Israel Defense

משרד התחבורה משיק שטח ניסוי ראשון לרכב אוטונומי

עמי רוחקס דומבה | 28/09/2017 10:24
google.co.il/maps
google.co.il/maps IsraelDefense

משרד התחבורה משיק בתחילת אוקטובר הקרוב את מרכז הניסויים לתחבורה חכמה ואוטונומית. מדובר בקטע כביש מהיר באורך של 1.3 ק"מ שיוקצה לניסויים ברכבים אוטונומיים. בשלב שתי חברות בינלאומיות הפועלות בישראל הביעו רצון להשתמש בו, כאשר בוצעה פניה לחברות נוספות. הפרויקט הוא שילוב פעולה של משרד התחבורה, משרד הביטחון ורשות החדשנות.

המהלך הוא חלק מתכנית לאומית לתחבורה חכמה עליה הכריזה ממשלת ישראל בינואר 2017 עם החלטת ממשלה 2316.  באותה החלטה, סעיף 2א, כתוב: "קידום הקמת מרכז ניסויים לרכב אוטונומי ותומך תחבורה חכמה. במסגרת זו, להמליץ, בין היתר, על שיטת המימון, ההקמה וההפעלה הרצויים למרכז הניסויים".

כל ישראל שטח ניסוי

שטח הניסוי יוכל לשמש גם את צה"ל אם יחפוץ בכך לניסויים בטכנולוגיות בהקשר זה שרוצים לקדם בצבא. עבור צה"ל, מדובר בקפיצת מדרגה ביכולות הניסוי של רכבים אוטונומיים. בעבר כתבתי על כך שזרוע היבשה בצה"ל מפתחת יכולות אוטונומיות בהיבט התנועה והמשימה. שטחים לניסוי כמו זה בשפיים ואחרים שיהיו בעתיד יאפשרו לצה"ל לבחון פיתוחים שהוא עושה. לצה"ל יש גם שטחי ניסוי באמצעות יחידה נס"א, כך שייתכן וגם בשטחים אלו יוקמו מתארים לבחינת רכבים אוטונומיים מסווגים.

נזכיר כי בעבר היה רצון להקים שטח ייעודי משותף לצה"ל ולמשרד התחבורה באזור נתניה, אך משרד התחבורה בחר בחלופה מתאימה יותר. בשל ההשתנות המתמדת בצרכים של החברות שמפתחות רכבים אוטונומיים בעולם, הבינו במשרד התחבורה ששטח אחד לא יוכל לספק את כל המתארים הרצויים לבחינת רכב כזה.

הבנה זו הביאה את המשרד להחלטה עדכנית שלמעשה כל שטח מדינת ישראל יוכל לשמש לניסויים ברכבים אוטונומיים תחת מערך אישורים קפדני. כלומר, החברות יעבירו בקשות למשרד התחבורה (או לגוף שיבחר לעסוק בזה מטעמו) , אותו גוף יבחן את הבקשה ויקצה מתאר תחבורתי רלוונטי שעונה לדרישות המסוימות של אותו ניסוי. גמישות זו תאפשר למשרד התחבורה להפוך את מדינת ישראל למובילה בתחום פיתוח תחבורה חכמה.

בהקשר זה, קטע הניסוי בשפיים שיפתח בשלב זה לחצי שנה וינוהל על ידי נתיבי איילון (רשות ביצוע של משרד התחבורה) הוא רק הניצן הראשון בתכנית של המשרד. בשלב זה מדובר בתכנית בהתהוות, כך שעדיין לא גובש המבנה הסופי של אותו מערך ניסויים במשרד התחבורה. לצד ההיבטים התשתיתיים, ישנם גם שיקולים רגולטורים בעולם התחבורה וכן שיקולים משפטיים הקשורים לניסויים ברכבים אוטונומיים בשטח ישראל.  לישראל דיפנס נודה כי במקביל, פועלת נתיבי איילון לקדם יוזמה להפוך את כל נתיבי איילון לשטח ניסוי כחלק מאותה תפיסה.

שאלת הכדאיות הכלכלית

הרעיון בהפיכת ישראל למוקד ניסויים עולמי של רכב אוטונומי יכול לתרום בתחום הרגולציה של רכבים אלו. ללא יכולת לבצע ניסויים 'קרוב' לרגולטור, ישראל יכולה למצוא את עצמה תלויה ברגולציה שתקבע בארה"ב, אירופה או יפן - מדינות בהן מיוצרות המכוניות. בסופו של יום, כמעט כל היצרניות בעולם מפתחות רכבים אוטונומיים בדרגה מסוימת, ורכבים אלו יגיעו גם ליבואנים ישראלים. אז, יצטרך משרד התחבורה להתמודד עם התאמת הרגולציה העולמית לישראלית או הפוך. אם יהיו ניסויים בארץ, יהיה לרגולטור יותר קל לקבל מידע מקצועי מהאנשים בשטח ולקבל החלטות בהתאם.

היות וישראל לא מייצרת רכבים בעצמה, מהלך כזה יכול גם לתרום לפיתוח תעשיית סנסורים לרכבים אוטונומיים. אם רוצים לייצר כאן אקו-סיסמטם של חברות הזנק בתחום הרכב האוטונומי, צריך לתת להם גם מקומות לבחון את הפיתוחים כדי שיצליחו למכור אותם בחו"ל.

אולם, לצד היוזמה של הממשלה ויכולות הביצוע של משרד התחבורה, עדיין תלויה באוויר הכדאיות הכלכלית של שטחי ניסוי למכוניות אוטונומיות. על שימוש בשטח בשפיים ישלמו המשתמשים - חברות עסקיות, צה"ל או אחרים שישתמשו בשטח הניסוי. לשטח כזה יש עלויות בניה ותחזוקה. יש גם עלויות אישורים רגולטורים ומשפטיים לכל ניסוי. גם אם הממשלה תסבסד חלק מעלויות אלו על בסיס החלטה 2316, עדיין ישאר פער. על ציר הזמן, משרד התחבורה יצטרך למצוא את המודל המתאים שיאפשר הפעלת שטחי ניסויי כאלו לאורך זמן שגם ישאיר דו"חות עם רווח, או לפחות מאוזנים.

אין ספק כי לצד האתגרים, ההשקה הקרובה של שטח הניסוי הראשון בארץ לרכב אוטונומי היא אמירה לכלל החברות בעולם - אם אתן רוצות לפתח רכב אוטונומי - בואו לישראל. יזמים מחפשים גמישות והשטח הניסוי נבנה במהירות בזק. מהחלטת ממשלה בינואר לשטח קיים באוקטובר. בסך הכל תשעה חודשים. איתות זה מסמל שמדינת ישראל מוכנה לעשות הרבה מאד כדי לפתח כאן תעשייה של חברות הזנק סביב הרכב החכם , כפי שהצליחה לעשות בסייבר, בביטחון, בביומד, בחקלאות רגילה ורפואית ובתחומים נוספים.



לכתבות נוספות באתר ISRAEL DEFENSE היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך