למה חשוב לרשום פטנט על עיצובו של מוצר טכנולוגי
רישום פטנט אינו כולל רק את ההמצאה עצמה אלא גם את העיצוב שלה. כך תבטיחו לעצמכם שיריביכם העסקיים לא ייצרו מוצרים דומים לאלו שלכם מבחינה חיצונית
קרב הפטנטים על עיצוב בתחום הטלפונים החכמים שהתנהל בין החברות אפּל וסמסוּנג העמיד את נושא הפטנטים על עיצוב לראשונה באור הזרקורים. אולם חברות משתמשות בהצלחה בפטנטים על עיצוב כבר שנים, בתחומים רבים. חברות המייצרות מכשירים רפואיים מגינות כך על השתלים ועל ההתקנים להחדרת תרופות מתוצרתן. חברות המייצרות מוצרים בתחום בריאות הצרכן מגינות על הראשים למברשות שיניים והמחסניות של תערי גילוח להחלפה. יצרניות רכב מגינות כך על פגושים ועל לוחות גוף המכונית. חברות המספקות יישומונים למכשירים ניידים וכלי אינטרנט אחרים מגינות על המראה ועל "התחושה" של חוויית המשתמש המקוונת שלהן.
גם במדינות רבות אחרות בעולם ניתן להגן על עיצובים באמצעות פטנטים על עיצוב (הנקראים גם רישומי עיצוב או מדגמים). במהלך חמש השנים האחרונות, חברות רבות המוּכּרות לכל – מיקרוסופט, נייקי, פורד וסמסונג – השתמשו בפטנטים על עיצוב כדי להגן על המוצרים שלהן. פטנטים עיצוביים מספקים הגנה לאופן שבו חפץ כלשהו נראה. פטנטים רגילים מספקים הגנה לאופן הפעולה או לאופן השימוש בחפץ. בעוד שאין צורך לייצר או למכור בפועל את החפץ המוצג בפטנט העיצובי, החפץ שבו מדובר חייב להיות מוצר מסחרי, שמסוגל לתפקד באופן כלשהו. חוק העיצובים של ארה"ב מתיר גם לרשום תביעות פטנט על חלקים בלבד של חפצים, אולם ככל שהפטנט העיצובי ממוּקד יותר, תיעשה בדיקה קפדנית יותר של כל רכיב לצורך קביעת הפרה.
עוד כותרות ב-nrg:
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
התביעות בפטנט על עיצוב יכולות להתייחס לעיצוב בכללותו או לחלק חדשני בלבד של העיצוב. ומכיוון שפטנטים על עיצוב יכולים לכלול עיצוב כשיר-לרישום אחד בלבד לכל פטנט, לעתים קרובות מתברר למעצבים שכדאי לרשום יותר מפטנט עיצובי אחד לכל מוצר – וכך לכסות היבטי-משנה שונים או חזרות של מוצר יחיד. למרבה המזל, העלוּת של רישום פטנטים על עיצוב היא בדרך כלל נמוכה מאוד לעומת עלוּת רישום פטנטים רגילים. כמו כן, הוצאת פטנטים על עיצוב נמשכת בדרך כלל 15 עד 18 חודשים החל ממועד הגשת הבקשה – זמן קצר במידה משמעותית מזה של פטנטים רגילים.
פטנטים על עיצוב מספקים הגנה מפני העתקה סיטונאית של עיצובי מוצר על ידי זייפנים. פטנטים על עיצוב מונעים ממשווקים משניים לייצר חלקי חילוף "תואמים". וכמו כן, פטנטים על עיצוב מבטיחים שהמתחרים יישמרו על הבדל ניכר בין מראה המוצרים של בעלי העיצוב (וזיהוי המותג שאותו השיגו בעמל רב) לבין המוצרים של המתחרה. אולם פטנטים על עיצוב מהווים בדרך כלל השלמה, ולא תחרות, לצורות אחרות של הגנה על קניין רוחני. בעלים רבים של פטנטים על עיצוב עדיין רושמים פטנטים רגילים כדי להגן על הרעיונות החדשניים שלהם, וסימני מסחר כדי להגן על סימני הזיהוי והעיצובים המקוריים שלהם.
ביותר ממחקר אחד התברר שבמהלך העשור האחרון התחזקו המודעוּת של הציבור לנושא העיצוב וההעדפה של עיצוב "טוב". אתר מימון ההמונים "קיקסטרטר" מימן בהצלחה יותר מ-4,000 פרויקטים בקטגוריה "עיצוב", שצברו התחייבויות מימון בסך של למעלה מ-197 מיליון דולר. החברות החכמות כיום, גדולות וקטנות כאחד, משתמשות בפטנטים על עיצוב כחלק מאסטרטגיית קניין רוחני מקיפה.
בתחומים טכניים עמוסי משתתפים, כגון רובוטיקה וכלי-רכב אוטונומיים, המוצר עשוי להיות תמהיל של טכנולוגיות קיימות, וההזדמנות לרשום פטנטים רגילים עשויה להיות מצומצמת. כתוצאה מכך, פטנטים על עיצובים יכולים לשמש אחת מהדרכים להגן על המוצר שלכם בעת שאתם בונים נאמנות צרכנית, ולבסוף זכויות סימנים מסחריים.
ג'פרי מ. ברקוביץ' שותף ב-Finnegan, Henderson, Farabow, Garrett & Dunner, LLP