חברות הרכב הירוקות בדרך להנפקה
אין כיום יותר מדי חברות מונפקות שעוסקות אך ורק במוצרים או שירותים ירוקים. טסלה שמוכרת מכוניות חשמליות וזיפקאר שמציעה שיתוף כלי רכב יבקשו את אמון המשקיעים. האם יצליחו? עסק ירוק
כן, טסלה מוטורס וזיפקאר, שתי חברות שנראות כאילו נלקחו מהסקאלות הקיצוניות של תפריט התחבורה הירוקה למשתמש הפרטי, הודיעו לאחרונה כי הן עומדות בפני הנפקה בבורסה האמריקאית. ההודעות הללו יצרו עניין רב לא רק בגלל הדשדוש בשוק ההנפקות, אלא גם בזכות העובדה שמדובר בשתי חברות מעניינות במיוחד שפועלות בנישות ייחודיות בשוק המכוניות עם פוטנציאל צמיחה לא מבוטל. בינתיים הן מפסידות הרבה כסף והסיכונים גם הם רבים, אבל יש לא מעט שחושבים שמדובר בהזדמנויות השקעה מצוינות שאסור לפספס. האמנם שווה להצטרף לחינגת ההנפקות הירוקות? על כך בכתבה הבאה.
הפעם האחרונה שיצרנית מכוניות הנפיקה בבורסה האמריקאית היתה ב-1956 וקראו לה פורד. את טסלה מוטורס זה לא ממש מפחיד. גם לא הביצועים הכושלים של יצרניות המכוניות האמריקאיות. אנחנו שונים הם מסבירים במסמך ההנפקה שהגישו לבורסה. "אנחנו פועלים בדרך ובמבנה שונים באופן מהותי מיצרניות המכוניות המסורתיות בכדי להגשים מה שאנחנו רואים כהזדמנות היסטורית – יצירת חברה שתצליח למסחר מכוניות חשמליות מבלי להתפשר על הטווח, ביצועים או סטייל", הם כותבים שם.
עד היום ההזדמנות ההיסטורית הזו היתרגמה למכירה של 1,063 מכוניות מסוג Roadster אותן טסלה הציגה לשוק ב- 2008 והפסדים מצטברים של 290 מיליון דולר. ברבעון הראשון של 2010 רשמה טסלה הפסד של 29.5 מיליון דולר לעומת הפסד
מודל ה-S היא מכונית משפחתית חשמלית שאמורה להגיע לשוק ב-2012 ולהיות מתומחרת בפחות מ-50 אלף דולר אחרי הטבת מס נדיבה של הממשלה הפדרלית לרוכשים המאושרים. המכונית, בעלת ארבע דלתות, אמורה להציע ביצועים, פונקציונליות וסטייל יוצאי דופן במחיר אטרקטיבי יחסית, מה שאמור להפוך אותה לנגישה לציבור הרבה יותר רחב מאלו שיכולים לאפשר לעצמם את ה-Roadster. טסלה דיווחה שיש לה כבר 2,200 הזמנות מראש והיא מתכננת לייצר 20 אלף מכוניות ממודל S ב-2012.
אסטרטגיית הצמיחה של טסלה מושתתת באופן מהותי על הצלחת מודל S. התוכנית שלהם היא למנף את הידע והיכולות אחר כך למודלים נוספים ולהיכנס גם לתחום תאי הדלק, אבל התנאי הראשוני לכל זה הוא השקה מוצלחת של מודל S. זהו כמובן סיכון לא מבוטל – מודל S פונה לשוק הרבה יותר גדול מזה שהחברה פעלה בו עד כה ושם היא תמצא מתחרות במשקל כבד כמו טויוטה, ג'נרל מוטורס, הונדה, פורד ואחרות שמתכננות השקה של דגמים חדשים של מכוניות חשמליות והיברידיות פלאג-אין. בנוסף, טסלה כמובן מתבססת על ההנחה שהשוק של מכוניות חשמליות שנמצא בחיתוליו כרגע יתפתח במהירות יחסית ושייווצר מספיק ביקוש למכונית פרמיום חשמלית כדוגמת מודל S.
על אף הסיכונים הללו, החברה ממשיכה למשוך אליה משקיעים - בחודש שעבר הודיעה החברה שטויוטה תרכוש מניות בחברה בסך 50 מיליון דולר. בשנה שעברה השקיעה יצרנית המכוניות הגרמנית דיימלר סכום דומה בחברה. בנוסף, קיבלה החברה הרשאה להלוואות ממשרד האנרגיה האמריקאי בשנה שעברה בסך 465 מיליון דולר לפיתוח מודל S, מתוכה היא ניצלה השנה כבר למעלה מ-45 מיליון דולר.
הבעת האמון של טויוטה בחברה גרמה כנראה לטסלה להרים את רף הציפיות מההנפקה הצפויה להתרחש בסוף החודש. אם בינואר השנה, אז הגישה החברה את מסמכי ההנפקה הראשוניים, צפתה החברה גיוס של 100 מיליון דולר, הרי שעכשיו היא מעריכה את הגיוס הצפוי ב-178 מיליון דולר (14-16 דולר למניה). במונחי שווי חברה, הגיוס הזה אמור להעניק לטסלה שווי שוק של לא פחות מ-1.5 מיליארד דולר. אם זה נשמע לכם קצת בועתי זה לא בכדי - המחיר הממוצע של 15 דולר למניה משקף ערך הגבוה פי שישה מהערך של החברה בספרים לעומת ממוצע של 1.21 לחברות מתחום הרכב שנסחרות בבורסה.
אם אתם שונאי סיכון ומעקמים את האף לגבי טסלה, לא בטוח שהתגובה שלכם לגבי זיפקאר תהיה שונה באופן מהותי למרות שמדובר בפלנטה אחרת. אם טסלה מציעה לכם להתפנק עם המכונית החשמלית האולטימטיבית, הרי שזיפקאר מציעה לכם פינוק אלטרנטיבי לחלוטין – לא להחזיק בכלל מכונית. להיות בלי ולהרגיש עם. במילים אחרות: שיתוף מכוניות (Car Share).
זיפקאר היא חברת שיתוף המכוניות הגדולה בעולם. לחברה שהוקמה בשנת 2000 יש 400 אלף חברים שמתחלקים בכ-6,500 מכוניות מ-70 מודלים שונים, החל מסמארט וכלה ב-BMW וטויוטה פריוס. את המכוניות אפשר לשכור לפי שעה והתשלום, שמתחיל משבעה דולרים לשעה כולל כבר את הדלק והביטוח. זיפקאר פועלת כיום ב-13 ערים מרכזיות בארה"ב וקנדה, 150 קמפוסים והחל מחודש אפריל השנה גם בלונדון, שם היא רכשה את Streetcar המקומית. בתחילת החודש הודיעה החברה על כוונותיה לצאת להנפקה ולגייס 75 מיליון דולר.
כמו טסלה גם זיפקאר עדיין לא הגיעה לרווחיות וזאת למרות גידול מרשים בהכנסות מ-13.7 מיליון דולר ב-2005 ל-131.2 מיליון דולר ב-2009. ההפסדים של החברה אמנם פחתו בשנים האחרונות, אך עדיין היא הפסידה 4.6 מיליון דולר ב-2009 וברבעון הראשון של השנה 5.3 מיליון דולר. זיפקאר הסבירה שההפסדים הגדולים ברבעון האחרון נובעים מגידול בצי המכוניות ומהוצאות אדמיניסטרטיביות. ככל שהשוק יתפתח, היא הוסיפה, אנחנו נהנה מהיתרון לגודל ותזרימי המזומנים החיוביים מהשווקים היותר מוצלחים שאנחנו פועלים בהם ישמשו למימון פעילות בשווקים חדשים.
לזכות זיפקאר אפשר לומר ששוק שיתוף המכוניות הוא בעל פוטנציאל לא מבוטל. מדובר לפי הערכות של העיתון אקונומיסט בשוק עולמי של 37 מיליון משתמשים עם הכנסות של עשרה מיליארד דולר בשנה. הבעיה שלה היא שהיא לא החברה היחידה שמבינה זאת. מי שעוד לוטש עיניים לשוק שיתוף המכוניות הן חברות השכרת הרכב. הרץ הודיעה לדוגמה כי היא מגדילה את צי המכוניות של שירות שיתוף המכוניות שלה ממאה לאלף עד סוף השנה. מנכ"ל הרץ, מארק פריסורה, הסביר שההשראה הגיעה מהבית. "שני הילדים שלי משתמשים בזיפקאר והם אמרו לי, אבא, אתה חייב להיכנס לתחום הזה", הוא הסביר.
מול התחרות קשה וההפסדים המצטברים עומדים לזכותה של זיפקאר שני אלמנטים חשובים – ראשית, היא הפכה פחות או יותר במו ידיה תחום שנחשב די שולי לשוק של ממש שתופס תאוצה במרכזים אורבניים עם תשתית רצינית של תחבורה ציבורית ויותר ויותר אנשים שמחפשים פתרונות נוחים וזולים שיהוו חלופה לאחזקת רכב. שנית, היא השכילה לבנות עם השנים קהל נאמן של לקוחות, שיש להם אפילו שם חיבה (zipsters) והחברה מאמינה שהם ישמרו לה אמונים גם מול הצעות מפתות של מתחרים.
האם זה מספיק בשביל להפוך את החברה להזדמנות השקעה מבטיחה? לא ברור עדיין. בכל מקרה החברה מאמינה שהיכולות המוכחות שלה בבניית שווקים, כולל בניית חומרה ותוכנה ייחודיים שעוזרים להפוך את האופרציה ליעילה יותר ואת השימוש במכוניות לנוחה יותר, תעזור לה להיכנס באופן מוצלח לשווקים נוספים (כרגע היא פועלת רק ב-13 מתוך 100 מרכזים אורבניים בעולם) ולהפוך עבור מיליונים רבים לתחליף למכונית שנייה ואפילו ראשונה.
מעניין יהיה לראות כיצד השוק יקבל את פניהן של טסלה וזיפקאר. צריך לזכור שסך הכל אין כיום יותר מדי חברות מונפקות שעוסקות אך ורק במוצרים או שירותים ירוקים מחוץ לתחום האנרגיה החלופית וצריך לראות את ההנפקות הללו גם בפרספקטיבה של התפתחות הכלכלה הירוקה. אם ההנפקות הללו יצליחו, יש סיכוי טוב שחברות נוספות עם מוצרים ושירותים ידידותיים לסביבה יבקשו את אמון המשקיעים במקום שבו רק הצבע הירוק מדבר.







נא להמתין לטעינת התגובות
