ראשי > סטייליסימו > הורות > כתבה
בארכיון האתר
לא יודעים לקרוא
מחקר מדאיג של משרד החינוך: חמישית מילדי כיתה ב' מתקשים בקריאה
לכתבה הקודמת דפדף בסטייל לכתבה הבאה
אור קשתי
17/4/2005 10:02
בשנת הלימודים הראשונה שלהם בבית הספר אמורים התלמידים הצעירים להשקיע בעיקר ברכישת הכלי החשוב ביותר להמשך - היכולת לקרוא. אבל מחקר רחב שמפרסם משרד החינוך, מגלה שלמרות המאמצים חלק גדול מהם עובר את השנה, ועולה לכיתה ב' בקשיים עם שמעותיים בקריאה.

אחד מכל חמישה ילדים בתחילת כיתה ב' מתקשה בקריאה-כך עולה ממחקר רחב שפרסם לאחרונה משרד החינוך. בקרב עולים חדשים המתמודדים עם קריאה בשפה חדשה, המצב קשה הרבה יותר: גם בשנת הלימודים השנייה שלהם, כשני שלישים עוד לא רכשו את יסודות הקריאה ברמת כיתתם. ואילו אצל תלמידים בעלי קשיים קלים יחסית הסובלים מלקויות למידה, מבעיות קשב ומבעיות התנהגות קלות, המצב חמור אפילו יותר - שיעור המתקשים בקריאה
בכיתה ב' מגיע עד 87 אחוזים.

רק כשני שלישים מהתלמידים שנולדו בארץ, מתחילים את כיתה א' כשהם אינם יודעים לקרוא בכלל. השאר, 30 אחוזים הם בעלי "ידע מועט", וחמישה אחוזים כבר קוראים לבד לגמרי. המצב מעודד עוד יותר בחינוך הממלכתי-דתי, שבו שיעור התלמידים שאינם יודעים בכלל לקרוא בתחילת כיתה א' עומד על 57 אחוזים בלבד. אבל כשהתבקשו המורים לחזור ולאבחן את רמת הקריאה של התלמידים, כעבור שנה, התברר כי ההתקדמות איטית מהמצופה. בתחילת כיתה ב' היו 22 אחוזים מהם עדיין מתחת לרמה הנדרשת. במהלך השנה רובם אמנם משתפרים (והאחוזים יורדים ל-12 בלבד), אבל מצבם של העולים והתלמידים הסובלים מליקויי למידה קלים הולך ומידרדר, ביחס לרמה הנדרשת.
הבנות מתקדמות מהר יותר
ומה הגורמים המשפיעים על רכישת הקריאה? מסתבר שהמרכיב המשמעותי ביותר הוא הידע המוקדם של התלמידים, נוסף על כך חשובה גם שיטת הלימוד והרקע החברתי-כלכלי של משפחותיהם. כמו כן, מסתבר שכבר כאן מתחילות הבנות לפתוח פער לעומת הבנים (שניכר גם בתוצאות הבגרויות בהמשך, גם אם לא בגודל משכורותיהן) - והן מתקדמות מהר יותר בלימוד הקריאה מהבנים.

המחקר, שנערך על ידי האגף להערכה ומדידה במשרד, נחשב לאחד המקיפים ביותר שנעשו עד היום. הוא מתייחס ל-44 אלף תלמידי כיתות א', יהודים וערבים, ול-12 אלף תלמידי כיתות ב'. במסגרת המחקר התבקשו המורים לציין את רמת הקריאה של תלמידיהם על פי אבחונים מפורטים, ארבע פעמים לאורך השנתיים הראשונות בבית הספר (תחילת כיתה א', אמצע כיתה א', תחילת כיתה ב', אמצע ב').

המחקר אמנם נערך לפני כשלוש שנים והושלם ב-2003, אבל מסיבות שונות לא פרסם משרד החינוך את הנתונים המלאים עד לאחרונה, כך שאלה הנתונים העדכניים ביותר. תוצאות מחקר חדש על רמת הקריאה בכיתות ב', שנערך בחודשים האחרונים על ידי "המרכז הארצי לבחינות והערכה", יפורסמו כנראה רק בעוד כמה חודשים.
אופנה
עיצוב
אוכל
  מדד הגולשים
ואפל בלגי עם קצפת ...
                  22.58%
הריח בחינם
                  8.6%
המהפכה הצרפתית
                  8.6%
עוד...

הורות
שייקספיר בג'ימבורי: חייו של ילד מחונן  
אחות מיותרת  
עם העצמאות של הילד – בא הביטחון  
עוד...