 |
יש משהו מעט מרתיע בדירוג של רמות תודעה. באופן "מפתיע" כמעט כל מי שעסק בכך לאורך ההיסטוריה מיקם את עצמו ברמה הגבוהה ביותר, והשתמש במבנה שיצר כדי להצדיק את היותו עליון, ולכן זכאי לדכא ולשלוט ברמות שמתחתיו, או לפחות לקבל זכויות יתר. "תורת הגזע" של היטלר, למרות שסיווגה גזעים ולא רמות תודעה, היא הדוגמה החולנית והקיצונית ביותר של מבנים מסוג זה. לכן אני בהחלט מבין את ההתנגדות הראשונית להיררכיות, אבל אני בכל זאת מעז לטעון שהמבנה שיוצג כאן איננו מבנה היררכי המוביל ל"שליטה", בו כל שלב הוא בהכרח עליון על השלבים שמתחתיו, אלא היררכיה טבעית יותר,
בה כל שלב מכיל את השלבים הקודמים לו ומוסיף להם משהו. יותר מזה, ככל שהשלב הוא בסיסי יותר, יותר אנשים יכולים להזדהות איתו, משום שדחפים והתנהגויות הכרוכים בו הם עדיין חלק ממבנה האישיות של כל אדם. ההגדרות שאביא כעת לששת הרמות הראשונות של הדינמיקה הספירלית של בק וקוון ממוקדות בעיקר ברמה התרבותית חברתית (רבע שמאלי תחתון בתרשים ארבעת הרבעים) ויכללו גם תיאור קצר של המצב הסוציו-כלכלי התואם (רבע הימני התחתון), את אחוז האוכלוסייה בעולם הנמצא בכל רמה, ואת אחוז הכוח החברתי היחסי שלה. כדי להבין את הספירלה, מומלץ לקרוא קודם את החלק הראשון של מאמר זה. הנה תיאור של ששת הרמות הראשונות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
הספירלה של ההתפתחות (לחצו להגדלה). עיבוד מתוך "Spiral Dynamics: Mastering Values, Leadership and Change" של דון בק וכריס קוואן
|
|
 |
 |
 |
 |
|
1. ארכאי-אינסטינקטואלי (בז')
|
 |
|
 |
 |
 |
|
רמת ההישרדות הבסיסית - מזון, מים, חום, מין וביטחון מהווים עדיפות ראשונה. הרגלים ואינסטינקטים משרתים את ההישרדות. "עצמי" מובהק קיים בקושי. היחידים מתקבצים לקבוצות שרידה בכדי להבטיח חיים.
היכן נמצא: בחברות האנושיות הראשונות, תינוקות, קשישים סניליים, חולים באלצהיימר מתקדם, חסרי בית חולי נפש, המונים מזי-רעב ופגועי הלם קרב.
כ- 0.1 אחוז מהאוכלוסייה הבוגרת, אפס אחוז מהכוח.
מבנה סוציו כלכלי תואם (רבע ימני תחתון): משפחות, ציידים לקטים
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
2. כישופי-אנימיסטי (סגול)
|
 |
|
 |
 |
 |
|
התפתח בשלב השני של חברות אנושיות, בערך לפני 30 אלף שנה. שבטים אתניים של נוודים והחקלאים הראשונים שהשתמשו במקל לחריש (מעין חקלאות "ביתית"). מאפייני התודעה של חשיבה אנימיסטית, אמונה ברוחות מכושפות, רעות וטובות, השוטפות את העולם ומברכות אותו. כשפים קובעים תוצאות של אירועים. התקבצות לכדי שבטים אתניים. הרוחות מתקיימות באבות הקדומים וקושרות יחד את השבט. קרבת דם ושושלות יוצרות קשרים פוליטיים. נשמע "הוליסטי" אך למעשה זה אטומיסטי: "יש שם לכל עיקול בנהר אך אין שם לנהר כולו".
היכן נמצא: כנופיות ושבטים, אמונות וודו, שבועות דם, נקמות עתיקות, קמיעות למזל טוב, טקסים משפחתיים, כשפים ואמונות תפלות. הילולת הבבא סאלי. ילד בן שלוש שמביט בתרד שמונח על צלחתו ומנסה להפוך אותו לשוקולד. עדיין קיים בעיקר בארצות עולם שלישי.
10 אחוז מהאוכלוסייה, אחוז אחד מהכוח.
מבנה סוציו כלכלי תואם: נוודים, חקלאות קדומה (חריש במקל)
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
3. אלים כוחניים (אדום)
|
 |
|
 |
 |
 |
|
התחיל להתפתח לפני 10,000 שנה. החברה האנושית עוברת לשלב בו נראים לראשונה כיבושים מסיביים ונוצרות אימפריות פיאודליות. כאן, לראשונה, ה"עצמי" הופך להיות נבדל מהשבט והוא חזק, אימפולסיבי, אגוצנטרי, הירואי, מונע על ידי כוח ותהילה. אנשים יחידים שולטים בכוח הזרוע בכפופים להם בתמורה לציות ועבודה. האדם כובש, מערים ושולט. נהנה מה"עצמי" שלו עד כלות ללא חרטות ורגשי אשמה. כאן ועכשיו. העולם הוא ג'ונגל המלא בסכנות וטורפים, נשלט על ידי רוחות קסומות-מיתיות, דרקונים, חיות מפלצתיות ואנשים בעלי עוצמה, אלים ואלות ארכיטיפיים, ישויות בעלות עוצמה, כוחות גדולים, טובים ורעים.
היכן נמצא: בגיל שנתיים, צעירים מרדניים, כפריים, המערב הפרוע, חיילים שכירים, ממלכות פיאודליות, גיבורים אפיים, הרשעים בסרטי ג'יימס בונד, מנהיגי כנופיות, נרקיסיזם של העידן החדש, כוכבי רוק פראיים, אטילה ההוני, בעל זבוב.
20 אחוז מהאוכלוסייה, 5 אחוז מהכוח.
מבנה סוציו כלכלי תואם: כפריים, אמפריות פיאודליות, חקלאות, חריש עם בהמה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
4. סדר מיתי (כחול)
|
 |
|
 |
 |
 |
|
התחיל לפני כ-3,000 שנה. לחיים יש משמעות, כיוון ומטרה והתוצאות נקבעות על ידי "אחר" או בידי סדר כל-יכול. הסדר הצדקני אוכף קוד התנהגות המבוסס על עקרונות אבסולוטיים ובלתי ניתנים לשינוי של "נכון" ו"לא נכון". הפרת הקוד או הכללים תביא לתוצאות חמורות ונצחיות. הליכה בתלם תביא גמול לבעלי האמונה. זהו הבסיס של אומות עתיקות. היררכיות חברתיות נוקשות, פטרנליסטיות. יש רק דרך אחת נכונה לחשוב על הכל. חוק וסדר, אימפולסיביות נשלטת על ידי אשמה, אמונות קונקרטיות-ליטרליות (כפשוטן) ופונדמנטליסטיות, ציות לחוקים וחשיבה קונבנציונלית וקונפורמית מאוד. לעתים קרובות החשיבה דתית או מיתית, אך החברה עצמה יכולה להיות בעלת סדר חילוני או אתאיסטי. החולשה והפתולוגיה של שלב זה היא המלחמה שהוא מכריז על כל מה ששונה ממנו. חסרון נוסף הוא שהסדר שלשמו פועלים נזנח בקלות לטובת כוח ואגו שהם המטרות של השלבים הקודמים. היכן נמצא: דתות מונותאיסטיות כאשר הן נתפסות כפשוטן, אמריקה הפוריטנית כולל חלק גדול ממצביעי בוש, סין בימי קונפוציוס, אנגליה של ימי דיקנס, המשמעת הסינגפורית, משטרים טוטליטריים, מפלגות שמרניות, קודים של אבירות וכבוד, מעשי צדקה, פונדמנטליזם דתי (למשל זרמים בנצרות ביהדות ובאסלם), תנועות הצופים (בארה"ב), פטריוטיזם של "הרוב המוסרי".
40 אחוז מהאוכלוסייה, 30 אחוז מהכוח.
מבנה סוציו כלכלי תואם: אומות מוקדמות, ייצור, תחילת תהליך העיור, הכוח הפיזי הוא עדיין המשאב החשוב ביותר. המהפיכה התעשייתית היא סוף עידן הדומיננטיות של כחול ותחילת המעבר לכתום.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
5. הישגים מדעיים (כתום)
|
 |
|
 |
 |
 |
|
התחיל לפני שלוש מאות שנה. המהפכה התעשייתית הביאה לייצור המוני ובעקבותיו למדינות הנשענות על תאגידים כלכליים, כלומר מדינות תאגידיות. ה"עצמי" משתחרר ממנטליות העדר של הכחול ומחפש אמת ומשמעות במונחים אינדיבידואלים - היפותטיים, דדוקטיביים, ניסיוניים, אובייקטיביים, מכניסטיים, אופרציונליים - "מדעיים" במובן האופייני למילה. העולם הוא מכונה רציונלית ומשומנת היטב עם חוקי טבע שניתן ללמוד אותם, לשלוט בהם ולהכפיפם למטרותינו. חשיבה מונחית-מטרה, בעיקר (במערב) לכיוון של רווחים מטריאליסטיים. חוקי המדע שולטים בפוליטיקה, כלכלה ואירועי חיים של בני האדם. העולם הוא לוח שחמט שבו המנצחים זוכים בכוח והטבות על פני המפסידים.
בריתות השולטות בשוק, מניפולציות של משאבי כדור הארץ למטרות האסטרטגיות של היחיד. החסרון העיקרי הוא "Flatland" - השטחה של הצד הערכי והפנימי בחיים למציאות חומרית ומדידה בלבד.
חסרון נוסף הוא שהחופש האישי שהוא מקדם גורם לאנשים מסוימים לנצל אנשים אחרים ומשאבים באופן מזיק ומיותר.
היכן נמצא: וול סטריט, מעמדי הביניים הצצים סביב העולם, תעשיית הקוסמטיקה והאופנה, קולוניאליזם, ספרי איין רנד, המלחמה הקרה, צרכנות יתר ומותגים, מטריאליזם, הומניזם חילוני, אינטרסים-עצמיים ליברליים.
30 אחוז מהאוכלוסייה, 50 אחוז מהכוח. מבנה סוציו כלכלי תואם: יצור המוני, מדינות תאגידיות, גלובליזציה, שוק חופשי, תרבות הצריכה, התחלת המעבר לכלכלה המבוססת על מידע כמשאב עיקרי.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
6. העצמי הרגיש (ירוק)
|
 |
|
 |
 |
 |
|
קיים בקנה מידה גדול רק משנות השישים של המאה שעברה. קשרים אנושיים קהילתיים, רגישות אקולוגית, קבלת החלטות בהסכמה. על רוח האדם להשתחרר מרדיפת בצע, דוגמות ומחלוקות. אמפתיה ואכפתיות עולות על רציונליות קרה. התנגדות חזקה להיררכיות, יוצר קשרי גומלין רוחביים. "עצמי" חדיר, המכוון ליחסים, יצירת רשתות חברתיות. הדגש הוא על דיאלוג, יחסים. זהו הבסיס ל"קהילות ערכים" (כלומר שייכות המבוססת על תחושות משותפות). הירוק מגיע להחלטות על ידי יישוב בין דעות וקונצנזוס (חיסרון: "עיבוד" ללא סוף וחוסר יכולת להגיע להחלטות). תחייה מחדש של הרוחניות, רצון להביא הרמוניה, להעשיר את הפוטנציאל האנושי. מאוד שוויוני, אנטי-היררכי, פלורליסטי, בניית המציאות על פי החברה, שונות חברתית, ריבוי תרבויות, מערכות ערכים רלטיביסטיות. השקפת עולם זו נקראת תכופות רלטיביזם פלורליסטי. חשיבה סובייקטיבית, לא ליניארית, מידה גדולה יותר של חום רגשי, רגישות, אכפתיות לאדמה ולכל יושביה. בצורתו החולנית שלב זה גובל בסוג מסוים של נרקיסיזם שנקרא BOOMERITIS”" ואליו נידרש בהמשך הסידרה.
היכן נמצא: אקולוגיה עמוקה, תנועת הקוויקרים, פוסט-מודרניזם, מע' הבריאות של קנדה, פסיכולוגיה הומניסטית, מועצת הכנסיות העולמית, גרינפיס, זכויות בעלי חיים, אקופמיניזם, פוסט-קולוניאליזם, מישל פוקו וז'אק דרידה, תקינות פוליטית, תנועות הקוראות למגוון, נושאים הקשורים לזכויות אדם.
10 אחוז מהאוכלוסייה, 15 אחוז מהכוח. מבנה סוציו כלכלי תואם: קהילתי, חיים ברי קיימא, שמירה על הסביבה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
...
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אם הרמות האלו מוכרות לכם, זה משום שהן מהוות למעשה את סיפור התפתחותו של המין האנושי עד ימינו, ויש בכם חלק שנובע ישירות מכל אחת מהן. הסבר כללי ומעשי יותר של התיאוריה כולה ופירוט שלושת הרמות הבאות במודל יובא בחלק השלישי והאחרון.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
|
|