ראשי > ניו אייג' > פותחים ראש > כתבה
בארכיון האתר
לו רק היית קצת יותר המורה שלי
מורים רוחניים לא אמורים לשכב עם התלמידות שלהם. נקודה. אז למה הם בכל זאת עושים את זה? גבריאל בן יהודה מציג מודל רדיקלי שמפצח את סוגיית המאסטרים הרוחניים שגם אוהבים סקס
לכתבה הקודמת דפדף בניו אייג' לכתבה הבאה
גבריאל בן יהודה
10/10/2005 11:27
לא מעט
מורים רוחניים נודעו ככאלו המנצלים את ההשפעה האדירה שיש להם על תלמידותיהם כדי לקיים יחסי מין עם כמה שיותר מהן, או לפחות עם אלו שהם חשקו בהן.

מה פשר התופעה? האם ניתן להבין אותה? האם יש לה הסבר? האם יש לה הצדקה?

מאחר והמאמר הזה יעסוק בתודעה ובמיניות נתחיל עם שתי הגדרות. התודעה היא אזור שלרוב לא מתפקד אצל מרבית בני האדם. שנית, התודעה עובדת דרך הצופה האובייקטיבי. היא ה"אני היודע", בעוד שהנפש היא ה"אני החווה". אוספנסקי בספרו "חיפוש אחר המופלא" (עמ' 169) אומר כי  "תודעה היא מצב שבו אדם יודע בבת אחת כל מה שהוא יודע בדרך כלל, ושבו הוא יכול לראות מה מעט הוא יודע וכמה סתירות יש במה שהוא יודע".

מיניות היא יכולת וצורך של האדם לבוא במגע מיני עם אובייקטיבים אטרקטיביים, מבחינה מינית, מבני המין הנגדי (בתשעים אחוז מן המקרים).

אפשר (ואולי רצוי) להעניק עוד עשרות הגדרות שונות לשני מונחים אלו, והן תהיינה צודקות לא פחות, אך לצורך הדיון הזה, אלו הנחות היסוד שמהן אפשר להתחיל.

מיניות ותודעה הן שני הקצוות היותר מרוחקים במערכת האנושית. האחד קשור לראש והאחר לאגן - בהנחה ולא נתייחס לגפיים כאל חלק מן המערכת, אלא רק כאמצעי עזר לתקשורת עם העולם.
אך עם זאת אלו שני קצוות שאינם נעדרים אזורי מפגש. ניתן למצוא מיזוג או פעולה של שניהם אצל אנשים שהיו ידועים כבעלי תודעה מפותחת או ערה כקרלוס קאסטנדה, סואמי מוקטננדה או אושו - שהיו ידועים כמורים רוחניים שהיו פעילים מבחינה מינית. שלושתם הדיפו ושידרו מיניות. ולא זו בלבד, אלא שעל פי עדויות שישנן בידינו נראה שככל הנראה הם גם ניצלו את מעמדם על מנת להרחיב את הכמות, האינטנסיביות והמגוון של המגעים המיניים שלהם.

רק לפני מספר חודשים הופיעו בתקשורת ידיעות על קרדינלים וחשמנים בכנסיה הקתולית שמאז שנות השמונים ניצלו מינית ילדים וקטינים. גורו שעדיין מצוי בחיים, ושמו
סאי באבא, מואשם גם הוא כי ניצל את מעמדו כדי לקיים יחסי מין עם ילדים.

לעומתם קיימים מאסטרים רוחניים שאינם ידועים כבעלי פעילות מינית עניפה (או לפחות לא ככאלה שהואשמו בניצול מיני), ודי אם נזכיר את הדלאי למה, דגלאס הרדינג, פול ברונטון, ז'אן קליין, אוספנסקי, שלמה קאלו ועוד. 

עם זאת צריך להודות כי המידע שקיים בידינו כיום אודות חייהם האישיים של מורים רוחניים רחוק מלהיות שלם ומדי פעם עולות וצפות עדויות שסותרות ידיעה שיש לנו אודות מורה רוחני כזה או אחר.

מהו אם כן פשר ההבדלים בין שני סוגי הגורואים הללו? אלו שידועים בפעילות או ניצול מיני של הנוהים אחריהם, ואלה שלא. האם מדובר רק בהבדלים שבסיסם אישיותי? כלומר שישנם גורואים מיניים יותר או פחות, או שהדבר מקיש גם על רמת התודעה שלהם - כלומר שגורו בעל רמת תודעה גבוהה אמור להיות מיני יותר או פחות מגורואים אחרים?.

גישה אחת טוענת כי אין משמעות למיניות של הגורו, ישנם כאלה וישנם כאלה. ואתה יכול להיות גורו מפותח ומואר בעל דחף מיני מינימלי, או גורו בינוני ומטה עם דחף מיני אדיר.

הגישה השנייה גורסת כי יש משמעות לעיסוק הרב של הגורו במיניות. דבר זה אמור להטיל אור (או צל...) על האותנטיות שלו. כאן ישנן שתי אופציות, האחת: הוא אמור להיות בעל דחף מיני שמקביל לרמת התודעה שלו. והשנייה: ככל שהמאסטר הוא בעל רמת תודעה גבוהה יותר כך צריכה המיניות שלו להיות פחות דומיננטית.

ובכן, התיזה של מאמר זה תומכת בגישה השנייה וגורסת כי במקום בו התודעה מתחילה, היצריות והמיניות אמורות להסתיים. והיכן שהחושניות והיצריות מולכים - אין מקום לתודעה.
וכאן צריך לציין, בפעם הראשונה ולא האחרונה, כי אין מדובר בהימנעות מפעילות מינית, או בהימנעות מפעילות תודעתית - אפשר לעסוק בשניהם בו זמנית, השאלה היא אחרת: היכן מרכז הכובד, זה מה שחשוב.

אילן להיתלות בו, כאן, הוא מודל הצ'אקרות של היוגה, לפיו הצ'אקרות הנמוכות הן צ'אקרות המין והיצר ואילו הצ'אקרות הגבוהות הן של התודעה והחשיבה. לפי תיזה זו המיניות, היצריות והחושניות שייכות למדרג הנמוך של המערכת הפסיכו-פיזיולוגית.
עיסוק במיניות מרחיק את האדם מן התודעה
התודעה שייכת למערכת הגבוהה והלא מנוצלת בדרך כלל של הראש והחשיבה (עשירית בדרך כלל). לפי מודל זה, אנשים יצריים לא יגיעו לרמות הגבוהות של נסיקה תודעתית ופילוסופית.
יש כאן תובנה פשוטה מאוד, כמעט פשטנית: האדם הנו מערכת מדורגת המשתרעת מלמטה כלפי מעלה. כמו פירמידה. כאשר רמת היצר היא הנמוכה והרחבה ביותר ורמת התודעה היא הגבוהה והצרה ביותר.

לפי סדר עולה, מנמוך לגבוה:
רמה 1. יצרים, אינסטינקטים, דחפים. הרמה הנמוכה ביותר - הבסיס התחתון והרחב של הפרמידה.
רמה 2. חושניות, משיכה מינית
רמה 3. רגשות, אהבה.
רמה 4. רגשות, אמפתיה.
רמה 5, שכל, אינטלקטואליות.
רמה 6, שכל, אינטואיציה
 רמה 7  תודעה. הרמה הגבוהה ביותר - הבסיס הצר והעליון של הפירמידה.

מדובר אם כן בשבע מדרגות, כאשר כל מדרגה היא מרכז כובד ואדם יכול לחיות בתוך מרכז כובד בדרגה אחת מתוך השבע, כשיש לו אפשרות להגיע לחלק מן הרמה שמעל ולחלק מן הרמה שמתחת למרכז הכובד שלו אך לא יותר מכך.

כלומר אדם שמתבסס ברמה התחתונה, זו של היצרים, יחווה קושי לחוות אמפתיה. ואהבה הוא יוכל לחוות רק בהבלחות. ואילו אדם שמצוי ברמה 4 (אמפתיה), יוכל לחוות הבלחות אינטואיטיביות מצד אחד, והבלחות חושניות מצד שני, אבל לא יגיע לרמת התודעה מן הצד הגבוה, ולא יגיע לרמת היצריות של הדחפים, מן הצד הנמוך.

וצריך להבהיר, שוב, זה לא אומר שאדם ברמה 7 לא יחווה מיניות ואדם ברמה 1 לא יחווה תודעה. אך אלה יהיו חוויות נעדרות אש. ואם תהיה אש, זה יהיה על "אש קטנה". אדם ברמה שבע יחווה מיניות בעיקר כפורקן, ולא כחוויה מינית מהממת וסוחפת. ואדם ברמה 1 יחווה תודעה כהבנה מסקרנת או מעניינת, אך לא כ"פיצוץ תודעתי".

אין ספק כי זהו מודל מקומם מאין כמוהו מאחר ורוב האנשים מאמינים שהם יכולים לחוות את כל קשת החוויות מאחת לשבע. אך אם בכל זאת התובנה כי אתה לא יכול לאכלס את כל שבע הרמות אלא רק אחת מהן (עם שלוחות לרמה מעל ורמה מתחת) נכונה - הרי שעולים מספר סימני שאלה לגבי אותם מאסטרים ברמת התודעה הגבוהה כאושו, סאי באבא וקאסטנדה, שהיו ידועים ברמת תודעתם המפותחת ועם זאת היו ידועים גם כיצורים מיניים שבילו עם מספר רב של נשים, בעיקר תלמידות שלהם.

לפי המודל המובא כאן, לאדם המדיף מיניות קשה להצטיין בתחום התודעה, ואילו לאדם בעל נוכחות והקרנה תודעתית קשה להיתפס כבעל משיכה מינית חזקה, כי השניים שייכים לקטבים שונים ורחוקים שאין ביניהם גשר. כלומר שאם האדם ממוקם בקוטב אחד, קשה יהיה לו לאכלס את הקוטב הנגדי. עם זאת, גישות בעידן החדש מדברות על כך שהאנרגיה המינית היא המשאב הרוחני או התודעתי החשוב ביותר ויש או לחסוך באנרגיה מינית ולהשתמש בה רק לרבייה (הדתות הגדולות), או לעשות התמרה של האנרגיה המינית לאנרגיה רוחנית (הטנטרה).

במאמר זה אני טוען כי לא זה ולא זה נכונים. מנקודת המבט של מודל שבע המדרגות, העיסוק במין כמשהו בעל חשיבות עדיפה יכול רק לעגן את האדם עמוק יותר בדרגות התחתונות ולהרחיק אותו מהדרגה התודעתית.

בטנטרה מגבירים את האנרגיה המינית, מנענעים את האגן כדי לשנע אנרגיה מינית שתתפשט בכל הגוף. גישה זו היתה גם גישתו של וילהלם רייך, שהאמין כי שחרור האנרגיה המינית תבריא ותפתח את כל המערכת.

שתי הגישות, גם גישת הטנטרה וגם הגישה הביואנרגטית של רייך ותלמידו אלכסנדר לואן - יוצרות מיקוד  באנרגיה המינית.

ולכן כל העיסוק במיניות כמשהו מרכזי, רק מעגן את האדם בדרגות הנמוכות של המערכת שלו ומרחיק אותו מדרגת התודעה.
מודל שבע המדרגות במעלה הצ'קרות
אין אדם יכול לעבוד שני מאסטרים
למה הדבר דומה? לבית שמשתרע בין מרתף לפנטהאוז, אך השוכנים בבית עוסקים במרתף, מסתגרים במרתף, במקום לנקות אותו כדי להגיע לפנטהאוז. עם זאת אין זה אומר שצריך לסגור את המרתף ולהסתגר בפנטהאוז, כלומר כדי להיות אדם החי גם ברמת התודעה, אין צורך להימנע מפעילות מינית, או אפילו מחשיבה עליה.

השאלה היא אחרת: היכן מרכז הכובד של האדם? להיכן הולכות רוב האנרגיות? לחלק העליון או התחתון?

האדם נולד עם מרכז כובד תחתון מודגש: יצרים, דחפים וכו', שרובם ככולם דוחפים אותו לצרכנות של תענוג והנאה. אך האדם יכול לפתח מרכז כובד חדש, שישכון בראש.

מרכז הכובד ההתחלתי (יצרים), הוא מרכז כובד אינפנטילי, בניגוד למרכז כובד הבוגר (תודעה).
מרכז הכובד הראשון מקבל פקודות מן האגו, בעוד שמרכז הכובד השני מקבל הוראות מן העצמיות הנפשית.

אם מרכז הכובד התחתון עוסק באינטרסים מיניים ורגשיים, הרי שמרכז הכובד העליון עוסק בהפקת משמעות, בהעמקת ההבנה ובעיקר ביצירת חוכמה מתוך חומר הגלם של הקיום.

לאדם אין אפשרות לקיים שני מרכזי כובד. למעשה מעט בני אדם מצליחים להעביר את מרכז הכובד מן החלק התחתון לעליון. אם יצליחו לעשות כן, יהפכו ליצורים חופשיים, חופשיים מרודנות האגו, מכורים לזהב החוכמה.

בעשותם זאת, הממלכה שלהם תעבור שידרוג: מרמה פסיכולוגית ויצרית לרמה תודעתית ונפשית. ושוב, זה לא שאדם בעל מרכז כובד תחתון אינו עוסק בלימוד ובהבנה, ואדם בעל מרכז כובד עליון אינו מקיים פעילות מינית, זה רק עניין של מרכז כובד. להיכן הולכות רוב האנרגיות? מה מצוי במרכז ההוויה של האדם? זה לא הכל או כלום אלא עניין של יחסיות ופרופורציות.

ואם נחזור לתחילת המאמר, אזי התובנה המוצגת במודל הנוכחי מציבה כמה סימני שאלה רציניים בפני מורים תודעתיים ורוחניים שהיו ידועים בפעילות מינית אינטנסיבית, במיוחד עם תלמידות שלהם.
אין אדם יכול לעבוד שני מאסטרים. או שהוא עובד את מאסטר המין, או את מאסטר התודעה. או את האדון בראש, או את האדון באזור החלציים.

והשאלה לגבי אותם מאסטרים היא מי האדון האמיתי שלהם, ראשם או אזור החלציים שלהם?
התשובה לא קלה, כי אי אפשר לזלזל באף אחד מאלה שהוזכרו למעלה. הם היו אנשים גדולים מבחינה תודעתית. ולא זו בלבד, אלא שככל שהם עולים בסולם התודעה, כך המרכז המיני שלהם יהיה טעון יותר, ודורש על כן, יותר פורקן.

ניתן לומר כי כל המאסטרים שעוסקים בפעילות מינית עניפה או בניצול מיני - אינם אותנטיים וכי גודש הפעילות המינית מעיד כי מרכז הכובד שלהם תחתון ולא עליון. אך הדברים לא פשוטים. ישנם מאסטרים לא אותנטיים, אך ישנם מאסטרים שעברו שידרוג תודעתי ועם זאת חוטאים בפעילות מינית חריגה או אסורה או שאין להם יכולת לשלוט על הדחף המיני שלהם.

כדי להסביר זאת יש צורך להזדקק למונח שלקוח מן הפילוסופיה של הדרך הרביעית: "התגבשות לא נכונה", המדבר על אנשים שעברו מהפך תודעתי, אך לא שלם, וחלקים של האגו הצליחו להסתנן לרמות הגבוהות יותר.

כאן תמצאו שתי הגדרות להתגבשות
נכונה ולא נכונה מתוך שני לקסיקונים של הדרך הרביעית.

בדרך כלל התגבשות לא נכונה מתרחשת כשלא נותנים לתהליך האורגני להתרחש מעצמו ומאיצים או "מאלצים" אותו, בין אם על ידי תרגילים אינטנסיביים, או על ידי חשיפה מאסיבית לאדם בעל תודעה מוערת או ערה (כשהתלמיד מכריח עצמו להפנים את החומר).

כשאין לתלמיד את היכולת להכיל את הרמה של מה שהוא קולט והוא בכל זאת מכריח את עצמו - יכולה להתרחש התגבשות לא נכונה ואז חלקים נמוכים מצליחים להסתנן לחלקים הגבוהים ומשבשים את השדה הנקי של החלקים הגבוהים.
שלוש מסקנות לסיכום
א. מאסטרים בעלי תודעה גבוהה, לא אמורים להיות אובססיביים מבחינה מינית. ובטח שלא לנצל את הנוהות אחריהן לשם סיפוק מאוויהם המיניים.

ב. חלק מן המאסטרים שעושים זאת, אינם אותנטיים, ומשתמשים בכריזמה ובנוכלות כדי להשיג טובות הנאה מיניות.

ג. ישנם מאסטרים שאכן עברו שידרוג תודעתי, אך לא שלם ולא נקי. יש בהם גם את זה וגם את זה, והם המסוכנים שבכולם. מצד אחד לא ניתן להקל ראש ברמת ההתפתחות שלהם, אך מצד שני מעשיהם פשוט מתועבים.
קישורים נוספים
הנה מה שלדלאי לאמה יש להגיד בעניין

תיאור של
מקרים של ניצול מיני על ידי סמכויות רוחניות

רשימה של
מורים רוחניים שניצלו מינית תלמידים
תביעה בגין ניצול מיני נגד מחבר רב המכר: "ספר המתים והחיים הטיבטי" Sogyal Rinpoche
ניצול מיני בידי כמרים בודהיסטיים
רשימה של מורים רוחניים, וסקירה של הגינותם או חוסר הגינותם, המינית או האחרת
ניצול מיני במסורת הסופית
חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

פותחים ראש
אימה ופחד: כך המוח מונע מאיתנו לעשות מדיטציה  
האל שבאל.אס.די  
על תפיסת הזמן של ספר ויקרא: פרשת שבוע