ראשי > ניו אייג' > קבלה
בארכיון האתר
חוק טבע
השבוע במדור קבלה: האדם סובל מכיוון שאינו יודע מה לעשות עם האדם שבו
26/8/2005
"חשוב לנו מאד להסתכל במצות הטבע לידע מה היא דורשת מאתנו" (בעל הסולם, מאמר השלום).

אנו קיימים בעולם שאותו אנו מכירים באופן חלקי למדי. בעולם הזה קיימים חוקי טבע רבים. יש חוקים שאותם אנו מגלים בקלות, מכיוון שהם מתבררים לנו מתוך קיומנו. אחת הדוגמאות לכך הוא חוק המשיכה: אנו רואים כי אם ננסה להתרומם לאוויר ניפול בחזרה אל הקרקע, וכי אובייקט המצוי באוויר עלול ליפול עלינו. יש חוקים הקיימים על פני כדור הארץ בלבד, ויש כאלו המתקיימים גם בחלל.
יש חוקים שאנו מרגישים בחושינו ובגופנו, וישנם כאלו שאיננו יכולים לחוש אותם עצמם, אלא רק את התופעות הנגרמות על ידם. דוגמא לכך הם חוקי קרינת גלים שאותם איננו יכולים לתפוס, לשמוע, להרגיש או לראות - אך אנו מכירים בתוצאות פעולתם. ישנם חוקים שאפילו את תוצאות פעולתם איננו מכירים; לעתים אנו חשים בתוצאות מסוימות, אך איננו יכולים להצביע בבירור על הגורם להם. כך או כך, ניסיון החיים שלנו מוכיח כי אם היינו מכירים את כל החוקים הפועלים בעולם, יתכן והיינו יכולים להגיע לאושר ולהצלחה.

ישנם
חוקים אותם לומד האדם על גופו. ישנם חוקי התנהגות שאותם מלמדים ההורים, גן הילדים, בית הספר, הסביבה והחברה האנושית, את בני הדור החדש. החוקים שהאדם מקבל על ידי החינוך, הינם חוקים שהוא אינו מכיר בצורה טבעית. לא ברור לו שכך הם באמת מתקיימים בעולם, אלא שמחנכיו משכנעים אותו בדרכים שונות, כי זוהי הדרך בה כדאי לו לנהוג. שכן, אם היה רואה בעצמו שדבר מה אינו כשורה, לא היה עושה אותו.

אם האדם אינו מבין בעצמו כי לא טוב להיות רע ואכזרי כלפי אחרים; אם אינו מבין כי גניבה היא תופעה שלילית; אזי החברה מגלה לו את הדבר, על ידי כך שהיא מציבה עונשים כנגד פעולה כזו. אם היה מודע לכך כי ישנו חוק מציאות הקובע כי אם יגנוב כעת, יקבל לאחר מכן מן הטבע תגובה שלילית - לא היה נוהג כך מלכתחילה. אם היה רואה כי לאחר הגניבה הוא נופל למשכב, או שמשהו רע קורה לו או לקרוביו ואהוביו - היה נזהר מלעשות זאת. אם כן, במקום בו האדם אינו רואה בעצמו את החוקיות ואת תוצאות מעשיו, באה החברה לעזרתו, וקובעת כללים שעליו לציית להם, המלווים במערכת של שכר ועונש.
חוקי העולם הזה וחוקי העולם העליון
לאמיתו של דבר, האדם היה מעוניין לדעת כיצד פועלים כל חוקי הטבע ולהתנהג בהתאם לכך, אך דומה כי בכל הנוגע ליחסים שבין האדם לחברה ובין האדם לכוח העליון - החוקים נסתרים. הקבלה אומרת כי חוקים אלה ניתנים לקיום רק לאחר שמשיגים אותם. כאשר האדם יגלה את המערכת כולה, ויבין את הקשרים שבינו לבין האנושות והכוח העליון, ודאי שיוכל לקיים את החוק הכללי של המציאות - חוק הנתינה. אך עד אז, לא ניתן לחייב את האדם בדבר שכזה.

אם כן, חוקי הטבע מתחלקים לשניים. ישנם אלה שניתן להכירם גם מבלי שנשתנה בפנימיותינו וישנם כאלו הדורשים מן האדם להשתנות מבפנים כדי להכירם. הראשונים מכונים "חוקי העולם הזה", והשניים מכונים "חוקי העולם העליון". אנו יכולים ללמוד את כל חוקי הטבע של העולם הזה, ולקיימם. בעזרת התפתחות החוכמות והמדעים השונים האדם יכול להשתמש בצורה נכונה ומוצלחת יותר בדומם, בצומח ובחי שבעולם הזה. אך במקום בו נוגע הדבר לדרגת האדם, דרגת המדַבֵּר, חוקים אלה כבר אינם פועלים, ומכיוון שכך אנו טועים ללא הרף. איננו מודעים לכך כי לא נוכל להמשיך להתקיים בעולם מבלי לגלות את החוקים השייכים לדרגת האדם, ומקבלים מן הטבע תגובה קשה מאוד.

"מוטב לנו לבוא לעמק השווה ולקבל את דברי המקובלים, אשר "הטבע" עולה בחשבון "אלה-ים", דהיינו, במספר פ"ו, ואז אוכל לקרות את חוקי אלקים בשם מצות הטבע" [בעל הסולם, מאמר השלום].

המקובלים אומרים כי הגימטרייה של "הטבע" ושל "אלה-ים", הינה זהה - פ"ו (86). הם רוצים להדגיש בזה, כי כל הטבע שסביבנו, העולם הזה כמו גם העולמות העליונים הרוחניים - הכול הוא האלוקים. כלומר, מערכת הכוחות הללו הינה הופעת הבורא כלפינו.

כל הטבע נתון לאדם על מנת שיבצע את החוקים הללו. אולם, על מנת שהאדם יוכל לציית לכל חוק וחוק ולהשתמש בו בצורה נכונה, עליו לתקן את עצמו תחילה. בעשותו כן האדם מגיע בהדרגה לאיזון, דהיינו להשתוות עם הבורא. כאשר אין שום כוחות, חוקים או מתחים המצויים עוד בינו ובין הבורא, האדם מגיע למצבו של הבורא; מלא בכל טוב, בנצחיות, בשלמות ובידיעת הכול. זוהי מטרת הבריאה.
דרגת המדבר שבאדם לא נמצאת באיזון עם כוחות הטבע
במישור הפיזי אנו מכירים את החוקים, ויתכן ובעוד כמה מאות שנה נכיר גם חוקים נוספים, אך לא כאן טמונה הבעיה שלנו. בהתאם להתפתחותנו, אנו חייבים להתוודע עתה אל החוקים הרוחניים, דהיינו אל אלה השייכים לדרגת האדם שבנו. נכון לעכשיו, לא זו בלבד שאיננו מכירים אותם, אלא שאף איננו מתקרבים לכך. משום כך, דור אחר דור, אנו נכנסים אל מצב מסובך, גרוע ומיואש יותר ויותר. כל החוקים הגשמיים שנצליח לגלות בפיזיקה, כימיה, ביולוגיה וכיוצא בזה, לא יוכלו לסייע בעדנו. שימוש בגילויי המדע לטובת האדם לא יהפוך את חיינו לטובים, בטוחים ושלמים יותר, מכיוון שאיננו מקיימים את החוקים הרוחניים.

מה הרווחנו מכך שגילינו כיצד לגדל תבואה טוב יותר? הרי האגו שבאדם אינו מאפשר לו לחלק אותה לרווחת כולם, ומחייבו להילחם ללא הרף בסובבים אותו. האדם משתמש לרעתו עצמו בכל התועלות שהוא מפיק מהחוקים שגילה, כיוון שאינו מתקן את עצמו כאדם.

האדם סובל מכיוון שאינו יודע מה לעשות עם האדם שבו. הוא אינו מתנהג נכון. מכאן נובעות כל בעיות האנושות; אנו רוצים להרוג אחד את השני, נמצאים בתסכולים, בפחד ובייאוש. כל אלה הן מחלותיה של דרגת המדבר שבנו, ולא של הדומם, הצומח או החי. כלפי דרגות הדומם, הצומח והחי שבתוכנו איננו מרגישים רע; יש לנו מה לאכול, ומקום מגורים. בעבר תנאי המחיה היו גרועים הרבה יותר, אך האנשים היו שמחים. ואנחנו לא.

הכול נובע מכך שדרגת המדבר שבאדם לא נמצאת באיזון עם כוחות הטבע, ולכן הם פועלים עליה לרעה. הדבר לא ישתנה עד שאנו לא נשתנה, כך שנוכל להכיר את הכוחות הללו, ולהימצא בהתאמה אליהם. מצבנו דומה לבורג בתוך מכונה הפועלת ללא הרף; אם איננו מצויים במקומנו המדויק, או שאיננו בהתאמה לפעולת המכונה - ודאי שנרגיש שלא בנוח. העובדה כי בימינו איננו נחפזים להכיר את החוקים הללו, עלולה להיות בעוכרנו. לפני כאלף או אלפיים שנה לא היה האדם כה מנוגד לחוקים הללו, אך עתה אנו מפותחים יותר, אגואיסטים יותר, אכזריים יותר, ומשום כך מצויים ביתר ניגודיות לחוקים הללו. בעל הסולם אומר שזוהי הסיבה לכך שמדור לדור אנו סובלים יותר ויותר.

הטבע כמו שופט בעל מקצוע מענישנו על פי ההתחשבות עם התפתחותנו, כי עינינו הרואות, שבאותו שיעור שהאנושות הולכת ומתפתחת כן יתרבו עלינו העינוים והמכאובים ... וכפי המכות שאנו מוכים בזמננו זה עלינו גם לקחת בחשבון את החרב השלופה לעינינו להבא, ויש להסיק מהם מסקנה נכונה, אשר סוף סוף תנצחנו הטבע וכלנו יחד נהיה מוכרחים לעשות יד אחת לקיים מצוותיה בכל השיעור הנדרש מאתנו (בעל הסולם, מאמר השלום).

מערכת החוקים הזו פועלת עלינו בכל עת, נרצה בכך או לא. אם נכיר אותה, נוכל להסתדר איתה ולחיות טוב. אם לא נכיר אותה, ככל שנתפתח יותר נימצא בפיגור ובאי איזון הולך וגובר איתה. בהתאם לכך, נרגיש ייסורים נוספים. על מנת שיוכל לגלות את החוקים הרוחניים ולפעול בהתאמה אליהם, מוטל על האדם להתחיל להשתנות בעצמו, ולשם כך ניתנה לו חכמת הקבלה. היוצא מכאן, כי כל המדעים שאותם אנו מכירים ומפתחים הם כנגד טבע הדומם, הצומח והחי, בעוד שחכמת הקבלה הינה כנגד טבע המדבר.
בני ברוך, האקדמיה לקבלה היא מוסד חינוכי ללא כוונת רווח שהוקם ע"י הרב מיכאל לייטמן, מדען וד"ר לפילוסופיה. האקדמיה מציעה גישה ייחודית בהוראת הקבלה, המבוססת על מקורות אותנטיים של כתבי מקובלים ועל טכניקה מדעית מודרנית. גישה זו מעניקה לאדם כלים רגשיים לחקירת העצמי והמציאות. לאתר בני ברוך www.kabbalah.info

  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

קבלה
מה אנחנו עושים פה?  
ברית מילה עם השפה  
ריקוד המכונה  
עוד...