ראשי > הרשת > אמש באינטרנט
בארכיון האתר
מה עוד הם ימציאו?
אחרי ש-The Marker הפך לעיתון נייר, יוני שדמי יצא לבדוק האם NRG בדרכו להחליף את "סופשבוע", YNET את מוסף השבת ו-וואלה את ספר הטלפונים
לכתבה הקודמת דפדף בהרשת לכתבה הבאה
יוני שדמי
11/1/2005 15:36
היום שינה מוסף הכלכלה של "הארץ" את שמו מ"הארץ כלכלה" ל-"הארץ The Marker", על שם מותג הכלכלה הזרחני של העיתון. The Marker החל את דרכו כאתר כלכלי ברשת, לאחר מכן התרחב למגזין מודפס חודשי, ולבסוף נשלם המהלך עם המיתוג המחודש של המוסף הכלכלי המודפס. על פניו, עוד כאפה במאבק בין כמה מהאנשים הכלכליים של שוקן לשאר העיתון, ולא מסוג האינפורמציה שתגרום למישהו להשתין מהתרגשות. אבל הצעד הזה יותר משמעותי ממה שנדמה במבט ראשון.

חשיבות השינוי לא נעצרת בקונטקסט של "הארץ" ושל הקמפיין הפרסומי שנלווה למהלך ("זה הכל כסף, והגיע הזמן שתבין את זה"), ולא מסתכמת בעוד טריק שיווקי בדינר ירדני וחצי, מסוג ה"מהפכה!" שכוללת החלפת פונט וצבע בלוגו של בנק גדול ועושק עניים, או "השקת" עוד מותג יוגורט בטעם תעשייתי שנוסה על בעלי חיים.

מה ההבדל בין "דה-מרקר הארץ" ל-"הארץ כלכלה"? מתקפת היחצ"נות מדברת על "גיבוש קונספט", על "שינוי תפיסה", על "מחקרים". אולי בכל זאת מדובר בבולשיט שיווקי? גיא רולניק, העורך של The Marker כלכלה, ואדם עם קצב דיבור יוצא מגדר הרגיל, אומר ש"אם לעיתונים אחרים יהיו מותגים מאוד מצליחים ברשת כמו The Marker, הם ירצו להשתמש בהצלחתם כדי לחזק את המוצרים המודפסים שלהם.
המותג ימשיך להתרחב לכל ערוץ תקשורת במידה ונראה את היגיון הכלכלי והעסקי מאחוריו". מכירות של עיתונות מודפסת נמצאות בירידה בכל העולם, ורולניק מן הסתם מודע לכך. למרות העקיצה טובת המזג לגבי מותגים של עיתונים אחרים, הוא יודע שהמיזוג מגיע בשעתו. "הארץ" לא לבד בתחום המותגי און/אופליין, ולראייה כמות הכסף שאנחנו שופכים פה על NRG, בזמן שחארות כמוכם מתקמצנים על ארבע שקל שבעים לעיתון יומי ודופקים את התפוצה.

חלוצי רעיון המעבר המותגי מאינטרנט לדפוס היו אנשי ידיעות אחרונות. באמצע שנת 00', קצת לפני שווינט הושק, חשבו בעיתון על רעיון מעניין  - לפרסם, בשת"פ בין ווינט למגזין המחשבים נטמגזין, ירחון טכנולוגיה (שיודפס על נייר) בהפקה משותפת, ויעשה שימוש במותג "ווינט". ההשראה הייתה המגזין האמריקני "Yahoo Internet Life", שהשתמש במותג של האתר המפורסם ומכר כמו משוגע. יהודה אלידע, שושבין מצד נטמגזין דאז ועורך PC מגזין היום, טוען שהעסקה עם ווינט נעצרה ברגע האחרון בשל חשש מהממונה על ההגבלים העסקיים. "האינטרנט והדף המודפס משלימים אחד את השני", הוא אומר, "וכל התעשייה מנסה למחזר כמה שיותר את אותם תכנים, שיופיעו גם ברשת וגם מחוץ לרשת ובכל מקום. זה עוזר לחסוך כסף".
 
כבר לא תרבות שוליים
אורי ברוכין, איש שיווק וותיק שמתמחה באינטרנט, חושב שעצם החלוקה בין מותגי אונליין לאוף היא מיושנת: "כל המותגים מתפתחים היום לסביבה של ריבוי מדיה", הוא מוסר בראיון מיילי, "כך שההפרדה בין מותגי אונליין ומותגי אופליין היא מיותרת. במבנה של תעשיית התקשורת, המעבר של כסף מפרינט לרשת הוא לרוב מעבר של כסף 'מכיס  לכיס' של אותם בעלים. כך שלמעשה, מה שחשוב לבעלי השליטה הוא שילוב חכם בין ערוצים, ולא מלחמה על דומיננטיות, שמתקיימת כרגע ומונעת על ידי פוליטיקה ואגו של דרגי ההנהלה בארגוני המדיה ועל ידי העיתונאים. בסופו של דבר רוב העיתונאים יכתבו לשני הערוצים במקביל. אני מתקשה להאמין שמהדורות דפוס ייעלמו בעשר השנים הקרובות".
 
ברוכין הוא "יועץ עצמאי לאסטרטגיה שיווקית וניו-מדיה", וגם אחרי חמש דקות של הסבר מפורט אני לא תופס ממה בדיוק הוא מתפרנס. אבל באינטרנט הוא מבין, ולא מעט. "מותג דה מרקר עשה דרך ארוכה מאז שקם", הוא מסכם, "אבל אני בספק אם היום קבוצת הארץ הייתה מחליטה אותו דבר ויוצרת מותג חדש. עלויות התמיכה הן עצומות. מותגי רשת כבר לא סוחבים איתם מחלות ילדות של תפיסת הרשת, זאת רק המדיה הישנה שעדיין מחברת לרשת לפעמים תכונות של 'תרבות שוליים'".

והמרקר הוא צעד בכיוון הנכון לשינוי התפיסה הזאת, גם אם אלכסוני במקצת. אחת הבעיות המרכזיות של הרשת הישראלית היא שפחות מדי תופעות מתחילות באונליין ומהגרות החוצה, למקום בו יש מלחמה ואנשים רעבים. בלוגים, רשתות חברתיות, חינמים, דמוקרטיזציה - הכל סבבה ברשת, ובכל זאת במדינה המצב על הפנים. המפגינים בוועידה הכלכלית האחרונה בדאבוס הבינו כמה חשוב לא להסתפק בעצומות שעברו ברשת ובמחאה אונליין. האקרי אלקטרוניקה התקינו סדרה של לייזרים
שהקרינו מסרים ששלחו הגולשים בממדי ענק על אחד הבניינים בהם התארחו המבקרים הנכבדים (אחד המסרים: "מה יחשבו עלינו הנינים שלנו?"). זו בדיוק סוג החשיבה שאנחנו צריכים פה. חבל שכשמיני מהפכות מהסוג הזה מגיעות לארץ הן קורות דווקא בתחום כמו עיתונות כלכלית - ועוד ב"הארץ", המקום שאנשים חושבים הולכים אליו, וכאלו כידוע אין מספיק .
על המדור
"אמש באינטרנט" הוא מדור ביקורת תרבות אינטרנט ותרבות דיגיטלית. המדור מתפרסם מדי ראשון, שלישי וחמישי.
חדשות
חיי רשת
טיפים
גאדג'ט
גיימינג
סלולר
  מדד הגולשים
ויאקום תובעת...
                  15.49%
פלאפון מצטרפת...
                  9.86%
לעקוף את חוק...
                  8.45%
עוד...

אמש באינטרנט
מלצר, יש לי כוסברה באינטרנט  
פיקסלים מפלסטיק  
פייסבוקתאיזם  
עוד...