בג"ץ ביטל סלילת כביש בפארק השרון
החלטה תקדימית: עתירת אדם, טבע ודין התקבלה ובג"ץ ביטל סלילת חלקו המערבי של כביש 9, בין כביש 2 לכביש 4. "לא נבחנו החלופות הסביבתיות", קבעו השופטים
◄בג"ץ בירוק: עצירת ביניים לתוכנית סלילת כביש 9

השופטים הנשיאה דורית ביניש, אילה פרוקצ'יה ועדנה ארבל קיבלו את עתירת אדם טבע ודין, אשר טענה כי ההשלכות הסביבתיות של סלילת כביש 9 תהיינה קשות, במיוחד בכל הנוגע לחלקו המערבי של הכביש, שאמור לעבור בתחום פארק השרון. באדם טבע ודין טענו שסלילת הכביש תשנה ללא היכר אזור חקלאי ושטח נוף פתוח, שכמותם יש מועטים במרכז הארץ. היא ציינה כי האזור בו יעבור הכביש כולל את שמורת הטבע "בריכת יער", את הגן הלאומי "נחל אלכסנדר" ואת הגן הלאומי "פארק השרון". באדם טבע ודין טענו גם לפגמים בהליך אישור התכנית.
המדינה מנגד טענה בבג"ץ, כי לא נפל כל פגם בהליך אישור התכנית, למרות שלא נכללו חלופות בתסקיר ההשפעה על הסביבה. "משהחליטו הממשלה והמועצה הארצית לתכנון ובניה לאשר את הכביש, לא הייתה חובה לבצע תסקיר חלופות כזה", טענה המדינה.
הנשיאה ביניש קבעה כי נפל פגם בסבירות ההנחיות שניתנו בנוגע לתסקיר ההשפעה על הסביבה שהוכן לצורך התכנית. "שלא ניתנה לעורכי התסקיר הנחיה לבחון את החלופות התכנוניות העקרוניות לתוואי המוצע של כביש 9. פגם זה בהנחיות הביא לכך שהחלטת הות"ל לאשר את התכנית לא התבססה על תשתית עובדתית הולמת", ציינה.
ביניש הדגישה כי אי בחינת החלופות בתסקיר ההשפעה על הסביבה שנערך לצורך התכנית אינה בגדר פגם טעני בלבד. "המנגנון של תסקיר השפעה על הסביבה נועד להבטיח כי מלוא המידע בדבר השפעותיה הסביבתיות של התכנית המוצעת יובא בפני מוסד התכנון באמצעות מנגנון זה. בנסיבות המקרה שלפנינו ההחלטה שלא לבחון במסגרת התסקיר חלופות לתוואי המוצע של כביש 9 הייתה בלתי סבירה נוכח מידת הרגישות הסביבתית של האזור בו אמור להיסלל הכביש".
יחד עם זאת, הבדילה ביניש בין החלק המזרחי של הכביש לבין החלק המערבי, שרגישותו הסביבתית רבה יותר. מהחומר שהונח בפני השופטים עולה כי גם מבחינת השיקולים התחבורתיים, שיקולי הפיתוח של העיר חדרה ויתר ישובי האזור, וכן בשל השיקולים הכלכליים, חשיבותו
"מדובר בפסק דין בעל השלכות רחבות היקף, אשר קובע כי לא ניתן לפסול חלופות סביבתיות סבירות על הסף", אמר עו"ד אסף רוזנבלום, אדם טבע ודין. "מדובר בפסק דין עקרוני אשר מבסס את מעמדו המשפטי של תסקיר ההשפעה על הסביבה בישראל וקובע מסגרת לשיקול הדעת של מוסדות התכנון. המשמעות היא שמעתה, מוסדות התכנון לא יוכלו לפסול חלופות סביבתיות מבלי שנעשתה בדיקה אובייקטיבית בתסקיר".
גם בחברה להגנת הטבע מברכים על ההחלטה. "זהו צעד חשוב נוסף לשמירת המרחב הפתוח והטבעי של פארק השרון ונחל אלכסנדר", אמר אריק טפיירו, רכז התחבורה בחברה להגנת הטבע. לדבריו, החלטה מצטרפת לשורת החלטות חשובות שהתקבלה בשנים האחרונות לשמירת המרחב למען תושבי השרון, כמו ההחלטה לשידרוג כביש 2 וגריעת כביש 20. "סלילת כביש חדש במרחב היתה גורמת לפגיעה סביבתית ונופית קשה".







נא להמתין לטעינת התגובות








