תקועה בפקק
מנכ"ל משרד ראש הממשלה איחר לדיון בנושא התשתיות בגלל פקק. הגיע הזמן להלאים את פרויקט הרכבת הקלה ולהוציאה מידי היזמים
המכרז לביצוע פרויקט הרכבת הקלה הושלם בדיוק לפני שלוש שנים. הוא אמור היה לחסוך בדיוק את הפקקים הללו. על פי לוח הזמנים המקורי, הזכיינית, קבוצת MTS, אמורה הייתה להשלים אותו בעוד שנתיים (2012). במועד זה הנסיעה מפתח תקווה ועד בת ים אמורה הייתה להימשך כחצי שעה. אלא שנכון להיום, זמן הנסיעה בין שני היעדים עומד בשעות השיא על שעתיים בערך. זמן הטיסה ליוון.
בואו נשאיר לרגע בצד את העצבים והתסכול הכרוכים בהמתנה בפקקי נתיבי איילון. ההיבט הכלכלי של תופעת הפקקים כואב הרבה יותר. על פי חישובים במשרד התחבורה, אובדן התוצר השנתי של המשק הישראלי בגלל העיכוב בביצוע פרויקט הרכבת הקלה נאמד ב-600-700 מיליון שקל בשנה. על פי חישובים שערך מומחה התחבורה מהטכניון ד"ר משה בקר, הפקקים במדינת ישראל, הנובעים מעומס התחבורה ותשתית הכבישים הלקויה, גורמים לאובדן תוצר של 11-14 מיליארד שקל לשנה.
למה מחכים?
לזכייני הרכבת הקלה שלא עמדו בלוח הזמנים ושעדיין לא החלו בביצוע הפרויקט יש נסיבות מקלות: קריסת הבנק המממן העיקרי (הבנק הסקוטי RBS), והקשיים של אפריקה-ישראל (השותפה העיקרית בקבוצת הזכיינים). נסיבות מקלות אלה אמורות, לכל היותר, לפטור את הזכייניות מחילוט הערבות שהפקידו בסך של 120 מיליון שקל. הערבות נועדה להבטיח שלוח הזמנים יבוצע ויהיה מדויק לא פחות מלוח הזמנים השווייצרי. על אף שאנחנו במזרח התיכון.
ואולם מחדל הזכיינים אינו פוטר מאחריות את הממשלה, האוצר ומשרד התשתיות. אלה חייבים לעשות מעשה, להיכנס סוף סוף לעניינים ולהשלים בעצמם את הפרויקט. בתשתיות הפרויקט
(כולל פינוי מבנים ודיירים) כבר הושקעו למעלה ממיליארד שקלים, אבל למה מחכים?
את הרכבת ניתן להתניע באמצעות חברת ממשלתית ייעודית (כדוגמת פרויקט חוצה ישראל). קטר הרכבת יכול לזוז מהתחנה גם באמצעות הקמת חברת מטרופולין שתופעל על ידי עיריית תל אביב.
מנכ"ל משרד ראש הממשלה בישר השבוע כי הזכיינים קיבלו ארכה של 60 יום להתחלת ביצוע הפרויקט. במקום להתנצל על האיחור צריך היה מנכ"ל משרד ראש הממשלה להתחייב בפני באי ועידת ישראל שלאחר מועד זה פרויקט הרכבת הקלה יעבור לאחריותה הישירה של הממשלה. במקביל צריך היה המנכ"ל להציב לוח זמנים להשלמת הפרויקט. זה הפיתרון.







נא להמתין לטעינת התגובות

