 |
 |
|
|
 |
הכל מתחיל באַגְני |
 |
|
|
|
 |
המטפל האיורוודי שי ניר מסביר מהי אש העיכול, איך היא תורמת גם לבריאות הנפשית ומה זה אומר "לעכל דרך העור"
31/7/2005 |
 |
|
|
|
 |
|
|
|
|
 |
|
|
 |
 |
מושג אגני, אש בסנסקריט, מצוי בבסיס החיים ולפיכך בבסיס התפישה של האיורוודה. ללא יסוד האש לא יתאפשרו חיים. כשם שללא השמש החיצונית הכל יקפא וימות כך מאפשר החום הפנימי של הגוף את הקיום. שורשי מושג האגני מתחילים בוודות, הכתבים ההודים העתיקים, בדמות האל אגני. מאז תקופת הוודות השתכללו התפישות והפילוסופיות ובכתבי האיורוודה מדובר בנושא רחב ומתוחכם שניתן למצוא לו מקבילות רבות גם ברפואה המערבית.
גופנו נמצא בתהליך הרס מתמיד. אם לא נאכל ולא נשתה תוך זמן קצר יחדלו החיים מלהתקיים. על מנת להזין את רקמות הגוף השונות יש צורך באספקה קבועה של חומרים מן החוץ. חומרי המזון השונים חייבים לעבור תהליכי פירוק, שינוי והטמעה על מנת שיוכלו לבנות את הגוף. לפיכך עומד תהליך העיכול בבסיס החיים. למושג העיכול באיורוודה אספקטים שונים הן בגוף והן בנפש. קיימים 13 סוגי אגני ותפישת האגני אינה מוגבלת לחום אלא לתהליך של טרנספורמציה, מטבוליזם שלא בהכרח כרוך בעלייה של טמפרטורה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
עיכול נפשי ופיזי
|
 |
 |
 |
 |
כחלק מתהליך החיים וההישרדות הגוף נמצא בתהליך עיכול מתמיד, קליטה של דברים מן החוץ אל הפנים. למרות שהתהליך המרכזי הוא תהליך העיכול, נושא האגני אינו מוגבל רק למערכת זו ולמעשה מדובר בעיכול בכל הרמות. עיכול ברמה הפיזית של חומרים, עיכול של מידע מהחושים והפיכתם לתפישה, ותהליכי עיכול ושינוי ברמת התאים, הרקמות והאיברים. תפישה זו של אגני מפורטת בהרחבה בטקסטים האיורוודיים. לפי האיורוודה בריאות האגני בכל הגוף ובכל הרמות תלויה בבריאות ובתקינות מערכת העיכול ולכן שמירה על בריאות העיכול היא במרכז הטיפול באיורוודה.
חמשת החושים ראייה, שמיעה, מגע, טעם וריח קולטים כל הזמן מידע מהחוץ. המוח אינו מסוגל ואינו צריך להגיב לכל המידע. המוח נמצא בתהליך קבוע של ברירה בין העיקר לטפל. לחלק מהמידע נוצרת תגובה מיידית, חלק נקלט בזיכרון וחלקים אחרים לא נקלטים כלל. תהליך דומה קורה למזון שנקלט במערכת העיכול, חלקו מפורק, נספג למחזור הדם וחלקו מופרש החוצה. כשם שקיימות תגובות אלרגיות למזונות מסוימים כך יכולות להיות תגובות רגשיות או אחרות למראות, צלילים, ריחות וגירויים אחרים. אותו עיקרון של אגני שקיים בעיכול קיים גם במוח ואחראי על התפישה, האינטליגנציה ועל רגשות שונים.
ברמה הנפשית כאשר אש העיכול, האגני, נמצאת במצב נורמלי אנו חשים בשמחה, ביטחון, אומץ, מרץ ותפישה בהירה של המתרחש. ברמה הפיזית תפקוד האגני יתבטא בטמפרטורת גוף תקינה, חיות וצבע בעור, מערכת חיסונית חזקה, רעב ושובע תקינים, יציאות נורמליות ותוחלת חיים גבוהה. כאשר האגני תיפגע, ייפגעו גם התפקודים האלו. תחושות של דיכאון, פחד, שיתוק, ערפול בתפישה, קשיי הבנה כמו גם עיכול לא תקין של חוויות המוביל לטראומות רגשיות יצביעו על אגני לא תקינה ברמה הנפשית.
לפי האיורוודה האגני הראשית בגוף נמצאת במערכת העיכול. ליתר דיוק בחלק התחתון של הקיבה, בתריסריון ובמעי הדק. איברים נוספים השותפים בתהליך העיכול הם הכבד והלבלב. האגני אחראית על תחושות הרעב והצמא. כאשר התיאבון בריא ומופיע באופן סדיר הדבר מצביע על תקינות האגני. תיאבון או צמא גדולים מדי או חוסר תיאבון וחוסר צמא יכולים להעיד על חוסר איזון באגני.
האגני הראשית משולבת עם 5 תתי אגני בהתאם לכל אחד מחמשת היסודות הנמצאים במזון. תפישה זו קרובה באופן מדהים לתפישה של מדע מערבי לפיה לכל סוג של מזון, חלבונים, שומנים או פחמימות קיימים אנזימים מתאימים האחראים לפירוקו.
במערכת העיכול, עובר המזון תהליך של פירוק ראשוני המכין אותו לפעולות פירוק ושינוי נוספות ע"י הרקמות. האיורוודה פירטה עוד שבעה סוגי אגני בהתאם לשבעת סוגי הרקמות הבונות את הגוף על איבריו השונים. גם לתיאוריה זו מקבילות ברפואה המערבית. אם בחלוקה לסוגי רקמות ואם במנגנונים שונים ליצירת אנרגיה ובתהליכים של פירוק, שינוי והרכבה המתקיימים ברמת התא.
חולשה או בעיה באגני הראשית תביא לחולשה ובעיות באגני האחרות. שהרי אם המזון לא יפורק כראוי בעיכול הראשוני יתקשו התאים והרקמות להמשיך ולפרק אותו. לרקמות ולתאים יש כמובן גם אספקטים נפשיים. באופן אינטואיטיבי כל אחד מכיר את התחושות, ברמה נפשית, המגיעות יחד עם מצבים של עצירות, כבדות ומלאות בעיכול. בעיות מסוג זה מביאות לתקיעות גם במישור הנפשי כמו גם לדיכאון, דכדוך וערפול המחשבה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
אגני לא מאוזנת
|
 |
 |
 |
 |
האגני קיימת בין השאר גם בעור ולכן עיכול של חומרים מהחוץ מתבצע גם דרך העור. תהליך זה קל להוכחה על ידי כך שמגע ולו של כמות קטנה בלבד בחומרים מסוכנים יכול לגרום לנזק בכל הגוף. כמו כן קרמים שונים או שמנים נספגים דרך העור ומביאים להשפעות על העור וגם להשפעה על התחושות. גם המדע המערבי הוכיח שמולקולות שומן יכולות לחדור בקלות את הממברנה החיצונית של התא. זו אולי הסיבה להשפעה החזקה שיש לעיסוי עם שמנים על הגוף והנפש.
האגני הוא בעצם אותו רכיב של חום יובש בדושה פיטה (אש), עליה דיברתי במאמרים הקודמים. אין זה אומר שפיטה גבוהה תביא לאגני יותר גבוהה ובריאה. נהפוך הוא, כל הפרת איזון בדושות תגרום להפרת האיזון באגני. תהליך השרשרת עלול להמשיך ולהביא לפתולוגיות ולבעיות מסוגים שונים. אם הדושה הדומיננטית של אדם מסוים היא פיטה (אש) והיא מצויה בחוסר איזון, אותו אדם יחוש ברעב חזק העלול להביא לעיכול יתר של המזון שיביא ליצירה של פחות חומרים מזינים ופחות חומרי פסולת. הגוף יוזן פחות ואותו אדם יחוש אי סבילות לחום וחולשה. צרבת יבשה, אולקוסים וכאבי ראש הם חלק מהבעיות הנגרמות מעודף פיטה, הגורמת לעודף חום באגני. במישור הנפשי נחוש בתופעות של כעס, חוסר סבלנות, אגרסיביות ונטייה להיכנס לעימותים.
אם הדושה קאפה (מים) היא הדומיננטית נרגיש בחוסר תיאבון ופחות תחושת צמא. האוכל יתעכל פחות ביעילות ותיווצר יותר פסולת ופחות הזנה לגוף. השמנת יתר, לדוגמא, היא ביטוי לאגני נמוכה ברקמת השומן המביאה להצטברות ולפחות הזנה לשאר הגוף. תחושות של כבדות, דיכאון, חוסר אמביציה, תקיעות בעבר והיצמדות לקונספטים מעידים על הפרעה של קאפה המחלישה את האגני, כמשל למים המכבים את האש.
לכל דושה קיימים מספר אפקטים היכולים להשפיע על האגני ועל רקמות הגוף בצורה שונה. כאן בולטת חשיבותו של האבחון האיורוודי המקיף השואף למצוא את הסיבות האמיתיות ואת ביטויין המדויק בדושות ובהשפעה על האגני. הענף המרכזי מתוך שמונת הענפים של האיורוודה עוסק בטיפול ברוב המחלות הידועות כמו מחלות עיכול, מחלת נשימה, תשישות, השמנה ועוד. ענף זה נקרא "קאיה צ'יקיטסה". אחד הפירושים ל"קאיה" הוא אגני, או האש הפנימית. "צ'יקיטסה" משמעה טיפול. כלומר טיפול באש הפנימית. כל טיפול באיורוודה מתחיל בהשבת העיכול לאיזון.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
אגני, מטבוליזם ורפואה מערבית
|
 |
 |
 |
 |
מה שמוגדר ברפואה המערבית תחת מטבוליזם, נמצא באיורוודה תחת המושג אגני. מטבוליזם הינו חילוף חומרים, שינוי החומר מחלבונים לפחמימות או מחלבונים לשומנים. חילופים מעין אלו ואחרים מתקיימים ברמת התא ובכבד. תהליכים דומים תוארו באיורוודה כתהליכים הנשלטים על ידי סוגים שונים של אגני. ברור שאיורוודה הקדימה את זמנה במובנים רבים ותפישתה אף רחבה וכוללת יותר. עם זאת, חשוב לציין שבעוד שהאיורוודה מסתכלת על הדברים בצורה הוליסטית ומוצאת את הדומה בין תהליכים שונים, הרפואה המערבית מנסה למצוא את השונה ולבודד את הרכיבים הפועלים בכל שלב בתהליך עד רמת המולקולה. גישות אלו אינן סותרות זו את זו אלא משלימות. קיימים יתרונות וחסרונות לכל גישה. רק שילוב בין גופי ידע שונים מכל התרבויות ומכל המדעים יביא לפריצות דרך אמיתיות. בשבוע הבא: מהם הגורמים לחוסר איזון בדושות?
המאמר נועד לספק אינפורמציה בלבד ואינו בגדר עיצה רפואית, חוות דעת מקצועית, או תחליף להתייעצות עם מומחה.
לאתר הישראלי לאיורוודה
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|

|
 |  |  |  | מטפל איורוודי מוסמך, סיים לימודי איורודה ב-Pune University ו-Ayurved Shishan Mandal בהודו. התמחה בבית חולים ובקליניקה איורוודית בהודו. מנהל האתר הישראלי לרפואה איורוודית ומטפל בתזונה, אורח חיים, עשבי מרפא וטיפולי פאנצ'ה קארמה |  |  |  |  |
|
 |
|
|
 |
 |
|
|
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
 |
|