ראשי > ניו אייג' > פותחים ראש > כתבה
בארכיון האתר
דמות עגולה
מי הרג את חוני המעגל, מכשף שעורר את זעמם של חכמי הדת ומצא את מותו בסקילה בנסיבות מעורפלות, והאם זה קשור לציד המכשפות המתועד הראשון בהיסטוריה?
לכתבה הקודמת דפדף בניו אייג' לכתבה הבאה
אלי אשד
23/1/2005 10:14
הימים ימי טו' בשבט ואין זמן מתאים מכך להיזכר בדמותו של החסיד בעל הניסים הלוא הוא חוני המעגל. על חוני מסופר שבאחד מן הימים הוא ראה אדם נוטע עץ חרוב שנותן את פירותיו רק לאחר שבעים שנה ובירך אותו על כך. מאז הוא הפך למזוהה עם חג האילנות ועם דאגתו של האדם לדורות שיבואו אחריו. אבל בסיפור על חוני המעגל יש הרבה יותר מזה. ככל הנראה בגלל היותו חלק מהאתוס העברי הקדום, נוטים להצניע את עובדת היותו מכשף, לפחות על פי תפיסתם של רבים מחכמי התורה של אותם ימים, וייתכן אף שמותו בסקילה קשור לעובדה זו. ויש גם חשודים.
 
מי היה חוני המעגל? ככל הנראה הוא חי בימי המלך אלכסנדר ינאי במאה הראשונה לפני הספירה, שכן באגדות ממקורות מאוחרים יותר הוא מופיע כבן זמנו של החכם שמעון בן שטח. יש הטוענים שחוני היה גדול בתורה אלא שלא
נמצא שום דבר הלכה על שמו ולפיכך נראה שהיה ידוע יותר כעושה נפלאות, או מכשף - אם לנקוט ניסוח פחות פוליטיקלי קורקט. הסיפורים אודותיו תמיד פנטסטיים ומופיעים תמיד בשתי גרסאות שמרמזות כי גם העם ראה בו מעין עושה נפלאות כריזמטי. כפי שניתן להבין, אופיו של תיעוד מהסוג הזה משאיר את דמותו לוטה בלא מעט ערפל של מסתורין.
 
באותה התקופה היה שמעון בן שטח החכם הגדול והמפורסם ביותר והוא נודע באופיו החזק ובסמכותיות שלו. כמו כן, למרות שהיה אחיה של המלכה שלומציון, כמנהיג המפלגה של הפרושים היה בן שטח מסוכסך עם גיסו, המלך אלכסנדר ינאי, ואף ייתכן שעמד בראש מרידה נגדו. מה שפחות ידוע הוא שעל פי המדרשים ניהל שמעון בן שטח את ציד המכשפות הראשון בהיסטוריה, ככל הידוע לנו. היה זה בעיר אשקלון. שם, בדרכי עורמה, הוא לכד ב
מערה שמונים מכשפות ותלה את כולן. גם את כשפיו של חוני הוא לא ממש חיבב.
כמו דני רופ רק יותר יעיל
המיתוס של חוני המעגל משורטט דרך האגדה התלמודית שמספרת כי תפילתו של מחולל הניסים הזה תמיד היתה נענית ובפרט בנושא החשוב מכל לתושבי ארץ ישראל, הגשמים. עוד מסופר שם שיום אחד, כאשר היתה בצורת קשה מנשוא, פנו ההמונים לחוני בבקשה שיביא גשם. הלה הסכים וסימן סביבו מעגל - ממש כפי שעשה בזמנו הנביא חבקוק. המעגל המפורסם היה ככל הנראה חלק מפרקטיקה נפוצה בקרב מכשפים מורידי גשמים בזמנו ובכל זאת סביר להניח כי היה זה אותו מעגל שזיכה דווקא את חוני בכינוי "המעגל", אם כי יש החושבים שמקור השם מצוי דווקא במלאכתו של חוני - מתקן גגות ותנורים בכלי בשם "מעגלה".
 
בכל אופן, לאחר סימון המעגל התפלל חוני לשמים (או ביצע מעשה כישוף, אם תרצו) וכך הביא גשמים כה חזקים עד שהוא נאלץ להתפלל שוב והפעם על מנת להפסיקם מחשש שיטביעו את ירושלים כולה. אלא שאז מצא עצמו המעגל מסובך עם הרבנים שראו בכל העניין מעשה כישוף מסוכן.
 
הסופר משה שמיר מתאר את האירוע בפירוט ברומן ההיסטורי המופתי שלו "
מלך בשר ודם" ומציג את חוני כמי שתלמידי חכמים וחסידים ראו בו מכשף שמסיט מדרך התורה ועושק את כספו של העם. ואכן החכמים, ובראשם שמעון בן שטח, לא התלהבו, בלשון המעטה, מנס המעגל, שהרי מדובר פה בשימוש בכוחות על טבעיים - בכישוף, וכל המשתמש בכוחות כאלה מי יודע לאן עוד יגיע. בכל אופן על פי המסורת הרשמית הם לבסוף ויתרו למעגל על חטאיו.
עיגול מסתורי שהתגלה באלברטה, קנדה
מי הרג את חוני?
לפי הגירסה התלמודית המקובלת על מותו של חוני, הוא הלך בדרכו נתקל בנוטע החרוב ובירך אותו על כך שהוא עושה מעשה שיישא פירות רק בעוד שבעים שנה. לאחר מכן הוא נרדם והתעורר רק כעבור שבעים שנה - כלומר כשהארץ היתה בשלטון רומאי. למעשה חוני המעגל לא ממש מת בגירסה הזאת אלא ביצע מעין מסע בזמן. כשהתעורר הוא מצא כי העולם הפך לו לזר לחלוטין, כל חבריו מתים ואיש אינו מכיר אותו, זמנו חלף ולפיכך העדיף למות.
 
גירסה ידועה פחות לסיבת מותו של חוני אפשר למצוא בדברי ההיסטוריון הקדום יוסף בן מתתיהו, על פיו חוני המעגל נתפס בידי אנשי חיל הורקנוס - בנו של אלכסנדר ינאי שנלחם עם אחיו אריסטובולוס על השלטון בארץ, במלחמת האחים שהביאה לבסוף לכיבוש הארץ בידי הרומאים. על פי יוסף סירב חוני לדרישת שוביו לקלל קללה כישופית את חיל אויביהם - הוא סירב בטענה שגם אלה וגם אלה הם עם אדוני, ולכן נסקל למוות.
 
נשאלת השאלה מדוע יש שתי גירסאות שונות כל כך על דרך מותו של חוני? ואולי הן שתיהן מסתירות גירסה שלישית ובו בזמן רומזות על סיבת מותו האמיתית?

.
בספרו האמור של משה שמיר מתוארת גרסת משפטו של חוני המעגל בה מטיחים חכמי הדת האשמות קשות בחוני, אך לבסוף סולחים לו בנימוק פתלתל. ניתן בהחלט לחשוד שמא בתוך השעטנז התיעודי הזה של אמת ופנטזיה מסתתר סיפור לפיו חוני אכן מת בסקילה אך לא משום שסירב לקלל יהודים אלא דווקא בגלל ההאשמה החמורה שהוא מכשף. החשד נופל כמובן על שמעון בן שטח - צייד המכשפות הראשון המוכר לנו ומי שנלחם בהולכים בדרכי האמורי, שאותם היה נחוש בדעתו למחוק מעל פני האדמה ובכך לפתוח עידן חדש - הוא האיש שעשוי ויכול היה להורות על הוצאתו להורג של המכשף הפופולרי.
 
כמובן שלא ניתן לספק תשובה ודאית לתעלומה ועם זאת מסתבר שכל הסיפורים בדבר השיבה לחיים של חוני לאחר שבעים שנה, כאילו קפץ לעתיד מהעבר, יש בהם איזושהי אמת סימבולית. שמעון בן שטח ואנשיו ביקשו למחוק את כל דרכי הכישוף של האמורי שהיו נפוצות בזמנם ואילו חוני המעגל, שבמנותק מרוח הזמן המשיך, כמו המכשפות מהמערה באשקלון, להשתמש בדרכים אלה, היה אחד הקורבנות של מעשה הטיהור האנטי כישופי למען הקידמה. החכם שמעון בן שטח שנשכח מתודעתנו הצליח בזמנו לנצח ולהראות כי הזמנים השתנו ושוב לא תהיה סובלנות כלפי הדרכים הישנות. וכך זמנו של חוני המעגל חלף - לאחר שהוריד את הגשמים הוא ככל הנראה נסקל למוות כמכשף, ועם זאת דווקא הוא נחרט לנצח בתודעה הקולקטיבית שלנו.
 
 
קישורים נוספים
חוני המעגל וטו' בשבט

המסע בזמן של חוני

חוני והחרובציד המכשפות של שמעון בן שטח 

לבלוג של אלי אשד ברשימות
חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

פותחים ראש
אימה ופחד: כך המוח מונע מאיתנו לעשות מדיטציה  
האל שבאל.אס.די  
על תפיסת הזמן של ספר ויקרא: פרשת שבוע