נתוני הלמ"ס: המקצועות בהם הסטודנטים לא שורדים
הסיבות המרכזיות לעזיבת לימודים, נשירת ערבים מול יהודים, והמקצוע אותו 94 אחוז מהסטודנטים העדיפו לעזוב. לקראת תחילת שנת הלימודים הלשכה המרכזית לסטטיסטקה מפרסמת את הנתונים על הנשירה במוסדות האקדמיים
לקראת החזרה ללימודים בעוד למעלה משבוע מפרסמת היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים על סטודנטים שבחרו להפסיק את לימודיהם או להחליף מקצוע לימוד במהלך הדרך. מהנתונים עולה כי יותר גברים מפסיקים את לימודיהם לעומת נשים וכן יותר ערבים לעומת גברים יהודים.- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
מכלל הסטודנטים בתואר הראשון בשנת תשע"ג 7.5% (3,318 סטודנטים) הפסיקו את לימודיהם בשנה הראשונה או במהלך השנה שלאחריה, 4% החליפו מוסד לימודים ו-10% החליפו מקצוע לימודים. מהנתונים עולה כי רק 5.9% מהנשים היהודיות הפסיקו את לימודיהן לעומת 8.9% מהגברים היהודים. בנוסף עולה כי ערבים מפסיקים את לימודיהם יותר מיהודים, ולמעשה אחד מכל עשרה סטודנטים ערבים הפסיקו את לימודיהם ולא למדו בשנה השנייה של התואר הראשון, לעומת אחד מארבעה עשר (7.4%) מהסטודנטים היהודים.

שיעור המפסיקים ללמוד באוניברסיטאות גבוה יחסית בתחומי מדעי הרוח והחברה, כמעט עשרה אחוזים מהסטודנטים באוניברסיטאות ושבעה אחוזים בלבד מהסטודנטים במכללות האקדמיות. לעומת זאת, בתחומי המדעי הטבע וההנדסה שיעור המפסיקים ללמוד באוניברסיטאות נמוך יחסית (5.5%) בהשוואה למכללות האקדמיות (8.2%).
בנוסף ישנם הבדלים בשיעורי הפסקת הלימודים בין המכללות האקדמיות המתוקצבות והלא מתוקצבות. בתחומי מדעי הרוח והחברה עמד שיעור הפסקת הלימודים על 7.3% במכללות המתוקצבות לעומת 6.8% במכללות הלא מתוקצבות. בתחומי המדעי הטבע וההנדסה, 7.7% מהסטודנטים במכללות המתוקצבות הפסיקו את לימודיהם לאחר השנה הראשונה, לעומת 11.6% מהסטודנטים במכללות הלא מתוקצבות.
המקצועות בהם היקף הפסקת הלימודים היה גבוה במיוחד הם חוג מצורף במדעי החברה וכן במקצועות הניהול בהם כרבע מהסטודנטים למנהל כללי ומנהל ציבורי וכן ניהול תעשייתי הפסיקו את לימודיהם. שיעור מפסיקים גבוה נמצא גם במקצועות: הוראה, לימודים כלליים, הנדסת מערכות, תקשורת וגאוגרפיה. ברפואה ורוקחות לעומת זאת רק עד אחוז אחד בודד מפסיקים את לימודיהם. ברפואת שיניים, מדעי המזון, שירותי אנוש, תכנית פק"מ, (תכנית משולבת בין פילוסופיה, כלכלה ומדעי המדינה), ושפה וספרות ערבית - כל הסטודנטים המשיכו את לימודיהם לאחר השנה הראשונה.
מנתוני הלמ"ס עולה כי הסיבות העיקריות להפסקת הלימודים בקרב הסטודנטים היו מסיבות אישיות ומשפחתיות (27%), מחוסר עניין בלימודים (25%) וסיבות כלכליות (18%). כמו כן ישנם הבדלים בסיבות להפסקת לימודים בין הלומדים בתחומים השונים. סטודנטים במדעי הרוח והחברה הפסיקו ללמוד בעיקר בשל חוסר עניין בלימודים (27.6%). ו-40% מהסטודנטים למדעי הטבע והנדסה ציינו כי הסיבה העיקרית להפסקת הלימודים היו סיבות אישיות ומשפחתיות, זאת לעומת 21.1% במדעי הרוח והחברה.
בנוגע להמשך לימודים באותו מוסד שיעור הסטודנטים באוניברסיטאות שהחליפו מוסד לימודים לאחר השנה הראשונה עמד על 4.5% סטודנטים לעומת 3% בלבד במכללות האקדמיות. בנוסף נמצא הבדל בין יהודים לערבים – שיעור הגברים הערבים שהחליפו מוסד לימודים, הן במכללות האקדמיות והן באוניברסיטאות, היה גבוה מזה של היהודים. השיעור הנמוך ביותר של מחליפי מוסד לימודים הנו זה של הנשים היהודיות במכללות האקדמיות – 2.6% בלבד.

רוב מחליפי המוסד (52%) עברו לאוניברסיטאות. 60.2% מהסטודנטים באוניברסיטאות שהחליפו מוסד לימודים עברו לאוניברסיטאות אחרות. 28.4% מהם עברו למכללות מתוקצבות ורק 11.3% עברו למכללות לא מתוקצבות. הסיבה העיקרית להחלפת מוסד לימודים בקרב כלל הסטודנטים הייתה סיבות אישיות, 34% מהסטודנטים שהחליפו מוסד ציינו סיבה זו.
עוד עולה מהנתונים כי עשירית מהסטודנטים החליפו מקצוע לימודים לאחר השנה הראשונה ללימודיהם. הסטודנטים באוניברסיטאות הרבו להחליף את מקצוע הלימוד שלהם, 15.3% לעומת 6% מהסטודנטים במכללות האקדמיות. הדבר נובע כנראה מהיצע המקצועות הרחב באוניברסיטאות. בנוסף ניתן לראות מהנתונים כי ערבים החליפו מקצוע לימודים כמעט פי שניים יותר מאשר יהודים, אך כמעט ואין הבדל בין גברים לנשים בהיקף החלפת מקצוע הלימוד.
סטודנטים במדעי הרוח והחברה החליפו חוגי לימוד יותר מאשר סטודנטים שלמדו מדעי הטבע וההנדסה. בתחומי מדעי הרוח והחברה, 16.8% מהסטודנטים באוניברסיטאות החליפו מקצוע לימודים לעומת 5.1% מקרב הסטודנטים במכללות האקדמיות. 13.6% מהסטודנטים באוניברסיטאות בתחומי מדעי הטבע והנדסה החליפו מקצוע לימודים, לעומת 8.2% מקרב הסטודנטים במכללות האקדמיות.
באוניברסיטאות כ-94% מהסטודנטים ללימודים כלליים החליפו מקצוע לאחר השנה הראשונה. המקצוע השני המוחלף ביותר היה לשון עברית (57.1%). לעומת זאת, המקצועות היציבים ביותר היו רפואה כללית והפרעות תקשורת – ללא נושרים.
במכללות האקדמיות, 36.6% מהסטודנטים במנהל מערכות בריאות עברו למקצוע אחר, לעומת בנקאות, שבו אף אחד מהסטודנטים לא עבר מקצוע. בין המקצועות הנפוצים יותר, 4.7% מהסטודנטים לכלכלה במכללות החליפו מקצוע. 1.1% בלבד מהסטודנטים למשפטים עברו למקצועות אחרים גם הם. הסיבה העיקרית להחלפת מקצוע הייתה חוסר עניין במקצוע (36.3%), הן באוניברסיטאות (39.6%) והן במכללות האקדמיות (30.9%).