הפרק: המלחמה בנאצים. ההחלטה המתקבלת: להתגייס ולתמוך במאמץ המלחמתי כנגד הרייך השלישי.
האמצעי: פנייה לציבור בבקשה לשנס מותניים ולהתחיל בתרגול פרקטיקות קסומות על מנת להטות את הכף ולפגוע במאמציה הזדוניים של הישות הגרמנית. כלי הנשק: כל יום ראשון בשעת ארוחת הצהריים, מתקפת מדיטציה בלוויית ויזואליזציה המונית על כוחות הרשע שבמזרח. רבות כבר דובר באלמנטים המיסטיים הקשורים בשלטון הנאצי בגרמניה. עם זאת, מעטים יודעים על המלחמה אשר ביקשו קוסמי הממלכה המאוחדת להשיב כנגד הרוע המתהווה לנגד עיניהם. על אף שאין ראיות חותכות לכך שהפגישה המתוארת התקיימה בדיוק באופן המתואר לעיל, התוצאות בשטח מעידות ללא ספק על נחישותה של אשת המאגיה הבריטית להנהיג את אנשיה אל מול האויב הנאצי: במשך מספר שנים לאורך מלחמת העולם השנייה הפנתה פורצ'ן מכתבים לתלמידיה ולציבור הרחב מטעם אגודת האור הפנימי, המנחים כיצד להשתמש בכוחותיהם היצירתיים על מנת לסייע לצבאות בעלות הברית. בנוסף, קיימות שמועות כי פורצ'ן שיתפה פעולה בנושא עם לא אחר מאיש המאגיה המפורסם אליסטר קראולי.
פעילותה המאגית הפופולארית במהלך מלחמת העולם השנייה היוותה את סיומה (ויש שיאמרו פסגתה) של קריירה מפוארת שניהלה פורצ'ן כנושאת בשורת תורת הנסתר. לאורך שנים רבות הניפה בגאון את דגל האיזוטריה, בעודה מקדמת את ערכי הגילוי והחקירה העצמית, ההתוודעות למישורים הפנימיים העצומים החבויים ביסוד מהותו של כל אדם ואדם, תוך שימת דגש על הפוטנציאל הרוחני העצום הגלום בו. בכך, הפכה לאחת מדמויות המפתח המעצבות את מחשבת העידן החדש כפי שהיא מוכרת לנו כיום.
דיון פורצ'ן נולדה (בשמה המקורי ויולט מארי פרית') בצפון ווילס, בשלהי שנת 1890. השם שהעניקה לעצמה שאוב מהביטוי Deo non Furtuna - שפירושו אלוהים ולא הגורל. בגיל 20 החלה ללמוד במכללה לגננות. כאשר ביקשה לעזוב את המכללה, חוותה מצד המנהלת התעללות נפשית קשה, אשר הותירה בה את חותמה לשארית חייה. את היחס מצד המנהלת תיארה מאוחר יותר בכתביה כ- Psychic Attack, ניסיון לרסקה ולמוטטה לחלוטין מבחינה מנטלית ופיזית.
לאחר מכן, ואולי עקב התנסות טראומטית זו, בחרה פורצ'ן לעבור וללמוד פסיכולוגיה, והחלה עושה את צעדיה הראשונים בשטח זה. עם זאת, נראה שהתחום המתפתח באותן השנים לא סיפק את הצמא שחשה לעיסוק בפניה העלומים של נפש האדם. בתקופת לימודיה חוותה פורצ'ן, לטענתה, מספר התנסויות על טבעיות, במסגרתן התנסתה בחוויות טלפתיות ובמפגשים עם דיבוק שרדף מבנה מסוים. בהמשך, פיתחה והרחיבה את יכולותיה גם לתחומים כמו חיזוי העתיד, גישה לרשומות האקשיות ויכולות תקשור עם ישויות שונות ממישורים גבוהים יותר. תגליות אלה הוליכו אותה להעמיק חקר ולהקדיש עצמה לעולם המיסטיקה. היא החלה ללמוד אצל הדוקטור תיאודור מוריאטרי, אשר התמחה בתחום המכונה פסיכולוגיה אסטרו-אתרית. בהשפעתו פרשה ממסלול ההכשרה הפסיכותראפית ובחרה להתעמק במורשת המיסטיקה האיזוטרית המערבית. ב- 1919 הצטרפה פורצ'ן ל"מסדר ההרמטי של שחר הזהב".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
אליסטר קראולי
|
|
 |
 |
 |
 |
|
"ספרות עידן חדש מוקדמת"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מסדר שחר הזהב מוכר וידוע כציר עיקרי בפעילות המערבית האיזוטרית בסוף המאה ה-19 ובמאה ה-20. והוא מוכר כנקודה מרכזית בה פעלו וזכו להכרה רבות מהדמויות המפורסמות והמשפיעות ביותר בתחום - בהם אנשי מאגיה בולטים כאליסטר קראולי וישראל רגארדי, ואף אנשי רוח מוכרים ומקובלים בהרבה, בהם המשורר המהולל ו.ב. ייטס.
מסדר שחר הזהב מעניק לחבריו ידע במספר רמות, חלקן נחשבות לחשאיות ביותר. בעת חברותה בו, פרסמה פורצ'ן מספר ספרים, אשר באו להפיץ את בשורת המחשבה האיזוטרית לקהל הרחב - בנושאים דוגמת היחס הנכון לאהבה ולנישואין, או עיסוק בתורת הנסתר בדרך אשר היא הגדירה כ"שפויה". הדבר עורר את זעמם של בכירים במסדר - בראשות מינה מאת'רס, אלמנתו של אחד מראשי שחר הזהב - אשר טענו כי במעשיה של פורצ'ן יש בכדי להפר את ההתחייבות לשמירה על סודיות מוחלטת. האשמתה של מאת'רס אמנם לא הוכרה רשמית, אך פעילותה של פורצ'ן במסדר הופסקה - עקב טענתה של מאת'רס כי הילתה נעדרת סמלים מסוימים, אשר בלעדיהם לא תוכל להמשיך לשמש כחברה בו. הוסכם כי פורצ'ן תפרוש מהמסדר, והותר לה לייסד אגודה משלה. עם זאת, בספרה "Psychic Self Defense" מספרת פורצ'ן כיצד המשיכה מאת'רס להתנכל לה אף בשלבים מאוחרים יותר, בנסותה לתקוף את פורצ'ן באופן על טבעי ולהגביל את פעילותה הרוחנית. לבסוף, נטען, הצליחה פורצ'ן לגבור עליה ולהשתחרר מהשפעתה המזיקה.
ב-1927 התנתקה לבסוף פורצ'ן סופית ממסדר שחר הזהב. מספר חודשים לאחר מכן ייסדה את אגודת "אחוות האור הפנימי", הפעילה עד היום. במסגרתה, הגיעה לשיא פעילותה הרוחנית, פרסמה ספרים רבים וגייסה עוד ועוד פעילים. במהלך שנת 1945 הלכה פורצ'ן וחשה בחולשה גוברת הפושטת בה. ב- 1946 נפטרה מלוקמיה.
אין ספק כי קריאת הביוגרפיה של פורצ'ן עשויה לתאר אותה כדמות הזויה וסהרורית, השקועה בעולם מנותק ובלתי מבוסס של טענות בלתי מציאותיות. עם זאת, על חשיבותה לתרבות המערבית להימדד בהתאם להשפעה של עבודותיה. בין פרסומיה של פורצ'ן ניתן למצוא למשל את הספר "הקבלה המיסטית", אשר מתאר את העבודה עם עץ החיים הקבלי המערבי כ"יוגה המערבית", ודן בפירוט באופן בו ניתן ליישם מודל זה לעבודה רוחנית בעידן המודרני. חיבורה זה מוכר כבעל השפעה עצומה על העיסוק הרוחני בימינו, ונחשב לפריט בסיסי ברשימת הקריאה של האדם המתעניין בפרקטיקות הללו על התגלמותן בעולם המערבי במאה ה-20. ספרה "מסדרים איזוטריים ועבודתם" נחשב אף הוא למסמך משמעותי הפותח צוהר לנעשה בחברות הסודיות הפועלות לאורך השנים במסגרת התרבות המערבית - גורם אשר ההכרה בחשיבותו להתפתחות ההיסטוריה האינטלקטואלית המערבית הולכת וגוברת. בנוסף לספרי ההדרכה השונים, פרסמה פורצ'ן מספר רומנים, המעבירים בדרך עלילתית את עקרונותיה הרוחניים בנוגע למהותו של האדם, יכולותיו ואופן התפתחותו הרצוי. רומנים אלה זכו להצלחה רבה יחסית, בהשפיעם רבות על קהל קוראים רחב יחסית, של מה שנוכל לכנות "ספרות עידן חדש מוקדמת".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
דיון פורצ'ן
|
|
 |
 |
 |
 |
|
התיימרה לעבודה רוחנית טהורה וחיובית
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לכן, על אף היותה דמות שנויה במחלוקת, לא נוכל להתעלם מהשפעתה הרבה של פורצ'ן של תרבותנו העכשווית - כידוע, גישות והשקפות שאנו נוהגים לייחס לעידן החדש זוכות לנוכחות משמעותית ביותר במרחב החברתי והתקשורתי כיום. מבלי לשפטה לזכות או לחובה - אין ספק כי לפורצ'ן חלק משמעותי בזריעת וטיפוח רעיונות אלה, בשמשה צינור להעברתם מחוגים שוליים, סודיים ואיזוטריים למקום מרכזי בשיח התרבותי.
ייתכן ואפשר לראות את אחת הסיבות להצלחתה הרבה של פורצ'ן באופן בו חשפה רעיונות אלה לציבור הרחב. להבדיל מאנשי מאגיה כאליסטר קראולי, אשר עד היום נותרו עטופי הילה אפלה ומסתורית, אשר רבים רואים בה ניצוץ מרושע וחוטא, פורצ'ן התיימרה לעבודה רוחנית טהורה וחיובית. האישה אשר ביקשה לרתום את מיסדרה למלחמה בנאצים, ייסדה אותו ככזה שלא פועלים במסגרתו לטובת האינדיבידואל והאגו, אלא למען הטוב והכלל. כמובן שניתן להעביר ביקורת אף על גישתה זו - רבים מהמלעיזים והבזים לטרנד הניו אייג', הרואים אותו כמסחרי וקיטשי, יוכלו לראות באופן התנהלותה את אחד הגורמים לכך. עם זאת, קשה שלא לתהות מה היתה השפעת רעיונות אלה אם היו מועברים אך ורק על ידי הפעילים הפחות אלטרואיסטיים. ומי יודע איך בכלל היתה נגמרת מלחמת העולם השנייה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
עוד נשים גדולות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
יאקו איוואסקו: האשה שידעה על מיטת חולייה יותר תובנות רוחניות מאשר יהיו לרובנו כל חיינו
ג'וליאן מנורוויץ' מיסטיקנית נוצרייה שעל סף מוות חוותה התגלויות אלוהיות, החלימה ופרשה להתבודדות כדי לעכל את המסר
הלנה בלבצקי ה"סבתא של הניו אייג'", בת אצולה רוסייה שכבר במאה ה-19 יצאה לחפש את האמת בטיבט ובהודו
סימון וייל פילוסופית, מיסטיקנית, פועלת אנרכיסטית במפעל ויהודייה עם תודעה נוצרית |  |  |  |  | |
|
|
|
|
 |
|
|
|
|