100 משפחות ניצלו
מספר ההרוגים בתאונות דרכים ירד ב25- אחוז בתוך שנה. עלינו לברך על ההישג, אך להמשיך במאבק נגד המוות המיותר בכבישים

בסיכום שנת 2012 רושמת לעצמה ישראל הישג גדול. לראשונה בהיסטוריה שלה, לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הופחת מספר ההרוגים בכבישים ברבע 25) אחוז) בתוך שנה אחת. בשנת 2011 נהרגו בכבישי הארץ 374 ישראלים וישראליות, ובשנת 2012 פחת מספרם ל288- (נכון ל30- בדצמבר.(
הפחתה דרמטית זו משלימה מגמה רצופה ועקבית של ירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים לאורך השנים האחרונות. המדינה מצליחה לעמוד ברף שנקבע בדוח שיינין, התוכנית הלאומית לבטיחות בדרכים, ולהוריד את מספר ההרוגים השנתי אל מתחת ל.300-
אלא שלצד מאה המשפחות שלא חוו השנה את המשבר, את ביתן של למעלה מ280- משפחות אחרות כן פקד האסון. לרגע אחד קצר מותר לכולנו לעצור, להתבשם בהישג שאין לו שיעור, ולהכיר טובה לשר התחבורה על הובלתו את המערכת אל ההישג.
לאחר מכן עלינו לזכור את 281 הקורבנות, המצטרפים ללמעלה מ31,000- קורבנות התאונות מקום המדינה, וכדי למנוע את הקורבנות הבאים, לשנס מותניים ולהפיק את הלקחים המרכזיים לקראת המשך המערכה.
הנקודות לשיפור לשנה הבאה הן, לאסור נסיעה וחניה של כלי רכב כבדים בתחומי היישוב, ולהפריד בין שטחי הנסיעה והחניה לשטחי החצר והמשחק. המסקנה הנובעת מהיפגעות הנהגים הצעירים היא שמערכות החינוך והאכיפה במגזר הערבי דורשות השקעה נקודתית מסיבית.
מוטלת עלינו חובה להמשיך את ההצלחה, וזאת באמצעות המפתחות המקצועיים הבאים: על הממשלה לאשר את התוכנית הלאומית הרב שנתית
עליה להוסיף לפעול ללא לאות לשיפור תשתיות הבטיחות ולקידום האכיפה, השפיטה והענישה כדי להרתיע; מערכי הפינוי החילוץ וההצלה כדי להציל; החינוך וההסברה וטכנולוגיות הבטיחות בכלי הרכב.
מעל לכל, על הממשלה להפנים את המסר הכלכלי של שנה זו, שלפיו השקעה בבטיחות בדרכים חוזרת לקופה בצורת חיסכון גדול עשרת מונים, בעלויות כיסוי נזקי התאונות למשק. לשם כך על שר התחבורה להבטיח את תקציבה של הרשות לבטיחות בדרכים, ואף להוציאו אל מחוץ לדיונים על הקיצוץ הצפוי בתקציב המדינה. 250-240 הרוגים בשנה הם יעד בר השגה לשנים הקרובות, והוא מהווה מבחן עליון למובילי המערכה.
הכותב הוא מנכ"ל עמותת "אור ירוק".
