בסביבה טובה: סיור מצולם בקופנהגן הירוקה
הדשא של השכן תמיד ירוק יותר? טיול ברחבי בירת דנמרק מזכיר לכולנו למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים "עיר ירוקה"
המדרגות הנעות שקיבלו את פניי בשדה התעופה עם נחיתתי בקופנהגן לא עבדו. "משהו רקוב בדנמרק", חשבתי. אבל ברגע שנגעו רגליי בדרגנוע הוא החל לפעול. מה שנקרא – "ואף על פי כן נוע תנוע". מתקינים עין אלקטרונית ומתג הפעלה אוטומטי, והרי לכם חיסכון בחשמל.
בקופנהגן נתקלתי בהמון פטנטים קטנים וחכמים שגורמים לך לשאול "איך לא חשבו על זה קודם?". לא במקרה, פרופ' ביורן לומבורג, מראשי הקמפיינרים למען טכנולוגיות ירוקות, גר בקופנהגן. בעשרים השנים האחרונות הפחיתה קופנהגן את גזי החממה שהיא פולטת ב 25 (עשרים
הכתב והצלם, ד"ר שי פסטרנק, הוא רופא ומטפל ברפואה משלימה. ספרו "זיוה" ראה אור לפני כשנה
ביקור ירוק בקופנהגן
-
צילום: שי פסטרנק
1 / 21שטחים ירוקים היוו חלק מהתכנון העירוני של קופנהגן לאורך השנים, ובמיוחד מאז ראשית המאה התשע עשרה. ביחד עם אוויר נקי, מים נקיים ורחובות נקיים, הם הופכים את קופנהגן לעיר שנעים לחיות בה ונעים לבקר בה לבקר בה.
-
צילום: שי פסטרנק
2 / 21לא רק בתולות. טורבינות רוח להפקת חשמל הן חלק בלתי נפרד מהנוף בקופנהגן.
-
צילום: שי פסטרנק
3 / 21תגידו על דנמרק מה שתגידו - צחיחה היא לא. למרות זאת מצוידות כל האסלות בכפתור המאפשר לבחור כמה מים להוריד.
-
צילום: שי פסטרנק
4 / 21מקומות חניה לאופניים לא חסרים בקופנהגן המאורגנת והמסודרת, ולרוב אין הבעלים טורחים לנעול את זוג האופניים שלהם. הבעיה העיקרית היא למצוא את האופניים שלך בין כל הזוגות הרבים, במיוחד באזורים הומים כמו חניון האופניים של תחנת הרכבת המרכזית בתמונה - אופניים באחת מככרות העיר.
-
צילום: שי פסטרנק
5 / 21אין בדנמרק חובה לחבוש קסדה בעת רכיבה על אופניים, אך רבים עושים זאת, ואופנת הקסדות מגוונת, ממש כמו אופנת בגדי הרכיבה.
-
צילום: שי פסטרנק
6 / 21בקופנהגן ממיינים וממחזרים אשפה. אם בכל זאת יגיע בקבוק לפח הלא נכון, יהיה מי שיאסוף אותו כדי לקבל את הפיקדון. את השקים הבלויים המלאים בבקבוקים מניידים על אופניים – כמובן.
-
צילום: שי פסטרנק
7 / 21גם הכלבים בקופנהגן נוסעים באופניים.
-
צילום: שי פסטרנק
8 / 21חלקים גדולים ממרכז קופנהגן סגורים לתנועת מכוניות ואופנועים, לרבות ה"סטרוג'ט" שהוא המדרחוב הראשון באירופה המודרנית - נסגר לתנועה ב 1962 - ועדיין שומר על תואר המדרחוב הארוך ביותר באירופה למרות זאת, ואולי בגלל זאת, מרכז העיר שוקק חיים והמדרחוב מלא במקומיים ובתיירים המגיעים כדי לקנות ולבלות.
-
צילום: שי פסטרנק
9 / 21אין גבול לתצורות של תאי המטען של האופניים בקופנהגן. הם יכולים להיות קדמיים או אחוריים, סגורים או פתוחים, ולשמש להובלת נוסעים או מטען. מחיר זוג אופניים עם תא מטען הוא כארבעה עשר אלף כתרים - כעשרת אלפים שקלים.
-
צילום: שי פסטרנק
10 / 21בדנמרק יש שלושה זוגות אופניים על כל מכונית. במרכז קופנהגן - היחס אפילו גבוה יותר.
-
צילום: שי פסטרנק
11 / 21נהג של ריקשת אופניים מחכה ללקוחות במדרחוב הראשי של קופנהגן, בליל אמצע הקיץ. ריקשות אופניים הן אמצעי תחבורה מקובל כאן, ובניגוד למוניות רגילות - הן יכולות להכנס גם למדרחובים הרבים שבעיר.
-
צילום: שי פסטרנק
12 / 21מכונית חשמלית בקופנהגן. כשאמרתי בקופנהגן מהו שמי, אמרו לי ''אה - שי, כמו שי אגסי''. את השם שי אגסי כולם מכירים.
-
צילום: שי פסטרנק
13 / 21בקופנהגן השטוחה לא תמצאו אופני הרים משוכללים, אבל פטנטים קטנים לאופניים רגילים יש בשפע, כמו כסא לילד שיש בו גם רצועות לקשירת הרגליים - על מנת שלא יכניס אותן לבין חישורי הגלגל בעת נסיעה, או כיסוי לאוכף שמגן עליו מפני גשם, וניתן להסירו רגע לפני שמתחילים לרכב.
-
צילום: שי פסטרנק
14 / 21ילדים הרוצים לנסוע על אופניים בקופנהגן נדרשים ללמוד את חוקי הבטיחות ולקבל תעודה מהמשטרה. אחרת - הם נאלצים להסתפק בקורקינט, ואינם יכולים לרדת מהמדרכה לכביש. .
-
צילום: שי פסטרנק
15 / 21האופניים האלה שורדים זמן רב יותר מאשר עגלות סופרמרקט בערים אחרות בעולם.
-
צילום: שי פסטרנק
16 / 21גם במסלול הנסיעה באופניים יש תור מסודר. שבילי האופניים גזלו מהמכוניות נתיבי נסיעה, ואף על פי כן אין הרבה פקקים בקופנהגן., משום שרוב התושבים נוסעים באופניים ולא במכונית. כך, באופן פרדוקסלי, הקלו שבילי האופניים על נהגי המכוניות.
-
צילום: שי פסטרנק
17 / 21אין ברחובות קופנהגן הרבה מדרגות, אבל כשיש - דואגים להתקין בצידן רמפה שתקל על העלאה והורדה של אופניים. היא צמודה למעקה, על מנת שלא לאפשר רכיבת אקסטרים מסוכנת.
-
צילום: שי פסטרנק
18 / 21רכב דו גלגלי ממונע ואופניים. שניהם מוגבלים בכושר הנשיאה שלהם, חושפים את הנוהג בהם לסכנות בכביש ולפגעי מזג האוויר, ומקלים על נסיעה בפקקים ועל חניה, ושניהם זולים מן המכונית . אבל האופניים מפעילים את הגוף, ואינן מזהמות את האוויר, ולכן כמעט כל כלי הרכב הדו גלגליים בקופנהגן אינם ממונעים..
-
צילום: שי פסטרנק
19 / 21העירייה מפעילה מערכת של אופניים לנסיעה חינם בעיר. האופניים מפוזרים בנקודות רבות ברחבי קופנהגן. שמים מטבע של עשרים כתר - כחמישה עשר שקל - והאופניים שלך ללא הגבלה. בתום השימוש מחזירים אותם לאחת מנקודות החנייה ומקבלים את המטבע חזרה - בשיטת עגלות הסופר. למרות שלכאורה יש כאן פוטנציאל לגניבות ולוונדליזם - בקופנהגן השיטה הפשוטה הזו עובדת בהצלחה כבר שנים.
-
צילום: שי פסטרנק
20 / 21מיגוון בקבוקי שתיה מתוצרת אורגנית שנמכרים באחד מדוכני הנקניקיות הניידים במרכז קופנהגן.
-
צילום: שי פסטרנק
21 / 21עובדי מחלקת הרווחה של עיריית קופנהגן מתניידים בעזרת מכוניות היברידיות מדגם סיטרואן סי 1, שאותן טוענים בחשמל ליד משרדי העירייה. חברת האוטובוסים העירונית מפעילה אוטוסובים היברידיים מתוצרת וולוו. הדוגמה האישית להתנהגות ירוקה מתחילה מלמעלה, וראש העיר מגיעה לעבודה באופניים.