מה מפריע להליכה ברחוב? האופנועים

מיכלי אשפה, תחנות אוטובוס וגם אופנועים מפריעים לצועדים. סקר חדש מגלה מה מונע מאיתנו לזנוח את כלי הרכב ולהתחיל להלך

אבי גרצמן | 29/5/2011 15:50 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מי דואג להולכי הרגל? כנראה שאף אחד. סקר חדש חושף את המפגעים והחסמים אשר מהווים מכשול להליכה ברגל. הסקר נערך על ידי קהילת החברה להגנת הטבע באזור תל אביב בשיתוף ארגון תחבורה היום ומחר ובתמיכת קרן פורד. "הליכה ברגל בעיר מעבר לכך שהיא מחייה את העיר והופכת אותה לחיונית ותוססת, היא גם אמצעי תחבורה מרכזי שבעשורים האחרונים הפחתנו את השימוש בה", אמרה תמר קינן, מנכ"ל תחבורה היום ומחר. "אנחנו מקווים שהתהליך שקיים בעולם, חזרה לכלי התחבורה הבסיסי ביותר - הרגליים - יתפתח גם בישראל"

שיעור בהליכה לבית הספר
הולכי הרגל יצילו את אולימפיאדת לונדון?

האופנוע חוסם את המדרכה
האופנוע חוסם את המדרכה צילום: SXC
על פי הסקר, אופנועים וקטנועים החונים על המדרכה מהווים כ-58% מסך המפגעים. מיכלי אשפה, תחנות אוטובוס ופלישת אתרי בנייה ומסעדות מעבר לאזור מורשה מהווים כ-31% מהמפגעים. בהמשך הרשימה: זבל וצואת בעלי חיים (עשרה אחוזים). עורכי הסקר טוענים, כי במפגעים הללו ניתן לטפל בקלות. "ניתן לדאוג להסדרת מקומות חנייה באמצעות המרת מקומות חנייה של כלי רכב לחניית כלי רכב דו-גלגליים". לגבי האשפה, המסמך ממליץ לעבור להטמנת מיכלים תת קרקעיים לטיפול בפסולת.

הסקר נערך בעשרה רחובות כתל אביב-יפו, רמת גן, גבעתיים, הרצליה ובת ים. על פי הממצאים בשישה רחובות נמצא מחסור בצל, בשמונה רחובות לא אותרו שבילי אופניים וב-33% מסך מעברי החצייה שנבחנו זמן ההמתנה היה גבוה מחצי דקה. "אנו ממליצים על בחינה מחדש של תוכנית הרמזורים לאור הצורך בחיזוק מעמד הולכי הרגל", נכתב בסקר.

הסקר המדגמי שערכנו אומנם ממפה באופן חלקי את כמות החסמים הקיימים במרחב הציבורי שפוגעים בהליכה ברגל אך מדגיש את הצורך של מקבלי ההחלטות ונבחרי הציבור בניסוח מדיניות ובמתן מענה לבעיות אלו", מציינים בקהילת תל אביב יפו והסביבה של החברה להגנת. 

לדבריהם, המפגע הנפוץ ביותר הוא חנייה על מדרכות, הוא זה שממחיש את המתח המתמשך בין אמצעי התחבורה השונים ואת ניצחון המכוניות והקטנועים על הולכי הרגל ורוכבי האופניים. "אנו קוראים לרשויות לתכנן מרחבים ציבוריים שיעודדו הליכה כך שהולכי הרגל, רוכבי האופניים ונוסעי התחבורה הציבורית יהיו בראש סדרי העדיפויות, וזאת על מנת לקדם ערים ירוקות ובנות קיימא בפועל ולא רק בהצהרות".
ישיבה, התבוננות ויצירת שיחה

עורכי הסקר מסבירים כי המעבר להליכה ברגל ימזער את הנזקים הכלכליים של הגודש בכבישים כולל אובדן שעות עבודה, תקציבי רשויות והעלויות החיצוניות הנובעות מן המפגעים הסביבתיים והבריאותיים. מבחינה סביבתית הליכה ברגל היא דרך מצוינת, כאמצעי משלים לתחבורה ציבורית, לצמצום מגמת השימוש הגובר בכלי רכב פרטי. לפחות במרכזי הערים - זה חסכוני, זה בריא, וזה מועיל לסביבה. במציאות בה 20% מפליטת גזי החממה מקורו במכוניות, כדאי לחסוך לעצמנו את הנסיעה לפיצוציה הקרובה.

במשך שנים רבות נטו הרשויות לראות בהולכי הרגל מטרד ומכשול בדרכן של המכוניות. הצרכים שלהם הוזנחו, עד כדי סיכון חייהם. מחקרים מצאו קשר חיובי בין "סביבות מוכוונות להולכי רגל" לבין מידת הימצאותם

של הולכי רגל בהם. כלומר, ככל שהסביבה יותר הליכה, כך סביר יותר שהאדם ילך ברגל, לפחות חלק מהזמן.

עורכי הסקר סבורים כי תכנון להולכי רגל דורש הקפדה על אלמנטים המעודדים פעילות אנושית כגון ישיבה, התבוננות ויצירת שיחה. "יש לתת דגש מיוחד למפגש בין הולכי הרגל והתנועה הממונעת", נכתב בסקר. "הפיתוח מחייב חלוקה מחדש של מרחב הדרך בין המשתמשים, מתן עדיפות להולכי רגל והפחתת הסכנה הנשקפת להם מכלי רכב".

בערים רבות בעולם כבר מכים על חטא ומזמינים את תושבי העיר להלך ברחובות. כיצד ממנים את השינוי? מנתבים את כספי מס הגודש לשיפור התשתיות להולכי הרגל. מחברי הדוח קוראים לראשי הערים ליישם את אמנת walk21 - האמנה הבינלאומית לקידום ההליכה ברגל.

ביום חמישי הקרוב (2/6) ב-17:00, בבית פליציה בלומנטל (כיכר ביאליק, תל אביב) יתקיים כנס בנושא מעמד הולכי הרגל.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

דעות וטורים

המייל הירוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/green/ordering_new_1/ -->