 |
/images/archive/gallery/213/739.jpg
 |
|
|
|
אם חוכמת הקבלה כל כך חשובה ובהכרח כולם יגיעו לצורך לחיות באמצעותה, איך זה שהיא מתגלה רק עכשיו -דיון בנוגע לחשיפתה של תורת הקבלה, כולל לינק לשיעור חי של הרב לייטמן |
|
|
|
|
|
 |
עד לזמננו רובם המכריע של המקובלים והרבנים הגדולים נטו להסתיר את חוכמת הקבלה. על רקע זה בולטת לעין תפיסתם החריגה של שתי דמויות שחיו בישראל בתחילת המאה העשרים, האחת מוכרת מאוד ונחקרה רבות, והשנייה ידועה קצת פחות: הראי"ה קוק (1865 -1935) והרב יהודה הלוי אשלג ("בעל הסולם", 1885-1954). בנוגע לחשיפתה של חוכמת הקבלה לכל המעוניין, הרב קוק והרב אשלג חשבו, כתבו ופעלו בצורה שונה, או ליתר דיוק הפוכה לגמרי, מדעת כל חכמי ישראל שקדמו להם.
אצרף תופעה מפליאה זו לעובדה כי בימינו, בהתאם לדרישה הולכת וגוברת מצד גורמים שונים בכל רחבי העולם, חוכמת הקבלה מתגלה וההתעסקות בה הופכת לנחלת הרבים:
סטודנטים, חוקרים, מדענים ומיסטיקנים פזורים במקומות שונים בעולם ולומדים קבלה. כלומר אין אפשרות להתכחש לעובדה כי בימינו הקבלה מתגלה ונחשפת לרבים, וההתעניינות בה הולכת וגוברת למרות שהמחלוקת אודות חשיפתה טרם נפתרה.
בנקודה זו מן הראוי שאבהיר כי חשיפתה של חוכמת הקבלה אינה עוד סוגיה אחת מני רבות שהעסיקו את הרב אשלג. את השקפתו בנושא הוא גיבש תוך התייחסות מפורשת אל מציאות היסטורית מאתגרת עד מאוד עבורו. בנקל ניתן לראות כיצד מתוך עמדתו בנידון נגזרות ומסתעפות השקפותיו ועמדותיו בעניינים רבים שעמדו על הפרק בתקופתו. בכל מקרה, הפצת חוכמת הקבלה היא בעלת חשיבות מרכזית בתפיסת עולמו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מדוע להסתיר חוכמה?
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כשהרב אשלג ניגש לסוגיה זו הוא בוחר לדון קודם כל בחשיפת חוכמות באופן כללי. בהקדמה לספר הראשון שכתב כפירוש ל"עץ חיים" של האר"י, "פנים מאירות ופנים מסבירות", הוא מצטט את דברי הרב משה בוטריל בהקדמה לפירושו לספר היצירה:
"ואיתא בהקדמתו של הר"מ בוטריל ז"ל לפירושו על ספר יצירה, מאמר בשם אפלטון שהזהיר לתלמידיו כלשון הזה 'אל תמסרו החוכמה למי שאינו יודע מעלתה', וכן הזהיר אריסטו 'אל תמסרו החוכמה למי שאין ראוי לה פן תחמסוה' והוא ז"ל פירשו, אשר אם החכם מלמד חוכמה למי שאינו הגון לה, הוא חומס את החוכמה ומשחיתה".
בוטריל טוען שגם הפילוסופים הראשונים - אפלטון ואריסטו - נמנעו מלגלות את חוכמתם והציבו תנאים למסירתה. כלומר התופעה של הסתרת חוכמה בידי חכמים אינה ייחודית לחוכמת הקבלה אלא מצויה גם במקומות נוספים. הרב אשלג מסביר כי המניע להסתרתה של חוכמה הוא החשש מפני ניצול לרעה של ידיעת כוחות הטבע. כשהחוכמה מגיעה לידי בני האדם, הם לעתים קרובות משתמשים בה לרעה. במשך כל ההיסטוריה האנושית ניתן לראות כיצד התפתחותן העיקרית של חוכמות נעשית לצורכי מלחמה, לרעת האדם. מכאן שלא כדאי לגלות חוכמה לאדם עד שלא יתעלה ברמתו המוסרית ובמידת אחריותו והבנתו לדרגה בה יוכל להשתמש בידע בצורה נכונה. הרב אשלג נוגע בנקודה רגישה. נראה כי עם הבעיה שהוא מעלה לא הצלחנו למעשה להתמודד עד היום. מצבו האקולוגי של העולם, תחושת הפחד וחוסר הביטחון כלפי העתיד והתפזרות הנשק אצל ארגוני טרור שונים - כל אלה מלמדים כי ההתפתחות והקדמה לא תמיד מניבים פירות מוצלחים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הסיבה לתופעה: חומר הבריאה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הרב אשלג עמד על תופעה זו והסביר מהיכן היא נובעת. הוא מסביר כי חומר הבריאה, החומר שלנו, הוא רצון לקבל שמתפתח על ציר הזמן בהדרגה וללא הרף. בשלב ראשון הוא מתפתח לרצונות גופניים: מזון, מין, משפחה ומחסה. ההתפתחות הבאה היא הרצון לעושר. זו התפתחותו השנייה של הרצון לקבל. לאחר מכן הגיעה תקופה בה התחיל להתפתח רצון לכבוד ושליטה, ואנשים רבים יותר נכנסו לתהליך ההתפתחות: בעלי רצונות גופניים עברו לרצות כסף, בעלי רצון לכסף התקדמו אל הכבוד, ואחרי התפתחותו של הרצון לכבוד הופיע רצון להשכלה, ידע. פריחתו של רצון זה משתקפת היטב בהתפתחות שהופיעה החל מתקופת הרנסנס. בזמננו מתחילה ההתפתחות הבאה של הרצון לקבל - הרצון לרוחניות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
כלים גסים דורשים אורות גדולים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בהקדמה לספר הזוהר, באות ס"א, בעל הסולם מסביר כי העולם הוא כמו "פרצוף" אחד (בקבלת האר"י, המכונה "הקבלה הלוריאנית", המונח פרצוף משמש בדרך כלל לתיאור פעולה של התייחדות עם האור העליון על ידי צמצום חלק מרצונות ה"גוף", ומנגד קבלת השפע העליון ברצונות בהם יכול ליהנות מתוך מטרה להנות בכך לבורא). כל הנשמות יחד הן פרצוף אחד, מבנה יחיד של עשר ספירות שנקרא "אדם הראשון". חוץ מעשר הספירות, עשר תכונות בהן מתגלה הבורא, אין שום דבר נוסף, זהו המבנה הכללי של המציאות, של חומר הבריאה - הרצון לקבל. הרצון לקבל מתחלק לשלושה חלקים: חוכמה בינה דעת, חסד גבורה תפארת, נצח הוד יסוד מלכות (חב"ד, חג"ת, נהי"מ) - עשר ספירות.
בתחילה מתגלים כלים מאוד "קלים" וזכים של חב"ד, ולכן ישנם בהתאמה רק אורות קטנים, אורות דנפש, קרי אור קטן מאוד, חלש מאוד. לכן בעולם שלנו, בהתאם, מתגלות חוכמות ספורות, וגם חוכמת הקבלה מתגלה אך בצורה מועטה, מצומצמת, חלקית. תקופת זמן זו, בת אלפיים שנה, מכונה "ב' אלפים תוהו".
לאחר מכן מגיע זמנם של כלים דחג"ת, אלה כלים גסים יותר, עבים יותר, כלומר מדובר ברצון יותר גדול לקבל. לכן, כתוצאה מכך כשמתגלגלות לעולם הזה נשמות עם רצונות גדולים יותר, הן נמשכות לכסף, כבוד ושליטה. לאחר מכן מגיעים לעולם הזה אורות גדולים יותר, אורות של רוח - זהו זמן כתיבתה של התורה, תקופה המכונה "ב' אלפים תורה".
לאחר מכן, בתקופה המכונה "ב' אלפים ימות המשיח", מתגלים כלים של נהי"מ, ובהתאם מגיע אור גדול שנקרא אור נשמה. זהו זמנו של האר"י הקדוש ומאוחר יותר, בזמננו, של בעל הסולם. לפי הסבר זה, מפני שבתקופתנו הגיע זמנם של כלים כה גסים להתגלות ולתיקון, דרושים אורות גדולים כדי לתקנם. זו הסיבה שחוכמת הקבלה מתגלה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
עד לגילוי האלוקות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מהיכן בדיוק נובע הצורך בגילוי חוכמת הקבלה, מהי פעולתה ולשם מה אנחנו צריכים אותה? על כך כותב הרב אשלג במאמר "מהותה של חוכמת הקבלה": "על מה סובבת החוכמה. שאלה זו כמובן עולה על כל בר דעת, וכדי לתת תשובה מספקת לשאלה זו אתן הגדרה נאמנה ומשומרת, כי חוכמה זו היא לא פחות ולא יותר אלא סדר של שורשים המשתלשלים על דרך קודם ונמשך בחוקים קבועים ומוחלטים המתחברים וקולעים למטרה אחת מאוד נעלה, הנקובה בשם 'גילוי אלקותו ית' לנבראיו בעולם הזה'".
כלומר אנחנו נמצאים בעולם הזה וישנם שורשים עליונים שמשתלשלים עד לעולם הזה, אלינו. אנחנו, המצויים בעולם הזה, יכולים לגלות את השורשים הללו, ומהם והלאה להתחיל להתעלות לשם השגת האלוקות. כלומר, חוכמה זו אינה תיאורטית ומופשטת, אלא היא מהווה אמצעי לטיפוס בסולם המדרגות, בסולם ההשגות, עד לגילוי האלוקות. היא מציגה חוקים ריאליים וברורים, חוקים שכיום איננו מכירים, אך פועלים עלינו גם עתה. חוכמת הקבלה מכירה לאדם את החוקים הללו ומלמדת אותו להשתמש בהם בצורה נכונה, כדי שישיג את מטרתו, התעלות לדרגה הרוחנית השלמה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
השפעת האלוקות היא חוקים קבועים ומוחלטים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"גילוי אלקותו ית' לנבראיו בעולם הזה", משמעו הימצאות בעולם שלנו, במסגרות החיים המוכרות לנו ויחד עם זה לחוות התעלות פנימית בהשגתנו את המציאות ולגלות את האלוקות.
הרב אשלג מתאר מציאות בה השפעת האלוקות בעולמנו היא "חוקים קבועים ומוחלטים". בעולם שלנו אלה הם חוקי הטבע. כשאדם מתחיל להתעלות, הוא מתחיל לגלות את הטבע וכן את המסתתר מאחוריו. העולם הנראה לעין הופך שקוף כלפיו, הוא חודר דרכו בראייתו, בתחושתו, ומתחיל לראות את המתרחש "מאחורי הקלעים", את הקשרים בין המקרים ויחסי הגומלין ביניהם, את הסיבות למעשיו ומחשבותיו וההיזון החוזר המתקבל מהם. כלומר, אדם המתעלה רוחנית רוכש את הידיעה כיצד להשפיע על מערכת ההנהגה וההשגחה של המציאות, וכיצד היא, כתגובה, משפיעה עליו. אדם זה לומד כיצד "לחיות נכון" כך שידיעת המערכת לא תאפשר לו לגרום נזק. הרי כשאדם יודע שהוא עלול להינזק כתוצאה מפעולה כלשהי, האגו שלו, הרצון שלו לקבל, לא יתיר לו להזיק לעצמו.
אם כן, הקבלה מציעה שיטה לחינוך האנושות. חשיפת מערכת ההנהגה וההשגחה בפני האדם היא זו שתמנע ממנו לטעות. בידי אדם כזה אין חשש למסור כל חוכמה שהיא, כיוון שללא ספק ינצל ידיעות אלו לטובת העולם.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
אז למה חוכמת הקבלה מתגלה רק עכשיו
|
 |
|
 |
 |
 |
|
נניח ואכן חוכמת הקבלה כה חשובה וכולם זקוקים לה, ובהכרח כולם יגיעו לצורך לחיות באמצעותה, מדוע היא מתגלה רק עכשיו? ובכן, זאת משום שעד עתה לא התייאשנו מהעולם הזה, כלומר, טרם התפתח בנו הרצון המתאים, הצורך לקבלת החוכמה הזאת. גם היום, עם הפריחה העולמית של הקבלה, הרצון ללימוד קבלה הוא עדיין יחסית קלוש, אולי מפני שרבים עדיין לא מבינים במה בדיוק מדובר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
שיעור חי עם הרב לייטמן
|
 |
|
 |
 |
 |
|
שיעור קבלה חי עם הרב לייטמן, כולל הקדמה משובבת של וילוז'ני. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
 |  |  |  | בני ברוך, האקדמיה לקבלה היא מוסד חינוכי ללא כוונת רווח שהוקם ע"י הרב מיכאל לייטמן, מדען וד"ר לפילוסופיה. האקדמיה מציעה גישה ייחודית בהוראת הקבלה, המבוססת על מקורות אותנטיים של כתבי מקובלים ועל טכניקה מדעית מודרנית. גישה זו מעניקה לאדם כלים רגשיים לחקירת העצמי והמציאות. לאתר בני ברוך www.kabbalah.info |  |  |  |  |
|
 |
|
 |
|
|
|