ראשי > ניו אייג' > האיש והשיטה
בארכיון האתר
האיש והשיטה: משה אלבאום
תאונת דרכים בגיל 30 אילצה את משה אלבאום לנטוש את אומנויות הלחימה. ניסיונו העיקש לרפא את עצמו הוליד את מה שמכונה היום שיטת אלבאום
לכתבה הקודמת דפדף בניו אייג' לכתבה הבאה
ענת מסינג
8/9/2005 10:25
"הזיכרונות הטראומטיים נאגרים ונשמרים במחסן השרירי והעצבי של גופנו, כמו בתוכנית זיכרון. באמצעות טכניקות עיסוי מגוונות,
האדם לומד להרפות ולשחרר את השרירים מהזיכרונות האגורים בהם, אשר גורמים לדיסהרמוניה ולהתכווצויות" (משה אלבאום)

רקע היסטורי: משה אלבאום נולד בשנת 1954 בארגנטינה. כילד סבל מקשיי למידה ומהפרעות קשב, אבל בשנות החמישים והשישים המערכת לא הטריחה את עצמה בהפרעות מסוג זה וילדים שלא התגברו על הקשיים בכוחות עצמם, בסופו של דבר פשוט נפלטו מבתי הספר. זה מה שקרה גם לאלבאום כעבור עשר שנות לימוד. בגיל 25 גילה אלבאום מחדש את הלמידה והפעם החליט להתמקד דווקא באומנויות לחימה. במשך שש שנים הוא התמחה בקרטה והקדיש את כל זמנו ומרצו לאימונים מפרכים ולהוראת המקצוע, כשהוא מצויד בתעודת הסמכה  ממכון וינגייט. במקביל הוא גם בדק באותן שנים תחומים נוספים כמו שיאצו, רפלקסולוגיה ושיטות עיסוי שונות.

אירוע מכונן: בתחילת שנות השלושים לחייו הוא נפצע קשה בעקבות תאונת דרכים ונאלץ לנטוש את אומנויות הלחימה. עכשיו נדרש להקדיש את עצמו לשיקום המערכות בהן נפגע. תהליך השיקום ארך חמש שנים ורק בסיומן הצליח לתפקד ברמה טובה, אבל תהליך איטי ומלמד זה הוליד בסופו של דבר את שיטת אלבאום.
כפועל יוצא מן האימונים הרבים והמגוונים שרקח לעצמו, נוצר גם שיפור גדול ביכולת הריכוז וביכולת הקריאה שלו. לאחר שנים רבות בעיות קשיי למידה והפרעות קשב פתאום הוא שם לב כי הוא מסוגל לקרוא ברצף או להיות מרוכז באותו עניין לאורך זמן. כתוצאה משיפור השליטה הרצונית בשרירי גלגל העין למשל, הצליח לראשונה בחייו  לקרוא ספר.

השיטה: הסיבה לקשיי למידה ותפקוד מקורה בכשל אורגני-קוגניטיבי או בכשל פיזי, כמו קשר עין-יד וכד'. בשיטת אלבאום מנסים לברר מהו המקור הפיזי של הבעיה ומצליחים לתת מענה לשורה ארוכה של בעיות כמו קשיי למידה (דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה), קשיי קשב וריכוז, דימוי ובטחון עצמי נמוך, קשיים בתפקוד מוטורי, היפראקטיביות, בעיות התנהגותיות, בעיות של מתח גופני ותפקוד לקוי, חיזוק כוח הרצון ושיפור יכולות התמודדות.

בעקבות התנסויות עבודה מגוונות פיתח אלבאום את גישת ה- M.C.Q (MULTIPLE COORDINATIVE QUALITY), גישה טיפולית אינטגרטיבית, שכוללת שילוב ותיאום בו-זמני בין ארבע אינטליגנציות. כאשר אלו פועלות בתיאום ובשילוב מתקיימים באדם התנאים המאפשרים לו לממש את הפוטנציאל האישי. לעומת זאת, חוסר תיאום בין האינטליגנציות מייצר מתח תפקודי רב ומונע את מימוש הפוטנציאל. ארבע האינטליגנציות הן גופנית, רגשית, חשיבתית ואנרגטית.

1. . אינטליגנציה גופנית (CQ) מתייחסת לשליטה הרצונית והמודעת בשרירים, כולל שליטה ברפלקסים ובמערכות הפנימיות של הגוף (לב, עצבים, עיכול, לימפה וכו'), שליטה רפלקסיבית ומודעת בחושים, במערכת הנשימה וביציבה. ילדים קטנים בדרך כלל מבצעים תרגולים שונים המאפשרים להם ללמוד להפעיל את גופם מתוך מודעות ושליטה בתנועה, אבל במקרים רבים נמנעים מלפתח יכולות לשליטה במוטוריקה גסה ועדינה, שליטה רצונית ומודעת בשרירי גלגל העין, ראיית עומק ותיאום תקין בין העיניים, שיווי משקל תקין, מערך קליטה חושי המתפקד נכון ורגוע (שאינו בהיפר או בהיפו-קליטה), שליטה בנשימה המודעת ותפיסה מרחבית תקינה. ליקויים אלה עשויים לגרום לקושי תפקודי בתהליכי למידה ותפקוד בכלל וגם לטפח ערך עצמי נמוך.

2. אינטליגנציה רגשית (EQ) מתייחסת לרגשות השונים וליכולת לבטא או לדכא אותם לפי הצורך. הרגש מתבטא באמצעות תהליך ביוכימי שמתרחש בתגובה לגירוי חיצוני או פנימי והוא האמצעי שלנו לחוות את החיים. רגשות כמו הנאה, פחד, כעס, כאב, קירוב או ריחוק, אמפתיה ועוד, משמשים כיחידה אחת בחוויית איכות החיים.

על פי שיטת אלבאום מחלקים את הרגשות לשלוש קבוצות. רגשות מודעים ומובנים ועל כן, ניתן לשלוט בהם ולווסתם. רגשות לא-מודעים, כלומר כאלה  שנחווים מבלי שהסיבה להם תהיה מובנת. אי הבנה זו יוצרת קושי כאשר רוצים לשלוט ברגש. ורגשות מודחקים בהם ניתן להבחין רק דרך התבוננות בדפוסי התנהגות קיימים. כל דפוס התנהגות שאינו ניתן לשינוי מכוח החלטה בלבד, הוא בהכרח דפוס המונע על ידי טראומות או רגשות מודחקים ונדרשת אנרגיה רבה לשמר את הרגש כמודחק. אנרגיה זו אגב, נגזלת מן המערכת כולה ומחלישה אותה.

3. אינטליגנציה חשיבתית (IQ) באופן טבעי כוללת מרכיבים כמו: חשיבה רציונלית, דמיון, דיבור והמשגה או תהליכי למידה. אינטליגנציה זו עלולה להיפגע כאשר האדם אינו מרוכז בנושא החשיבה. הפרה כזאת של הריכוז יכולה להיווצר כאשר האינטליגנציות האחרות מייצרות מוקד מתח או גירוי המושך אליו את הקשב. 

4. האינטליגנציה האנרגטית (EN-Q) נועדה לשלוט בתקשורת בלתי אמצעית של האדם, כלומר במערכת החושים. האדם הרי מרגיש וחווה באמצעות החושים דברים שנמצאים מחוץ לגוף, כמו למשל כאשר חשים דחייה, פחד או משיכה כלפי זר מוחלט שהולך מולך ברחוב. למערכת החישה שלנו יש את היכולת לקלוט בצורה ישירה אינפורמציה אנרגטית, כמו למשל לראות גופים אנרגטיים הנעים במרחב, או לראות הילות של אנשים, צמחים או חפצים (מצב שבעיקר נפוץ בקרב ילדים עד גיל 9 או מבוגרים רגישים). יש לה גם את הרגישות לקלוט רגשות או מחשבות של אנשים, אפילו אם בחרו להצניע אותן. האינטליגנציה האנרגטית עלולה להיפגע אם אחד החושים מגיע למצב של היפר-קליטה, מצב כזה מהווה בסיס לשורה ארוכה של הפרעות קשב וריכוז, הפרעות תקשורת והפרעות התנהגות.

שיטת העבודה: האבחון באופן כללי נועד לבדוק את ארבע האינטליגנציות, כיצד כל אחת מתפקדת בנפרד וכיצד היא פועלת בתיאום עם המערכות האחרות. האבחון כולל שלושה מבחנים: מבחן אחד נועד לבדוק את רמת השליטה של הפרט במערכות כמו יציבות השלד, מוטוריקה גסה, אצבעות הידיים, קשר עין-יד ועין-רגל, שרירי גלגל העין, היכולת הגרפו-מוטורית ושיווי משקל,  ובדיקה של תפקוד ביחס למטלות מורכבות יותר הדורשות למשל שילוב בין פעולה מוטורית למשימה קוגניטיבית או רגשית.

מבחן שני נועד לברר מהי רמת הרגישות של מערכת החושים (רגישות יתר עד חוסר רגישות) - אם המוח נתון במצב של קליטת יתר, כפי שנאמר קודם, הדבר משפיע על יצירת בעיות קשב וריכוז והפרעות התנהגותיות. המבחן השלישי בודק עם איזה פוטנציאל האדם נולד, מהו מערך הרגישויות המולד, אילו כוחות טמונים בו וכיצד בנויה מערכת ההדחקה שלו ומדוע. בהתאם למקור הקושי המתגלה באבחון, נבנית תוכנית טיפולית אישית ייחודית לכל מטופל.

האבחון בקליניקות של מרכז אלבאום הוא תנאי בסיסי הכרחי לתחילת טיפול.

הטיפול: הטיפול נע בין 24 שבועות לשנתיים. במהלך השבוע מגיע המטופל לפגישה אחת עם מטפל ולפגישת תרגול אחת. פגישה טיפולית יכולה לכלול תרגול גופני של קואורדינציה, שיפור היציבה, גמישות והרפיה, גרפו-מוטוריקה, תנועה תהליכית לפיתוח מודעות "גופנית-רגשית" תקינה, נשימה מודעת, חשיבה חיובית, טכניקות עיסוי לשחרור שרירים תפוסים או מתחים גופניים ורגשיים, טכניקות לביטוי הלגיטימציה הרגשית, מדיטציות, חישת אנרגיה ועוד. למעשה בשיטת אלבאום לוקחים קצת מכל שיטה אחרת מתוך גישה שרק השילוב המושכל בין החלקים נותן את הפאזל השלם. הטיפול מיועד לילדים מגיל 5, בני נוער ומבוגרים. שיטת אלבאום גורסת כי לפני גיל חמש לא מומלץ להתערב בהתפתחות המוטורית של הילד.

להבדיל משיטות אחרות: מטפלים בשיטת אלבאום מטפלים בבעיה עצמה ולא בסימפטום שהיא מייצרת. בשיטת אלבאום עוסקים באיתור הגורמים המייצרים סימפטומים של קשיי למידה ומחפשים להם פתרון. לדוגמה ברוב המערכות הקיימות יתייחסו לקושי בקריאה כנושא הדורש פתרון בתחום ההוראה המתקנת. טיפול בשיטת אלבאום חוקר ומברר איזה גורם פיזי יוצר קושי בתהליך הקריאה ואז ינסה להמציא לו פתרון פיזי. ברגע שהמערכת הגופנית תתפקד טוב, יכולת הקריאה תשתחרר והילד או המבוגר יוכלו לקיים תהליך למידה תקין בתחום הקריאה. לעתים לאחר הסרת המכשולים המעכבים למידה יזדקק הילד כעת להוראה מתקנת וללימוד קריאה וכתיבה רק שכעת יוכל באמת ללמוד בתנאים אידיאלים.הדבר דומה לילד המנסה לרכב על אופניים כאשר יש לו מקלות בגלגלים. לא יעזור כמה ננסה ללמדו לרכב, על עוד ישנם מקלות בגלגלים שלא מאפשרים התקדמות. בדרך זו תוקפים באלבאום בעיות כמו: דיסגרפיה (קשיים בכתיבה), דיסקלקוליה (קשיים בחשבון), בעיות קשב וריכוז, דימוי עצמי וחברתי נמוך, הפרעות קריאה, תנועתיות יתר, רגישויות יתר (לרעש, ריחות, מגע ועוד), בעיות מוטוריקה גסה ועדינה, רפיון שרירים, חריקות שיניים, יציבה לקויה, כאבי ראש, מתחים בלתי מוסברים, הימנעות מעיסוק בספורט, התפרצויות זעם. עוד דבר שמייחד את השיטה הוא השילוב האקלקטי של כל כך הרבה כלים הלקוחים משיטות שונות (מדיטציה, עיסוי, פסיכולוגיה, אנטומיה, תנועה), אבל אולי הדבר החשוב מכולם הוא ההתייחסות לתהליך הרגשי. באלבאום נותנים לכעס, לשמחה או לעצב לצאת החוצה ברגעי השיא שלהם.

ממשיכי הדרך: מזה כשלש שנים משה אלבאום אינו קשור למרכז אלבאום ולדרך עבודתו של המרכז אולם מרכז אלבאום ממשיך ללמד את שיטת אלבאום בחמשת סניפי המרכז הפזורים ברחבי המדינה.
כיום ממשיך משה אלבאום לפתח כלי עבודה טיפולית, בעיקר בתחום הפרעות תפקוד הנגרמות עקב רגישויות ייתר של מערך החושים והאינטליגנציה האנרגטית.
כ-800 סטודנטים לומדים היום במרכזי אלבאום ברחבי הארץ ועד היום הכשיר המרכז כבר מאות מטפלים הפעילים בארץ ומפיצים את השיטה. בימים אלו נמצא מרכז אלבאום בתהליך לקראת קבלת תואר ראשון למטפלים בכלי למידה ותפקוד.

בעולם: מספר מטפלים ישראלים שהוכשרו בארץ עובדים היום בעולם. בנוסף מטפלים מתחומים מקבילים מכירים בחשיבות השיטה ובערכה המקצועי. אחד מהם הוא ד"ר לוואן אלכסנדר אשר פיתח בעצמו את שיטת ה- Bioenergetic Analysis . הוא נחשף לשיטה במסגרת סדנה פרטית שהתקיימה בניו יורק בשנת 1994 ומאז הוא חסיד שלה.ד"ר מופן אד, המתמחה בטיפול פסיכופיזיולוגי אינטגרטיבי דרך עבודה גופנית, הציג את השיטה בפני עובדי מרכז I.P.S.B בסן דייגו, קליפורניה, בראשו הוא עומד משנת 1992.

השיטה זכתה להכרה בוועדה האקדמית של המרכז כשיטה המצטיינת בטיפול אינטגרטיבי גופני רגשי.שבעים עד שמונים אחוז מן המטופלים בשיטה מדווחים על הקלה משמעותית בקושי שהוצג לאבחון ולטיפול. בחלק גדול מהמקרים ניתן לתת מענה מוחלט ולהעלים את הקושי. אלבאום מאמין כי היכולת לממש את הפוטנציאל האישי נמצאת בידיו של כל אדם. "אני מאמין כי האדם יכול להיות מאושר ולחיות באיכות חיים, רק אם הוא נענה ומגיב לטבע המולד שלו, ובכך מממש את הפוטנציאל האישי הטמון בו".  אזי, עם אמונה כזאת קשה ואולי לא כדאי להתווכח. מימוש נעים.
האיש והשיטה: אידה רולף
שיטת רולפינג
האיש והשיטה: אבי גרינברג
שיטת אבי גרינברג
האיש והשיטה: ג'וזף פילאטיס
שיטת פילאטיס
האיש והשיטה: משה פלדנקרייז
שיטת פלדנקרייז
חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

האיש והשיטה
חוקר אנרגטי  
האיש והשיטה: ד"ר ג'ון אפלגר  
האישה והשיטה: אירינה אוסוסקין  
עוד...