ראשי > יהדות > בית מדרש > כתבה
בארכיון האתר
פרשת במדבר
הרב יונתן גרוסמן על מערכת היחסים של דור המדבר
לכתבה הקודמת דפדף ביהדות לכתבה הבאה
הרב יונתן גרוסמן
20/5/2004 13:49
"מה טובו אוהליך יעקב".
למעשה, הארגון המופתי של חניית ישראל במדבר מבליע בתוכו אמירה מהותית נוספת. הפורצת לתודעתנו בסיום סיפורי ההליכה במדבר, עם הגעת ישראל לערבות מואב, בברכת בלעם.
כזכור, בלעם מברך את ישראל בשלושה מחזורים, שכל אחד מהם נפתח בתיאור ראייתו את ישראל. מחזור הברכות הראשון, זה שבקריית חוצות, נפתח כך: "וירא משם קצה העם" (במדבר כ"ב, מא). לפני מחזור הברכות השני (שנאמר בבמות בעל), ביקש בלק שבלעם יראה רק את קצה העם, בתקווה שהדבר יוכל להביא לקללה ולא לברכה: "לך נא אִתי אל מקום אחר אשר תראנו משם, אפס קצהו תראה וכֻלו לא תראה" (במדבר כ"ג, יג). הפעם השלישית היא המעניינת מכל, מפני ששם מתוארת התגלות נבואית מיוחדת - "ותהי עליו רוח א-לוהים" (במדבר כ"ד, ב). ברכה שלישית זו נאמרה בראש הפעור, ובניגוד לפעמים הקודמות - כעת ראה בלעם את העם כולו: "וישת אל המדבר פניו: וישא בלעם את עיניו וירא את ישראל שֹכֵן לשבטיו".  (כ"ד, א-ב).

כבר בכותרת זו, ניכר שבלעם אינו רואה את ישראל במבט חיצוני-סתמי, אלא מעמיק לראות תכונה מסוימת של עם ישראל. הכתוב מתאר שבלעם ראה את ישראל "שוכן לשבטיו". תיאור זה מכוון כמובן לסדר החנייה של ישראל, שהוא הנושא לשיעורנו. והנה, לאחר שבלעם ראה את הארגון המופתי שבסדר חניית ישראל, על פי סדר השבטים כשכל אחד קשור במשפחתו ובבית אבותיו, פורצת ממנו הברכה המופלאה: "מה טבו אֹהליך יעקב, מִשכּנֹתיך ישראל".  (כ"ד, ה)

המדבר הפראי נקשר בתודעתנו עם עולם ללא גבולות, עִם פראיות לא מבוקרת. המדבר הוא מקום שאין בו יישוב אנושי, מקום שהשעירים ירקדו בו. והנה, בתוך חוסר הגבול וחוסר הסדר שנושא עמו המדבר - שש מאות אלף רגלי, לבד מטף ונשים, נודדים על פי שבטיהם ומשפחותיהם. דווקא על רקע המדבר בולטת תכונת ישראל, היודעים לבנות דגלים ושבטים, המשכילים לקיים אוהלים ומשפחות.

גם בתוך עולם של פריצת כל גבול אפשרי, גם לצד הפרספקטיבה של בלק המואבי, שתחילת ייסודו בסיפור לוט ובנותיו, שם לא ברור מיהו האב ומיהו הבן, מתגלה עם ישראל באוהליו הטובים.
נמצאנו למדים, שמרכבת השכינה עלי אדמות, שבאה בדמותם של ישראל, קשורה בראש ובראשונה למערכת היחסים הפנימית שבתוך כל אוהל ואוהל, שגם בתוך המדבר הפרוץ - כל ילד יודע מיהו אביו ומיהי אמו.
 
הרב גרוסמן הוא רב
בישיבת הגוש באלון שבות
חדשות המגזר
בית מדרש
תרבות
בקרוב אצלך
  מדד הגולשים
הם מ-פ-ח-דים!
                  12.33%
עושים פאנלים
                  9.59%
אל תתקשרי אלינו-...
                  9.59%
עוד...

בית מדרש
קריעת התורה  
סיפור מההפטרה  
אמור: "איש ישראלי"  
עוד...