צה"ל בודק: מה הורס את מנוע טנקי המרכבה
בשל תקלה בטנקי מרכבה 4, נאלצים בשריון לשקם את המנועים כל 250 ק"מ. כעת נבדק מדוע לא מצליחים כבר 9 שנים להתגבר על התופעה

התקלה המדוברת אינה חדשה והתגלתה למעשה זמן קצר לאחר קליטת הטנק בצה"ל ב-2003. מדובר בבעיה במערכת השסתומים הגורמת לכך שיש לעצור את הנסיעה בטנק לאחר 250-200 ק"מ, להוציא את המנוע ולהעבירו תהליך שיקום ממושך.
קצין בכיר לשעבר בחיל השריון הודה כי בשנים הראשונות להפעלת הטנק סווגה הבעיה כ"חמורה". לדבריו, לא מעט טנקים נאלצו להישאר ללא מנוע עד סיום תהליך השיקום ולמעשה יצאו מכשירות. באחרונה, כך עולה מפרטים שהגיעו לידי המבקר הררי, ממשיכה אותה בעיה לפגוע בכשירות הכלים, בעיקר בחטיבת המילואים שהצטיידה לפני כשנתיים בטנק המשוכלל.
בנוסף לכך, כתוצאה מהתקלה נוצר מצב שאין לצבא כמות מספיקה של מנועי טנקים, על פי התקנים שנקבעו, למצב חירום. בזרוע היבשה מכירים היטב את הפערים שהלכו ותפחו עם הגידול בהיקף הטנקים מסוג מרכבה סימן 4, והנתונים עליהם אף הוצגו לרמטכ"ל רב אלוף בני גנץ ולסגנו, האלוף יאיר נוה. העובדה כי עלות כל מנוע נאמדת במאות אלפי דולרים מחייבת תקצוב משמעותי, ולפיכך לא ניתן לרכוש כמות נוספת לשעת חירום.
גורמים המכירים את הפרשה טוענים כי העובדה שתקלה שצצה כבר בשנת 2003 ממשיכה להעסיק את צה"ל ומשרד הביטחון גם בימים אלה - מחייבת בדיקה יסודית. "לא ייתכן שלא ימצאו פתרון לכך ויגרמו לחוסר כשירות של מערך כל כך חשוב", אמר אחד הגורמים. "לנוכח העובדה שבעסק הזה נמצא הרבה מאוד כסף ויש גם אינטרסים שונים, צריך לבחון אם באמת נעשה הכל כדי שלא נגיע למצב שבמלחמה יהיו חסרים לנו טנקים כאלה".
במסגרת הבדיקה שעורך מבקר צה"ל הוקם צוות של קציני מילואים שעסקו בעברם בתחום. עוד נודע כי מאחר שהביקורת אינה מתבצעת רק על יחידות בתוך צה"ל אלא גם על גופים שונים במשרד הביטחון שאמונים על הפרויקט, קיבל צוות הביקורת מנדט חריג לבצע בדיקה בכלל מערכת הביטחון.
על פי ההערכות השונות, ממצאי הביקורות עשויים לחשוף, לכאורה, שורה של ליקויים בתהליך קבלת ההחלטות בכל הנוגע להמשך רכישת המנוע מהחברה הגרמנית, ולהמליץ על מנגנון חדש בטיפול בנושא.
מדובר צה"ל
ממשרד הביטחון נמסר: "המנועים החדשים שנקנו הם אכן מאותו סוג המותאם למרכבה סימן 4. במנועים החדשים מיושמים כל השיפורים שפותחו מאז שהתקלות נתגלו. איננו רוכשים מנועים עם בעיות. בניגוד לנטען, החטיבה המוזכרת בפנייתך כשירה לפעילות. לצה"ל מנועים במספר המתאים לתכניות השגרה והחירום. הרכש אליו יצאנו לאחרונה נועד לאפשר התעצמות נוספת בשנים הקרובות בטנקים מסוג מרכבה סימן 4".
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה -
