קיגל וצ'ולנט? אאוט: הכירו את קידושי הקונספט
לא עוד קרקרים ודג מלוח. הכירו את הטרנד הבא בגזרת הכיבוד בבית הכנסת: קידושי קונספט מושקעים, המופקים סביב נושא מסויים

הטרנד נולד בארה"ב, שם נהוג להשקיע לא מעט בקידושים. קהילת הוליווד בפלורידה ערכה בעבר "קידושים ישראליים", שבהם כל המוצרים היו מישראל ואף קידוש "ט"ו בשבט", שבו כל שולחן הגיש מוצרים מאחד המינים: "חיטה" — עוגות ועוגיות, "שעורה" — בירה שחורה, "גפן" — מיץ ענבים וצימוקים ועוד.

הטרנד האמריקאי עלה לארץ, וכיום הוא מתקיים בעיקר בקרב אוכלוסיות אנגלוסקסיות כגון רעננה וירושלים. אחד מבתי הכנסת שמארח אירועים רבים בסגנון הוא "אוהל ארי" ברעננה, שם מתפללים עולים ממדינות דוברות אנגלית. ישי קלר מ"קלרס" קייטרינג הוא אחד מהאנשים שמפיקים קידושים כאלה. קלר יוצר "קידושי בוטיק" לפי בקשות הלקוחות. וללקוחות ברעננה, מתברר, יש דרישות מעניינות ולא שגרתיות בעליל.
"אחד הקידושים שארגנתי הוא 'קידוש צבעי הקשת' סביב פרשת כתונת הפסים של יוסף", מספר קלר למוצש. "היו שישה שולחנות שונים בצבעים שונים, כאשר בכל שולחן האוכל היה בצבע אחר".
קידוש נוסף שהתקיים ברעננה הוא "קידוש פרה אדומה": "כל מה שהגשנו היה אדום", מספר קלר, ומסביר שהורי נער בר המצווה רצו שהקידוש יתאים לפרשת השבוע.
ללא ספק, אות ההצטיינות על היצירתיות מגיעה למשפחה שביקשה מקלר להפיק להם "קידוש וויסקי". "זה היה קידוש חגיגי במיוחד, שבו הקהל ישב סביב שולחנות לכבוד בר המצווה של הבן", הוא מספר. על מנת שכל אחד מהאורחים ימצא את השולחן שבו הוא אמור לשבת, הכנו פתקים עם שמות של וויסקי לפי אותיות הא"ב. היו שם קרוב ל–20 סוגים של וויסקי, אחד על כל שולחן, וכל אורח יכול היה למצוא את שולחנו בקלות. קלר מוסיף כי במאכלים רבים שבישל ואפה לכבוד הקידוש היוקרתי נעשה שימוש בוויסקי או במשקאות אלכוהוליים אחרים.

את הקידוש שנערך בקיץ האחרון אף אחד מיושבי בית הכנסת לא ישכח: על השולחנות היו פסלים בצורת עץ דקל בגובה מטר וקערות עם דגי זהב. "המפות היו בצבעי חול, כך שהשולחן היה נראה כמו חוף", מנסה קלר לתאר. במקביל הלכו בני המשפחה לחוף הקרוב ואספו קונכיות שהוסיפו לקישוט השולחנות.
יוזמי הקידוש החליטו להקדיש תשומת לב גם לצעירים או למבוגרים שאינם מורשים לשתות אלכוהול, וכך על כל אחד מהשולחנות שמו דלי מלא בסוכריות הקשורות בצורה זו או אחרת לים או לחוף. במקביל הוצבה על השולחן מכונת אייס קפה למעוניינים. עוד דרך לקרר את המתפללים ב"קידוש קיץ" שביקשו לערוך.
באזור הבופה הוצבו מטריות חוף גדולות שנרכשו במיוחד באיקאה, ואילו השולחנות שעליהם הוגשו המאכלים השונים הפכו לבאסטות בצורת בקתות חוף.
איך מיישמים את הקידושים המורכבים? "הכי חשוב הוא לדבוק בקונספט כמה שאפשר", אומר קלר. "לקוחות בדרך כלל מגיעים עם רעיונות מדויקים למה הם רוצים ואיך לבצע זאת". הקונספט משפיע על כל מרכיבי הקידוש — החל מהמאכלים, דרך הקישוטים וכלי ההגשה וכלה בלבוש מתאים של המלצרים והמלצריות.
יש הבדל בין מחיר של קידוש רגיל לבין זה של קידוש קונספט?
"כמובן. בקידושי קונספט צריך להשקיע מעבר לנדרש בקידוש רגיל, כי צריך למצוא מאכלים מיוחדים שאין בתפריט הרגיל, וכמובן גם קישוטים ואביזרים נלווים".
אלו תגובות אתה מקבל לקידושים האלה?
"התגובות תמיד נפעמות. בקידושים האלה ניתנת תשומת לב גדולה לפרטים הקטנים, ואנשים מבחינים בכך. הם אוהבים לראות דברים מיוחדים ושונים, זה נחמד ומרענן ויוצר עניין סביב האירוע".
לקלר יש בארסנל רעיונות לקידושים רבים נוספים שטרם יושמו, אך יש כמה לקוחות פוטנציאליים שמתעניינים. כך למשל קיימים תפריטים ל"קידוש בריא", שבו מוגשים אך ורק מוצרים בריאים מהטבע. בנוסף, תוכלו להתרשם מ"קידוש שוקולד", "קידוש איטלקי" ו"קידוש לפי צבע מסויים".
איזה טיפ תיתן למשפחה שרוצה לארגן קידוש כזה במחיר סביר?
"זה אפשרי, אבל דורש הכנות רבות מראש וארגון טוב. מה שחשוב הוא להיות גמישים — גם אם לא מצאתם את הדבר המדויק שדמיינתם בראש, תמיד אפשר למצוא תחליף".