מה מפריע להליכה ברחוב? האופנועים
מיכלי אשפה, תחנות אוטובוס וגם אופנועים מפריעים לצועדים. סקר חדש מגלה מה מונע מאיתנו לזנוח את כלי הרכב ולהתחיל להלך
◄שיעור בהליכה לבית הספר
◄הולכי הרגל יצילו את אולימפיאדת לונדון?

הסקר נערך בעשרה רחובות כתל אביב-יפו, רמת גן, גבעתיים, הרצליה ובת ים. על פי הממצאים בשישה רחובות נמצא מחסור בצל, בשמונה רחובות לא אותרו שבילי אופניים וב-33% מסך מעברי החצייה שנבחנו זמן ההמתנה היה גבוה מחצי דקה. "אנו ממליצים על בחינה מחדש של תוכנית הרמזורים לאור הצורך בחיזוק מעמד הולכי הרגל", נכתב בסקר.
הסקר המדגמי שערכנו אומנם ממפה באופן חלקי את כמות החסמים הקיימים במרחב הציבורי שפוגעים בהליכה ברגל אך מדגיש את הצורך של מקבלי ההחלטות ונבחרי הציבור בניסוח מדיניות ובמתן מענה לבעיות אלו", מציינים בקהילת תל אביב יפו והסביבה של החברה להגנת.
לדבריהם, המפגע הנפוץ ביותר הוא חנייה על מדרכות, הוא זה שממחיש את המתח המתמשך בין אמצעי התחבורה השונים ואת ניצחון המכוניות והקטנועים על הולכי הרגל ורוכבי האופניים. "אנו קוראים לרשויות לתכנן מרחבים ציבוריים שיעודדו הליכה כך שהולכי הרגל, רוכבי האופניים ונוסעי התחבורה הציבורית יהיו בראש סדרי העדיפויות, וזאת על מנת לקדם ערים ירוקות ובנות קיימא בפועל ולא רק בהצהרות".
עורכי הסקר מסבירים כי המעבר להליכה ברגל ימזער את הנזקים הכלכליים של הגודש בכבישים כולל אובדן שעות עבודה, תקציבי רשויות והעלויות החיצוניות הנובעות מן המפגעים הסביבתיים והבריאותיים. מבחינה סביבתית הליכה ברגל היא דרך מצוינת, כאמצעי משלים לתחבורה ציבורית, לצמצום מגמת השימוש הגובר בכלי רכב פרטי. לפחות במרכזי הערים - זה חסכוני, זה בריא, וזה מועיל לסביבה. במציאות בה 20% מפליטת גזי החממה מקורו במכוניות, כדאי לחסוך לעצמנו את הנסיעה לפיצוציה הקרובה.
במשך שנים רבות נטו הרשויות לראות בהולכי הרגל מטרד ומכשול בדרכן של המכוניות. הצרכים שלהם הוזנחו, עד כדי סיכון חייהם. מחקרים מצאו קשר חיובי בין "סביבות מוכוונות להולכי רגל" לבין מידת הימצאותם
עורכי הסקר סבורים כי תכנון להולכי רגל דורש הקפדה על אלמנטים המעודדים פעילות אנושית כגון ישיבה, התבוננות ויצירת שיחה. "יש לתת דגש מיוחד למפגש בין הולכי הרגל והתנועה הממונעת", נכתב בסקר. "הפיתוח מחייב חלוקה מחדש של מרחב הדרך בין המשתמשים, מתן עדיפות להולכי רגל והפחתת הסכנה הנשקפת להם מכלי רכב".
בערים רבות בעולם כבר מכים על חטא ומזמינים את תושבי העיר להלך ברחובות. כיצד ממנים את השינוי? מנתבים את כספי מס הגודש לשיפור התשתיות להולכי הרגל. מחברי הדוח קוראים לראשי הערים ליישם את אמנת walk21 - האמנה הבינלאומית לקידום ההליכה ברגל.
ביום חמישי הקרוב (2/6) ב-17:00, בבית פליציה בלומנטל (כיכר ביאליק, תל אביב) יתקיים כנס בנושא מעמד הולכי הרגל.







נא להמתין לטעינת התגובות








