מנהרה? מערה: כך לא פותרים את הפקקים
מנהרות הכרמל גורמות לשימוש ברכב הפרטי להיות אטרקטיבי ונחשק יותר. עוד כמה ישראלים ינטשו את התחבורה הציבורית
מנהרות הכרמל הן פרויקט נחוץ - אבל הן רחוקות מלהיות הפתרון האמיתי, ההצלה של התחבורה הישראלית הכושלת. דינם של כבישים, מהירים ויעילים ככל שיהיו, הוא להיסתם בסופו של דבר (ראו מה קורה בנתיבי איילון ואפילו בכביש 6), משום שכל עוד תרבות התחבורה בישראל לא משנה כיוון, הרי שקצב התווספות המכוניות לעולם יגבר על קצב סלילת הכבישים.
חבל
שבטקס החגיגי שבו גזר ראש הממשלה את הסרט (באמצעות אולר, המספריים לא עבדו) איש לא שאל מדוע אין בחיפה - המתגאה עכשיו כל-כך בקדמה התחבורתית שלה - שבילי אופניים (למעט אחד חסר משמעות ליד חוף הים). נכון, יש הרבה עליות וירידות בעיר הכרמל, אבל לאורך הים, בעיר התחתית ובאזורים שלמים בכרמל השימוש באופניים היה יכול להוריד מהכביש הרבה מכוניות ולחסוך הרבה פקקים וזיהום אוויר. עיר עם שני מוסדות אוניברסיטאיים שאין בה תרבות אופניים היא החמצה סביבתית ותחבורתית משוועת - ולהחמצה הזו אחראי לפני כולם ראש העיר יונה יהב.
התשדירים החגיגיים ברדיו הציגו השבוע שוב ושוב את חיפה כ"עיר של מנהרות וגשרים", כאילו היתה לונה פארק אורבני. מי שמתקשה ליהנות ממתקני השעשועים הם תושבי שכונת יזרעאליה, הצמודה למנהרות,שחוו סבל רב במהלך 4 שנות החציבה ועתה נותרו עם בתים סדוקים (לטענתם מהפיצוצים), רחובות פגועים ושטחים ירוקים שהתכסו בבטון אפור - שלא לדבר על הקרבה לעורק תחבורה ראשי, על מפגעי הרעש וזיהום האוויר הכרוכים בכך. גם הם לא זכו להתעניינותם של המשתתפים בטקס ההשקה הנוצץ.
מנהרות הכרמל גורמות לשימוש ברכב הפרטי להיות אטרקטיבי ונחשק יותר, ומותר לשער שהן יגרמו לעוד כמה ישראלים - בוודאי כאלה שיכולים להרשות לעצמם - לנטוש את התחבורה הציבורית הלא יעילה ולהמיר אותה במכוניותיהם הפרטיות. וזה, כמובן, האסון הגדול ביותר שהתחבורה בישראל יכולה לאחל לעצמה.
aviv67@gmail.com








נא להמתין לטעינת התגובות
