בג"ץ בירוק: עצירת ביניים לתוכנית סלילת כביש 9
בעקבות עתירת אדם טבע ודין בג"ץ הורה לוועדה לתשתיות לאומיות לספק הסבר מדוע תוכנית, כביש הרוחב מדרום לחדרה, אושרה ללא בחינה כראוי של חלופות סביבתיות. אדם, טבע ודין: החלטה מאותתת לועדות תכנון הכבישים שלא ניתן להתקדם עם התוכניות ללא בחינה אמיתית של חלופות לשם שמירה מרבית על הסביבה

הכביש המתוכנן עתיד לחבר בין כביש 2 מצפון למכמורת לבין כביש 6 באיזור באקה אל גרבייה. הדרך, על פי התוכנית הקיימת, צפויה לחצות את המרחבים הפתוחים החקלאים שמדרום לחדרה ובין הכבישים 2 ו-4, וגם לחצות את פארק השרון ואת ונחל אלכסנדר ולפגוע בנוף ובשטחים החקלאיים שבין הכבישים 4 ו-6. רוב השטח בו אמור לעבור הכביש הוא בעל רגישות סביבתית גבוהה ביותר הן מבחינה נופית והן מבחינה הידרולוגית.
בעתירתה לבג"ץ, טענה אדם טבע ודין כי תסקיר ההשפעה על הסביבה שעליו הסתמכו באישור התכנית אינו עונה על הדרישות לנוכח החשיבות הסביבתית וההידרולוגית של האזור. למשל, לא נבדקה האפשרות לשפר את כבישי הרוחב שמדרום ומצפון לכביש זה כחלופה לסלילתו.
בנוסף, לא נלקחו בחשבון שיקולי עלות/תועלת של פגיעה בערך הנופי והפסד של שטחים פתוחים, פרמטר שיכול וצריך לשמש כשיקול בטרם אישור תכניות.
כמו כן בעתירה נטען כי ללא בחינה מקיפה של החלופות וכן ללא תיקונים המחויבים לנוכח הרגישות הסביבתית והידרולוגית של השטחים בהם עובר הכביש, התסקיר אינו שלם ומכאן שהתכנית אושרה על סמך תשתית מידע לקויה, ולכן לא ניתן לאשרה.
בעקבות העתירה הוציא בג"ץ צו על תנאי המורה למדינת ישראל לפרט בפני בית המשפט תוך 30 יום מדוע לא תבוטל התכנית לביצוע הכביש. "זאת, כיוון שתסקיר ההשפעה על הסביבה המתייחס לתכנית היה פגום, בכל שהוא לא כלל חלופות ביצוע תחבורתיות לכביש 9, שעשויות לצמצם ולמזער את הפגיעה הקשה בסביבה הכרוכה בהעברת הכביש דווקא בתוואי עליו החליטה הועדת לתשתיות לאומיות".
"החלטה מאותתת לועדות תכנון הכבישים שלא ניתן להתקדם עם התוכניות ללא בחינה אמיתית של חלופות לשם שמירה מרבית על הסביבה", אומרים באדם, טבע ודין. עו"ד אסף רוזנבלום מאדם טבע ודין ציין ש"פרויקט כביש 9 מהווה דוגמה אחת מתוך שורה של תכניות שאישרה הות"ל מבלי להתחשב בכלל השיקולים הסביבתיים, תכניות אשר נפסלו בסופו של דבר או שהובאו לדיון תכנוני מחודש בעקבות הליכים משפטיים בהם נקטה אדם טבע ודין".
רוזנבלום
גם החברה להגנת הטבע שותפה למאבק נגד סלילת הכביש. בדוח האיומים השנתי על השטחים הפתוחים שפרסמה החברה נכתב כי "סלילת הכבישים בשרון משמעה ביתור וקיטוע שטחים פתוחים ופגיעה חמורה בתפקודם כמערכות טבעיות ושטח פנאי ונופש איכותי. גם אם תוואי הכביש בין הכבישים 2 ו-4 יהיה ממונהר הפגיעה בתחום הפארק תישאר אנושה".
החברה להגנת הטבע מציעה חלופות תחבורתיות אחרות לכביש החדש בדמות שדרוג הכבישים הקיימים במרחב (2, 4 ו-581) ושיפור התחבורה הציבורית.







נא להמתין לטעינת התגובות






