
המלחמה ששינתה את טייסת הכטב"מים
איסוף מודיעין, ליווי כוחות, מיפוי בכירי חיזבאללה והכוונה להשמדת משגרים. הטייסת שמפעילה את מערך הכטב"מ בחיל האוויר, עבדה מסביב לשעון במהלך מלחמת לבנון השנייה. ראיון מיוחד עם ע', סגן מפקד הטייסת בזמן המלחמה

המל"טים נכנסו לפעילות במתווה חירום שלושה שבועות לפני כולם, מיד לאחר החטיפה של גלעד שליט בסוף יוני 2006", מסביר ע' ששירת בזמן המלחמה כסגן מפקד טייסת הכטב"מים הראשונה שמפעילה את מערך הכטב"מ בצה"ל. "למעשה, כבר מאותו אירוע עברנו בטייסת למצב לחימה. שלושה שבועות לאחר מכן, ביולי 2006, חיזבאללה חטף את אהוד גולדווסר ואלדד רגב ונפתחה מלחמת לבנון ה-2.
"מבחינת הטייסת, בשלב זה היינו במצב מלחמה וצה"ל הצטרף. המלחמה נמשכה 34 ימים ובטייסת מדובר באירוע מכונן. הטייסת התבגרה במלחמה מבחינת תורת לחימה, יכולת הפעלה וגם מבחינה טכנולוגית. עד המלחמה הפעלנו את מל"ט הסרצ'ר. במהלך המלחמה הוכנסו לשימוש מבצעי שלושה מל"טי "שובל" של תעשייה אוויריית. אלו היו מל"טים שתעשייה אווירית השאילה לנו והם היו שונים מאלו שקיימים היום בטייסת, מלחמת לבנון ה-2 הייתה אחד הזרזים לרכישה של ה"שובל".
"מל"ט ה'שובל' הביא אתו כמה חידושים ויכולות. ראשית, מדובר במל"ט שאז היה מסוגל לשהות 30 שעות באוויר. הפעלנו אותו מעין שמר ומפלמחים. צריך להבין שכל שעת שהות היא קריטית. הסרצ'ר למשל יכול לשהות 9-10 שעות. המשמעות היא שרק על טיסה הלוך וחזור ללבנון אתה מבזבז שעתיים.
יכולת נוספת של ה"שובל" היא כושר נשיאה של שתי מצלמות. כך שאיפשר לשים סוגים שונים כמו יום ולילה. זה איפשר לאותו מל"ט לעבוד 24 שעות. ה"שובל" גם איפשר לשים מטע"דים יותר כבדים עם יותר יכולות. יתרון נוסף הוא השקט שלו. מדובר במל"ט עם מנוע שפועל בצורה מאד שקטה באופן יחסי לסרצ'ר".
"מערך הכטב"מ עשה הכי הרבה שעות טיסה במלחמת לבנון ה-2", אומר ע'. "זה היה המבצע הכי גדול של מערך הכטב"מ עד אותו זמן. זו הייתה מלחמה ששינתה את הטייסת. היה צורך להפעיל את כל הכלים בהיקפים שלא הכרנו קודם לכן. המודיעין שסיפקו המל"טים איפשר להשמיד כל משגר של חיזבאללה שירה בתוך כמה דקות. זה אודות למערך הכטב"מ. אתה יודע להגיע לנקודת השיגור במהירות ולמצוא משגרים בתוך בתים ומתחת לאדמה. חיזבאללה אויב מאד חכם. הוא למד אותנו במהלך המלחמה וסיגל את היכולת ההתקפית שלו בהתאם.
"ראינו את חיזבאללה עובר ללחימה תת קרקעית, לחימה בתוך בתים. הוא אימץ תורת לחימה נעלמת. לצאת ולהיכנס משדה הקרב. הוא הבין שכל משגר שלו הוא חד פעמי ולפי זה הוא בנה את תו"ל הירי. הוא למד לא להפעיל את אותן מכוניות. היו גם ניסיונות שלו להפיל מל"טים שלנו באמצעים קינטיים ואחרים".
"פעולות נוספות שביצעו המל"טים כללו ליווי כוחות והגנה על כוחות מתמרנים. הכלים סיפקו מודיעין כמו היכן האויב מחכה להם במסלול וגם עזרו למצוא מטרות. אחת הדוגמאות היא "מבצע חד וחלק" שבו השתתפה סיירת שלדג יחד עם סיירת מטכ"ל בבעל בק במהלך המלחמה. לצד ליווי כוחות, המל"טים עסקו גם במיפוי מטרות איכות של חיזבאללה, כולל אישים בכירים ומשאבים אחרים.
יומן מלחמה
"'השובל' איפשר לעשות יותר מאותן משימות. הוא גם איפשר לעשות משימות שלא עשו עד אז. אלה דברים נוספים למה שעושים מטוסים מאוישים. מטוס לא מאויש אתה יכול לסכן יותר".
ע' מסביר שעוד לפני המלחמה, בזמן האירוע של גלעד שליט, כבר נשלחו צווי 8 לטייסת הכטב"מים: "כולם נרתמו. כל אחד נתן הרבה מאד שעות. הטייסת עברה למצב חירום כמעט מלא", מסביר ע'.
"המפעילים, הטכנאים, עוזרים מיחידות אחרות בחיל אוויר, מדריכות סימולטור עשו תחקורים בטייסת. עבדנו בשעון לחימה של 24 שעות ביום. התפתחה שגרת מלחמה ייחודית של תחקורים והפקת לקחים שחזרו למפעילים של המשמרת הבאה. כל 5-6 שעות צריך היה לעשות תחקירים ולהזרים את המידע חזרה לקרון ההפעלה. הגענו למצב שמילואימניק שהגיע מהבית יכול היה להתחיל לפעול בקרון בתוך שעה.
"גם התעשייה האווירית נרתמה בצורה מלאה. הם איפשרו לנו לעבוד 24/7. במהלך המלחמה היה נוהל "פורמולה 1". המשמעות היא שכאשר מל"ט נוחת, אחרי חצי שעה הוא ממריא שוב אחרי תדלוק, טיפול במטע"דים ובדיקת בטיחות. לצורך השוואה, בזמן רגיעה מחזור כזה של נחיתה-המראה לוקח שלוש שעות. כמעט כל הנחיתות וההמראות היו מפלמחים. חלק קטן התבצע מעין שמר. קרונות השליטה היו מפוזרים בארץ".
אחד התהליכים הכי חשובים בהפעלת המל"טים בזמן המלחמה היה הקשר עם פיקוד צפון והכוחות בקרקע. הם אלו שהיו מעלים בקשות לקבלת שירותים ממערך הכטב"מ. "הטייסת שלחה נציגים לפיקוד צפון לעזור לתאי השליטה", אומר ע'. "היה לנו נציג קבוע שיתווך בין הטייסת לפיקוד. אנשים שלנו היו בקשר ישיר עם מח"טים. אין חלופה לקשר אישי. דאגנו שיהיה גורם מבצעי בכל חטיבה שיתרגם את הצרכים של המח"ט לדרישה למפעיל המל"ט. סה"כ זה עבד טוב"
לכתבות נוספות באתר ISRAEL DEFENSE היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg