 |
/images/archive/gallery/104/372.jpg הרב שלמה אבינר
צילום: ראובן קסטרו  |
|
|
הרב בקשי דורון הציע לבטל את רישום הנישואים ברבנות. האלטרנטיבה היא לקיים רישום יוחסין. דעתם של חמישה רבנים |
|
|
 | דפדף ביהדות |  | |
אלון נוריאל 21/6/2004 22:45 |
|
|
|
|
 |
נושא אילן היוחסין עלה לכותרות לפני כשבועיים, כשהרב הראשי לישראל לשעבר, הרב בקשי דורון, הכריז כי מבחינתו אפשר לבטל את הצורך ברישום נישואים דרך הרבנות. רבים הבינו את דבריו, בטעות, כפשרה הלכתית שכבר לא רואה צורך באספקט הדתי של הנישואין, וחילוניים מקצוענים אף הכתירו את הרב כרב מודרני ופורץ דרך. אבל ניתן להבין את דבריו בכיוון הפוך. הרב בקשי דורון אמר את דבריו בכנס בנושא גיור, ודבריו מובילים בעצם את הציבור הדתי לאומי, שעד כה סמך בעיניים עצומות על נתוני הרבנות הראשית לשיטה החרדית המסתגרת, שאינה מסתמכת על מרשם הנישואים הממלכתי, שיטת "אילנות הייחוסין". לראשונה, מתקיים שיח רציני על אימוץ השיטה הזו, שהתקיימה עד כה כאמור רק בחברה החרדית, גם על ידי החברה הדתית לאומית.
אתר רוטר.נט החליט להיות כוח החלוץ בנושא בניית אילנות הייחוסין, ופתח במבצע: "יהודי, הרשם בספר היוחסין". האתר קורא להמוני בית ישראל ומפנה את הגולש להקליק על הכותרת בנוסח הנ"ל ולשלוח את הצהרתו: "אני הכותב/ת את פרטיי כאן לצורך הרשמות בספרי היוחסין מצהיר/ה כי למיטב הכרתי נולדתי לאם יהודיה.." האם אנו עומדים בפני סוף תפקידה של הרבנות הראשית לישראל באחד מתפקידיה החשובים ביותר, הנישואים הממלכתיים? התגובות ליוזמה לא איחרו לבוא:
הרב ישראל רוזן, מהנדס, ייסד את מינהל הגיור של הרבנות הראשית ועמד בראשו 5 שנים. כיום הוא משמש כדיין גיור בפועל, ועומד כיום בראש מכון 'צומת' העוסק במכלול נושאי שילוב היהדות והחיים המודרניים. הרב רוזן שולל מכל וכל את האפשרות לרישום יוחסין פרטי, בצד מרשם האוכלוסין הממלכתי. לדעתו הרישום לא ריאלי בתקופתנו וזאת מכמה סיבות.
א. מי יירשם?: "האנשים שירוצו להירשם בספרי היוחסין יהיו אלו שאין להם בעיות בהגדרת יהדותם ולכן אין להם חשש לחשוף את האמת. המטרה העיקרית ברישום יוחסין מכוונת לרבבות (או מאות אלפים) האנשים שנכללים בתחום ספק כל שהוא, כגון על רקע התבוללות בסביבה המשפחתית או שאין ביכולתם להוכיח את יהדותם. "לכן", טוען הרב רוזן, "כל אלו שאנו מתעניינים בהם באמת לא יבואו להירשם, כי אין להם עניין
בכך והם גם יחששו שמא יהדותם לא תוכר, למרות שהם אכן יהודים 'תקינים' וחוקיים, כדת וכדין. כך נחטיא את המטרה העיקרית של הרישום: ידיעת "מיהו יהודי" בהיקף הרחב. מה שיקרה בסופו של רישום הוא שמירת "טהרת הגזע" ע"י חוג סגור וגרעיני. התוצאה תהיה: נזק רב על התועלת, והוצאת מאות אלפי יהודים מ"כלל ישראל הרשום.
ב. איך מוכיחים? מי שירצה להירשם ברישום יוחסין מסוג זה חייב יהיה להציג אסמכתאות ליהדותו. לכל זה יש ערך רק בתנאי שגורם מקצועי ואובייקטיבי, המקובל על גורמים רחבים ביותר, יבדוק ויאשר את מהימנות האסמכתאות הללו. ללא מכשיר-עזר זה, ניפול בפח הזייפנים, שהם הם דווקא המעוניינים להירשם. למשל, האם כתובה עתיקה ממחוזות קווקז או בוליביה - תקפה? מי יכול לזהות את החתימות ולוודא כי אכן מדובר בנישואין אורתודוקסיים המקובלים על כל החוגים כאן ועכשיו?
ג. הלכות ספק: במשך כל הדורות בגלויות השונות מן הסתם הצטרפו לקהילות ישראל יהודים רבים על סמך ספקות הלכתיים. כידוע בהלכה יש מקום רב להכרעות ספק, וכן אבחנה ברורה בין מצבי 'לכתחילה' ו'בדיעבד'. מבחינה זו המחשב הופך לרועץ, כי הוא מכיר רק 'כן' ו'לא'. הוא איננו יכול לקחת בחשבון ספקות או דיעבד וכיוצא במצבים הזקוקים להכרעה. יש ערך לרישום יוחסין רק אם יוצמד לו בית דין רבני מקובל, שיכריע בספקות. אינני רואה כיום דרך חוקית או ציבורית להקמת בית דין כלל-ישראלי כזה, שהכרעותיו תהיינה 'מתחשבות' מצד אחד, ו'מקובלות על כולם' - מצד שני. ואם אין 'מכשיר' כזה בצד הרישום - מוטב לא לנהל כלל ספרי יוחסין.
ד. פרויקט ענק: מעבר לכל ההערות המהותיות הנ"ל, וגם אם לא נביא אותן בחשבון, קיים תנאי נוסף והכרחי להגשמת חזון ספרי היוחסין, והוא שפרוייקט "רישום היוחסין" יפעל בכל העולם כולו, ולא בישראל בלבד. פרויקט כזה לא יכול להתבצע ע"י ארגון פרטי, אלא בשיתוף הסוכנות היהודית או ממשלת ישראל, ואינני רואה כל סיכוי לכך. כמובן, שהרחבת המסגרת להיקף כלל עולמי זקוק לתקציבי עתק של מאות (?) מיליוני דולרים. אם לא נפעל בצורה מלאה כזאת לא עשינו כלום. לסיכום: חבל על הזמן".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
בתקופת הגמרא לא היה רישום
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הרב דוד סתיו, רב הישוב שהם, מאמין כי יש חוגים (חרדים) שבוודאי כבר היום בודקים בדיקה יסודית את מעמד היוחסין לפני בואם בברית נישואין. מאידך בחוגי הציונות הדתית, ובקרב הציבור החילוני זה לא נעשה כלל בשל ההסתמכות על הבדיקה שמבצעת הרבנות הראשית. הרב סתיו מבדיל בין תושבי העולים מרוסיה לבין אזרחי מדינת ישראל, לדבריו, בשל הבדיקות שמבצעת הרבנות הראשית לתושבי המדינה בהסתמך על תעודות נישואין או לחלופין תעודות גיור אין צורך לשנות הסטטוס קוו ומאומה לא השתנה בשנים האחרונות, לכן אפשר לסמוך על בקרת הרבנות. אולם בהקשר לעולים מרוסיה "יש צורך וקרואים אנו לעשות זאת ולבדוק את יהדות כל העולים לפני שהוריהם וסביהם ילכו מהעולם וניוותר ללא ראיות שייעלמו במרוצת הזמן". הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת "עטרת כהנים", מסכים לדעה השוללת את הרישום מהסיבה "חילוק עם ישראל לשניים" וזהו צעד האין ברירה אם יוחלט לקיימו. "חייבים", מוסיף הרב אבינר, "לדעת מיהו גוי ומיהו יהודי ולהילחם בעניין כמו בכל הדורות אך לא נשכח שגם בזמן הגמרא לא התבצע רישום אבל ידעו מיהו גוי ומיהו יהודי. בזמננו, רק אם לא נצליח לעקוב ולדעת מיהו יהודי אז אין ברירה אלא להקים מוסד לרישום יוחסין שיעקוב מקרוב אחר השושלת היהודית". הרב ישראל אייכלר טוען ההיפך. לדעתו ניהול ספרי יוחסין היה צריך להיעשות מזמן והוא מסביר איך כל אחד יכול לעשות זאת באופן פשוט. "המצרכים הדרושים לפעולת רישום היוחסין הוא עט וחומש בלבד. על כל יהודי לרשום מייד את עץ היוחסין של משפחתו על כריכת החומש. הספר לא ייזרק מפאת קדושתו וכך תישאר הרשימה לעולם". מנגד, תוקף הרב אייכלר את "הממשלה שהביאה למדינת ישראל אלפי גויים בכדי לבולל את עם ישראל בארץ ישראל ולכן על כל יהודי בפרט אם אינו דתי לרשום את בני ביתו למען הדורות הבאים". הרב מאיר פורוש מזהיר בפני עשיית "הצעד החריף". "מה שיקרה במדינת ישראל הוא קריעת העם לשניים והמפסידים הגדולים מהמהלך הם הציבור החילוני. גדולי ישראל התבטאו לא אחת בדבר הצורך בעד רישום היוחסין אך כל עוד לא פסקו בעניין לא נפעל בכיוון".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | אייכלר. עט וחומש. צילום: פלאש 90. | |
|
|
|
|
|
|
|
|