היום: בג"ץ ידון בביטול ההסדר עם "הר ברכה"
63 תלמידי הישיבה טוענים בעתירה כי החלטת שר הביטחון היא עונש קולקטיבי שפוגע במוטיבציה של הנוער הדתי-לאומי לשרת בצה"ל

התלמידים ציינו בתשובתם כי להחלטה השפעות רוחב קשות: "היא פוגעת פגיעה קשה וממשית במוטיבציה הגבוהה של רבים מבני הנוער במגזר הדתי-לאומי להתגייס למערך הלוחם של צה"ל. היא מעודדת ודוחקת צעירים רבים, בני הציונות הדתית, מ'מסלול ההסדר' למסלול 'תורתו אומנותו', שבו תלמידי הישיבות אינם משרתים בצבא".
לטענתם, "החלטת ברק משקפת נכוחה את התסכול העמוק בקרב חוגים רבים בציונות הדתית, החשים שתרומתו האיכותית של מגזר זה לצה"ל ולחברה הישראלית היא כמעט ביחס הפוך להשפעתו עליהם ועל השיח המתקיים בחברה".
עו"ד קורינאלדי טוען בתשובה כי בהחלטתו חרג ברק מהפרקטיקה שנהגה עד היום לפיה, בהיעדר קריטריונים ברורים, תמיד פעל השר בהתאם להמלצת איגוד ישיבות ההסדר, שהפכה למעשה לאמת מידה להכרה בהסדר.
איגוד ישיבות ההסדר הבהיר לקראת הדיון כי הוא מתנגד בכל התוקף, למעשי הפגנה במערכת הצבאית, אך הוסיף כי ביטול ההכרה בישיבת הר ברכה הוא "מוטעה" משום שהישיבה עומדת
לעומת זאת ביקש שר הביטחון מבג"ץ, באמצעות סגן פרקליט המדינה, עו"ד גלעד שירמן, לדחות את העתירה ולאשר בכך את החלטתו.
"עיקרון קבלת המרות בצבא דורש איסור מוחלט על כל הפגנה פוליטית במדים ואולם הרב מלמד אינו מקבל עיקרון זה", נכתב בתשובת ברק. לדבריו, "הרב השפיע דה-פקטו על חלק מתלמידי הישיבה המשרתים בצה"ל, באופן שהוביל לפעולות בוטות ואף חסרות תקדים, של הפגנת עמדות פוליטיות ואי הכרה בסמכות הפיקודית בצה"ל מתוך שורות הצבא.
"בכך פועל הרב מלמד לקעקוע סמכות המפקדים בצה"ל ואף מטיף באופן גלוי ובוטה לאי ביצוע פקודות בצה"ל בנסיבות שבהן הפקודה מנוגדת להשקפתו הפוליטית. צה"ל אינו יכול להשלים עם מצב שבו החיילים אינם רואים עצמם כפופים בצורה ברורה והחלטית למרותו של הצבא ולמרותם של מפקדיהם, ואף אינו יכול להשלים עם הפגנות פוליטיות של לובשי מדים, החותרות תחת היותו של צה"ל 'צבא העם'".







נא להמתין לטעינת התגובות



