ראשי > סטייליסימו > אוכל > כתבה
בארכיון האתר
המסלול הירוק להאנג אובר
מירה איתן עם כל מה שצריך לדעת בשביל לקנות אלכוהול בדיוטי פרי
לכתבה הקודמת דפדף בסטייל לכתבה הבאה
מירה איתן
20/9/2004 11:18
קיץ והחגים הם שיא עונת הנסיעות לחו"ל, וכל טיול לחו"ל מתחיל, כמובן, בדיוטי פרי. יצאתי לברר מה התחדש בחנויות האלכוהול של ג'יימס ריצ'רדסון בדיוטי פרי. את רוב השכלתי החדשה רכשתי בשיחה עם אבי בן-חור, מנכ"ל החברה בארץ.

ובכן, עולם האלכוהול מתחלק לקטגוריות שונות. יש קהל שבאופן טבעי קונה וויסקי, יש קהל קבוע של קוניאק, והישראלים מחבבים במיוחד את הליקרים.

הוויסקי המסורתי שנמכר רבות לאורך השנים, וגם היום, הוא הבלנדד וויסקי, אך שינוי רציני מסתמן בשנים האחרונות - נטייה ברורה של מעבר לוויסקי פרימיום. שנים רבות עמד בין הראשונים בסקלת המכירות ה‭J&B-‬ הבסיסי (בקבוק של ליטר ‭J&B‬ עולה בדיוטי פרי ‭18.90‬ דולר. בחנויות המשקאות בארץ עולה בקבוק של 700 מ"ל 145 שקל).
 
היום ניכרת ירידה במכירות של הוויסקים הפשוטים יותר לטובת הוויסקים המיושנים לפחות 12 שנה. שיוואס ריגל (מיושן 12 שנה) תמיד היה ראשון במכירות והוא עדיין שם, אך אליו הצטרף
גם בלנטיין 12 שנה ודומיו (בקבוק של ליטר שיוואס עולה ‭39.90‬ דולר בדיוטי פרי. בקבוק של 700 מ"ל בחנויות המשקאות עולה 370 שקל).

התפנית הגדולה ביותר המסתמנת בשנים האחרונות היא הנהירה לכיוון המאלט וויסקי. אם לפני חמש שנים היו כ‭15-‬ סוגי מאלט וויסקי בחנויות הדיוטי פרי, היום, בשל הדרישה ההולכת וגוברת, יש כ‭50-40-‬ סוגים. בחנות החדשה, שאמורה להיפתח בטרמינל החדש בסביבות נובמבר, תתרחב הקטגוריה ל‭80-70-‬ סוגי מאלט וויסקי. גידול זה יהפוך את הדיוטי פרי שלנו לאחת החנויות הגדולות ביותר בעולם ולאחת המובילות מבחינת המגוון.

הנוסעים מחפשים אחר מזקקות קטנות, בוטיקאיות ואיכותיות. השינוי החל לפני כחמש שנים, שנתיים-שלוש לפני השינוי שהרגשנו בברים. חתך הקהל האופייני שקונה את הוויסקי הוא גברים בני 30 ומעלה. זו עדיין לא נחלת הצעירים ממש. הצעירים עדיין מעדיפים לקנות משקאות לבנים (וודקה, רום, ג'ין) והרבה ליקרים.
 
גלנפידיך קאורן ריזרב. צילום: יחסי ציבור
שינוי בסטנדרטים
הקוניאק, שהיה מאוד מבוקש בימים עברו, נמצא במגמה כללית של ירידה, כשהמותגים הפופולריים הם עדיין רמי מרטן, הנסי וקורווזיה (בקבוק של ליטר רמי מרטן, למשל, עולה בדיוטי פרי 44 דולר. בחנויות המשקאות מחירו של אותו בקבוק הוא 490 שקל‭.(‬ גם פה קיימת מגמה ברורה של שינוי בסטנדרטים - קונים את הקוניאקים המיושנים יותר, מותגי ה‭XO-‬ (קוניאק שמיושן מינימום שש שנים‭.(‬ 

במשקאות הלבנים יש גידול רב, בעיקר במשקאות הסופר פרימיום. השינוי ניכר בעיקר בוודקה. הקונים מחפשים את הוודקות היותר איכותיות. נוסף לכך, בעבר הובילו שלוש חברות בלבד - סמירנוף, אבסולוט ופינלנדיה. היום הקהל מחפש שמות חדשים ומוצרים מגוונים.

בשאר המשקאות הלבנים אין שינוי משמעותי. מתייחסים אליהם כאל משקאות בסיסיים שחייבים להיות בבר, והרכישות שלהם יציבות.
 
וודקה לוול של אבסולוט. צילום: יחסי ציבור
הזינוק של הייגרמייסטר
הליקרים הם, כאמור, המשקאות שהישראלים הכי אוהבים. אפשר לחלק את קבוצת הליקרים לשתיים - בקבוצה הראשונה יש מוצרים בעלי יציבות בשוק, כמו הגרנד מרנייה, בייליס, קוונטרו, קלואה ועוד. בקבוצה השנייה נמצאים טרנדים שנעלמים בתוך זמן קצר.

הדז'סטיפים, שהם משקאות שלאחר הארוחה, נכנסים אצל הישראלים לקטגוריית הליקרים הכללית. דוגמה למשקה דז'סטיף טרנדי אצלנו הוא הייגרמייסטר, שכבש את מקומו בסערה. לפני ארבע שנים מכרו בארץ כ‭50-‬ קרטונים (בכל קרטון יש 12 בקבוקים) של ייגרמייסטר בשנה. היום מוכרים קונטיינר (למעלה מ‭400-‬ קרטונים, שבהם יש כ‭5,000-‬ בקבוקים) בחודש. הגרמנים, יצרני המשקה, עומדים משתאים מול הפופולריות האדירה שהמשקה תפס אצלנו (בקבוק של ליטר ייגרמייסטר עולה בדיוטי פרי ‭22.90‬ דולר. בחנות מחירו 209 שקל).

ומה עם יין? בדיוטי פרי לא מתחרים בחנויות היין המתמחות, אך משתדלים להביא מגוון יינות מארצות היין השונות. הנוסע היוצא קונה בעיקר יינות ישראליים כדי להביא מתנות בחו"ל. מגוון היינות הישראליים במחירים ממוצעים רחב ביותר. היחס הוא של 65 אחוז יינות ישראליים לעומת 35 אחוז יינות מהעולם הרחב. בחנות החדשה תהיה פינה מיוחדת של עשרת יינות הבוטיק המובילים בארץ, כך שאת הגאווה הישראלית בין המשקאות בדיוטי פרי אפשר יהיה למצוא במדור המשקה האלכוהולי הוותיק ביותר בעולם, היין.
 
המחירים בדיוטי פרי שלנו הותאמו למחירי חנויות הדיוטי פרי המובילות באירופה, זו שבסכיפהול וזו שבפרנקפורט. נוסף לזאת, הדיוטי פרי מציע דילים קבועים שמוזילים בצורה ניכרת את המחירים. סוגי אלכוהול שונים ומגוונים מחולקים לקבוצות צבע המאפשרות קניית שני בקבוקים שונים במחיר מוזל. לא חייבים לקנות שני קוניאקים או שני ליקרים, אלא לבחור בין הבקבוקים המרושתים במדבקות צבעוניות. המחירים של השילובים נעים בין ‭19.90‬ דולר לבין ‭79.90‬ דולר.

למשל, תמורת ‭22.90‬ דולר אפשר לשלב שניים מתוך המשקאות הבאים: קמפרי, בקרדי, וודקה סמירנוף או וודקה פינלנדיה. רק לשם השוואה, בקרדי בודד בחנות משקאות עולה 156 שקל, קמפרי עולה 135 שקל ופינלנדיה 57 שקל.

תמורת ‭35.90‬ דולר אפשר לשלב שניים מתוך המשקאות הבאים: ‭,J&B‬ סאותרן קומפורט או בלנטיין. ‭J&B‬ עולה בחנויות, כאמור, 145 שקל, סאותרן קומפורט עולה 165 שקל ובלנטיין עולה 135 שקל. תעשו בעצמכם את החשבון.
אופנה
עיצוב
אוכל
  מדד הגולשים
ואפל בלגי עם קצפת ...
                  22.58%
הריח בחינם
                  8.6%
המהפכה הצרפתית
                  8.6%
עוד...

אוכל
להצמיח כנפיים  
דג בורי עם חומץ וטחינה  
יאללה, תעמיסו: בואי כלה  
עוד...