 |
/images/archive/gallery/121/960.jpg הרב ישראל רוזן
צילום: ארכיון  |
|
|
הרב ישראל רוזן מעריך כי פסיקתו של הרב עובדיה בעניין מכונות הגילוח - גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה |
|
|
 | דפדף ביהדות |  | |
אבישי בן חיים 21/6/2004 17:56 |
|
|
|
|
 |
הרב ישראל רוזן, מהנדס וראש מכון צומת המתמחה בנושאים הלכתיים טכנולוגיים, מגן על מכונות הגילוח. בעקבות הפסיקה החדשה של מנהיגה הרוחני של ש"ס הרב עובדיה יוסף ממנה עולה כי אין להתגלח בשום מכונת גילוח ואין הבדל בין מכונה למכונה אומר הרב רוזן: "באמת אין הבדל בין המכונות, כולן כשרות". הרב רוזן אומר כי "לויכוח ההלכתי על הגילוח כבר יש זקן ארוך" ומעריך: "זו גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה ולהערכתי הדבר לא יתקבל". את העובדה, שעל פי ההלכה ליהודים אסור להתגלח בתער, כולם יודעים, אבל מה באמת הבעיה עם מכונות הגילוח? הרב עובדיה הדגיש כי האיסור 'לא תשחית פאת זקנך' העומד מאחורי איסור הגילוח מכוון גם לגילוח במכונה ושלל את עמדת המתגלחים אשר נסמכים על הסוברים כי הכוונה לאיסור גילוח הינה רק בתער, אבל לא במכונה. "התורה אמרה 'לא תשחית פאת זקנך'. לא כתוב בתורה 'בתער', אלא כתוב 'לא תשחית', כל גילוח שיש בו השחתה הוא אסור. היום, מכונות גילוח הם משחיתים ממש, עוקרים את השיער משורשו. גילוח במכונה הוא כמו גילוח בתער", קבע הרב עובדיה. הרב רוזן מנסה להבהיר איפה שורש המחלוקת: "הסוגיה השנויה במחלוקת היא מה האבחנה ההלכתית בין תער שאסור לבין מספריים אשר מותרות". לדבריו, השאלה היא אם בוחנים את מבחן התוצאה של מכונות הגילוח, או את מבחן הפעולה שלהן. "יש שסברו שמבחן התוצאה קובע - לפי זה אין הבדל, כל המכונות כיום תיפסלנה כי תוצאת הגילוח דומה לגילוח בתער. ויש שסברו שמבחן טכניקת הגזיזה הוא הקובע – לפי זה במכונות גילוח הגזיזה נעשית על ידי צירוף של הסכין והרשת של המכונה וכך מתקבלת פעולה שהיא כפעולת מספריים". הוא דוחה טענות שהועלו בשנים האחרונות כאילו יש אבחנות בין מכונות הגילוח השונות ומגדיר אותן כ"מיקרוסקופיות, חות מחוט השערה" ואומר כי "אין להבדלים בין המכונות שום השפעה הלכתית". הרב רוזן מסתמך על בדיקות שנערכו על ידיו במסגרת מכון צומת במעבדות שונות אצל היצרנים. הרב רוזן פרסם מחקר לפני שנתיים ובו ציין כי הפוסקים עליהם נשען הציבור המתגלח בראשם הרב צבי פסח פרנק, רבה של ירושלים בעבר, והרב יצחק וייס, גאב"ד העדה החרדית, שהתלבטו אך צידדו בהשארת ההיתר הרווח. הוא הוסיף ביקורת חריפה על הנוהג שפשט בקרב בני הישיבות להוריד רכיב מסכיני המכונות. על נוהג זה הוא אומר כי "הוא מוטעה ביסודו, אדרבא הוא מסייע לקירוב פעולת המכונה לפעולת המספריים. הפסיכוזה שמתפשטת והולכת בנושא זה היא חומרה אופנתית".
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|