חניון ענק יוקם כדי למנוע עומס בכביש 1

משרד התחבורה יוזם תוכנית שתמנע את הפקקים בכניסה לת"א. הנהגים יחנו את רכבם בחניון ויעלו על "שאטלים" שייקחו אותם לאיזורי המסחר

אבי אשכנזי | 8/12/2009 7:44 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בכל בוקר חוזרת התמונה על עצמה. פקקי ענק בכביש ירושלים-תל אביב, בכביש 4 ובנתיבי איילון, בכניסה לתל אביב. תורים ארוכים של כלי רכב זוחלים אט, בקצב של כמה קילומטרים בכל שעה. לא מעט עצבים, בעיות זיהום אוויר, וכסף רב שמבוזבז - הכל בגלל הפקקים.

העבודות במתחם, אתמול
העבודות במתחם, אתמול צילום: יוסי אלוני
אבל בימים האחרונים מתקדם בקצב מואץ אחד הפרויקטים הלאומיים שאמורים לשנות את המצב: נתיב התחבורה הציבורית בכביש ירושלים-תל אביב וחניון ענק, הממוקם סמוך לנמל התעופה בן גוריון.

המטרה: ליצור מספיק חלופות לציבור הנוסעים כדי שלא יעמדו בפקקים. מלבד הרכבת שחולפת במקום, הממשלה הקודמת אישרה הקמת נתיב תחבורה ציבורי בכביש 1, שיתחיל סמוך למחלף שפירים וימשיך לשני יעדים: מחלף השלום בנתיבי איילון בסמוך לקריה, ומחלף ארלוזורוב בסמוך לבורסת היהלומים ברמת גן.

על פי התוכנית, נהגים שירצו להיכנס לתל אביב ולא להיתקע בפקקים יוכלו לחנות את מכוניתם מחוץ לעיר, בחניון הענק המוקם בסמוך לנתב"ג, ללא תשלום. משם, כל כמה דקות ייצא אוטובוס מהיר שיעשה את הדרך בנתיב הציבורי הפנוי תוך 11-10 דקות ויוריד את הנוסעים במחלף השלום או במחלף ארלוזורוב. על פי התוכנית שגובשה במשרד התחבורה החנייה בחניון, כמו גם הנסיעה ב"שאטל", תהיה בחינם.
אגרת עקיפת פקק

נהגים שירצו להשתמש גם הם בנתיב התחבורה הציבורית המהיר, ייאלצו לשלם עבור כך "אגרת עקיפת פקק". זו תשתנה לפי שעות היום והפקק בנתיבים הרגילים בכביש. כך שבשעות הבוקר העמוסות, שבהן הפקק בכביש כבד, גם תשלום האגרה יהיה גבוה יותר (בין חמישה שקלים לשלושים שקל, בהתאם לעומס). המטרה ברורה: לעודד נהגים נוספים לבחור בחניון החינם וה"שאטלים" ולא להיכנס עם רכבם לתל אביב.

מחר תוצג התוכנית בפני ועדת הכלכלה

של הכנסת. שר התחבורה, ישראל כץ, מאמין כי התוכנית תשנה בצורה משמעותית את הרגלי הנסיעה של הציבור הישראלי המגיע לגוש דן. "פרויקט הנתיב המהיר נועד לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב, על חשבון כלי הרכב הפרטיים.

בעלי הרכב הפרטי יוכלו לחנות את רכבם במגרש "חנה וסע", ולנסוע באמצעות "שאטלים" בחינם לאיזור הקריה, או לאיזור הבורסה ברמת גן. גם החניה בחניון תהיה ללא תשלום", אמר השר.

2,000 מקומות חנייה

במסגרת ההכנות להשקת הפרויקט החלו לפני כמה חודשים עבודות התשתית להקמת אחד החניונים הגדולים ביותר בישראל. בשלב הראשון יכיל החניון 2,000 מקומות חנייה. רק לשם השוואה, בחניונים הגדולים של הקניונים מספר מקומות החנייה עומד, לדברי אנשי משרד התחבורה, על 400 עד 600 מקומות חניה. אולם אם הדרישה למקומות החנייה תגבר, הכינו במשרד התחבורה אופציות להרחבת החניון עד כדי הכפלתו.

במקביל, החלו העבודות לסלילת הנתיב המהיר בשולי כביש מס' 1, ממחלף שפירים ועד הכניסה לתל אביב. "אנחנו מעריכים שתוך שנה נוכל להשיק את הפרויקט, שישנה את הרגלי הנסיעה של הציבור הישראלי באזור המרכז ויוריד בצורה משמעותית את גודש התנועה ברחובות תל אביב ויקטין את הפקקים בכניסות וביציאות מהעיר", אמר גורם בכיר במשרד התחבורה.

ועדת הכלכלה של הכנסת אמורה בימים הקרובים אף לאשר את האגרות שמפעילי מסלול הנסיעה יוכלו לגבות מהנהגים. על פי התוכנית, הדרך הנסללת בשולי כביש ירושלים-תל אביב, ממחלף שפירים ועד הכניסה לתל אביב, תהיה דרך מהירה בכל שעות היממה, כשהנסיעה בה תהיה לא יותר מ-11 דקות במהירות שלא תפחת מ-70 קמ"ש.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים