למה האוצר מעכב את מהפכת הפרדת הפסולת?

הרשויות המקומיות רוצות להפריד פסולת, המשרד להגנת הסביבה תומך וסימן תקציב לכך מקרן הניקיון. אך האוצר מסרב לשחרר כסף

אביב לביא | 5/5/2011 9:45 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
דבר משונה קרה למהפכה של הפרדת האשפה של המשרד להגנת הסביבה: מרוב הצלחה היא תקועה כרגע במקום.

מיד לאחר שנכנס לתפקידו סימן השר גלעד ארדן את תחום הפסולת כאחד הדגלים של הקדנציה. בקיץ האחרון הוא כינס מסיבת עיתונאים חגיגית והכריז כי תוך שנים ספורות יפרידו מאות אלפי ישראלים אשפה בבתיהם. האמצעי להשגת היעד השאפתני היה קול קורא שהופנה לרשויות המקומיות והזמין אותן להציג תוכנית להפרדת אשפה בבתי התושבים לשני זרמים - יבש ורטוב (שאריות מזון). ארדן הודיע על הקצבת 200 מיליון שקל לתמיכה ברשויות שיגישו תוכניות ראויות. הכוונה היתה ליצור סיירת של ערי אשפה מצטיינות, שבעקבותיהן יבואו השאר.

ההיענות היתה מעל ומעבר לציפיות: 48 ערים ורשויות מקומיות הגישו תוכניות שנבדקו במשרד להגנת הסביבה, קיבלו ניקוד ונמצאו עומדות בקריטריונים. אך כדי לתמוך ב-48 רשויות נדרשים הרבה יותר מ-200 מיליון שקל. למעשה, צריך כמעט חצי מיליארד. החדשות הטובות: הכסף נמצא ואפילו ממתין לרשויות המקומיות בקופת קרן הניקיון. זו קרן שבה נצברים הכספים שהרשויות משלמות כהיטל נגד הטמנת האשפה שלהן, ועל-פי החוק הם נשמרים עבורן בדיוק לטובת מטרות אלה. לפיכך בישיבת הנהלת קרן הניקיון שהתקיימה לפני פסח הוחלט להעביר 488 מיליון שקל ב-3 השנים הקרובות לרשויות שהגישו תוכניות להפרדת פסולת.
"קפיצה מוגזמת וחסרת אחריות"

ראשי הערים קיבלו את הבשורה בסיפוק, אך אז הגיעה ההסתייגות: הכסף אושר - אבל תקוע. כדי לשחרר אותו יש צורך בחתימה של האוצר, והאוצר מסרב לחתום. אף שרוב הסכום (כ-350 מיליון שקל) כבר שוכב בקופת הקרן וההכנסות העתידיות של הקרן מהיטל ההטמנה הן ודאיות, באוצר טוענים שהקפיצה מ-200 מיליון שקל ל-488 מוגזמת וחסרת אחריות.

ארדן רתח, ואחרי שדיווח על המכשול לראשי העיריות, הם רתחו עוד יותר. ראשי השלטון המקומי שלחו ליובל שטייניץ מכתב עצבני שבו הודיעו שהאוצר פוגע במשק, הבהירו שבהיעדר ודאות ראשי עיריות לא יוכלו לקחת על עצמם התחייבויות עתידיות ואיימו לבטל את פרויקט ההפרדה בערי ישראל.

באוצר טוענים שהם תומכים מעומק הלב במהפכת הפסולת, אבל סבורים

שלא צריך לקפוץ מעל הפופיק. למה להתחייב על כמעט חצי מיליארד עבור פרויקט שאולי יתגלה ככישלון חרוץ? עדיף לעשות את זה בשלבים ולעדכן תוך כדי תנועה. בשלטון המקומי רואים בזה עוד ביטוי של הבעת אי-אמון מצד השלטון המרכזי, ואילו ארדן זועם על הערעור בסמכותו המקצועית: אם הכסף קיים והמשרד להגנת הסביבה החליט שתוכניות ההפרדה של העיריות עומדות בדרישות - למה האוצר מחליט להשאיר עשרות ערים מחוץ למהלך?

הפרשה, יש מקום להאמין, תסתיים בפשרה. שום מספר לא קדוש, לא 200 מיליון וגם לא 488, והסכום הסופי יהיה אי שם באמצע. מהפכת הפסולת, בסופו של דבר, נוע תנוע, אבל כמו כל דבר בישראל, זה יקרה רק אחרי מריבה הגונה בין כל הנוגעים בדבר לבין משרד האוצר.
 
aviv67@gmail.com

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

אביב לביא

צילום: דעות

כותב במעריב על ענייני איכות סביבה וכדורסל. מגיש את התוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל. פרסם ספר על אוכל אורגני

לכל הטורים של אביב לביא

עוד ב''אביב לביא''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

דעות וטורים

המייל הירוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/green/ordering_new_1/ -->