מין האדה: כיפה, תורה וחינוך מיני לדתיים
תוכנית חדשה בישיבות התיכוניות תלמד את תלמידי כיתה ז' הדתיים על זהות מינית, על הומוסקסואליות ועל המחזור הנשי - כמו שלומדים חבריהם החילונים

במרכז ישיבות בני עקיבא, ספינת הדגל של החינוך הדתי לבנים, שם לומדים אלפי תלמידים ברחבי הארץ, החליטו על צעד חינוכי אמיץ ולא שגרתי: במקום להתעלם, לדבר.
בישיבות התיכוניות האלו יקיימו שיעורי "חינוך לאינטימיות", שיכללו סדנאות וימי עיון על הנושאים האינטימיים ביותר-החל מהשינויים הפיזיים והמנטליים העוברים על בני הנוער וכלה בתופעת הרווקות המאוחרת בציבור הדתי והשלכותיה.
בתחילת השבוע התקיים יום עיון למחנכי הישיבות ב"מדרשת רמות שפירא" בשיתוף מכון ליברמן, שעומד בראשו מלכי כהן, אשר פיתחו את תוכנית הלימודים בנושא. בחינוך הממלכתי דתי מסבירים כי עד כה הייתה התפיסה לא להציף את הנושא כדי לא לעורר "מחשבות אסורות" אצל התלמידים, ובקרב לא מעט מורים זו עדיין התפיסה השלטת.
גישה נוספת הייתה לערוך דיון בנושא רק אם התלמידים נחשפו לפגיעה בעלת אופי מיני. "יש גישה שאומרת שמה שלא רואים לא קיים, ועדיף לעצום עיניים גם מול מה שכולם יודעים שקיים גם בציבור הדב תי", אומר זאביק בר לב, מנהל מדרשת רמות שפירא ומפתח התוכנית, "הגישה שאנחנו רוצים להוביל היא שידברו על הנושאים האלו ממקומות נכונים ובריאים, כי עדיף שהתלמיד יעבור סדנה ולא יחפש באינטרנט או בפורנוגרפיה. חשוב להציף את הנושא הזה כי גם הומוסקסואליות או פגיעה מינית זה לא רק אצל החילונים".
ואיך למשל מתייחסים לנושא רגיש ונפיץ כמו הומוסקסואליות? לדברי בר לב, העיקר הוא ליצור דיון. "זה בבחינת 'כל מי שמציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם שלם'. אם יש תלמיד מבולבל מינית או שעבר פגיעה מינית, מתייסר ומרגיש אשמה, חשוב שיהיה לו עם מי לדבר", הוא מסביר.
הרב יהודה פליקס, מנהל מינהל החינוך במרכז ישיב בות בני עקיבא, הדגיש כי "אנחנו לא באים לשנות הלכות או לשנות את העידוד לחיי קדושה. אבל אם אדם נופל, ואין אדם שלא נופל, אסור שרגש האשמה יקנן בו ויניע אותו ליציאה
השיעורים וההרצאות שיועברו לתלמידים לא יעסקו רק בנושאים גופניים אלא גם בהיבטים רגשיים שבינו לבינה. בציבור הדתי מודאגים מתופעת הרווקות המאוחרת ומנגד מתופעת הגירושים המוקדמים. "בחברה ששומרת על הפרדה בין המינים, מגיל צעיר בנות נתפסות בעיני הבנים או כידידות רחוקות
או שבכלל אין היכרות, ולכן צריך להתייחס גם להיבט הרגשי ולהכווין איך לגשת לקשר אינטימי", מסביר בר לב.
מפתחי התוכנית וראשי החינוך הדתי מודעים לכך שמדובר בנושא שעלול להיות "קשה לעיכול" לחלק מההורים ולחלק מהמורים. לכן התוכנית מיועדת לתב למידים בוגרים יחסית, בכיתות ז'-י"ב, ובר לב מוסיף כי אפשר לקיים את ההדרכות בגרסאות ובהיקפים שונים, בהתאם לצורך ולביקוש של כל כיתה וכיתה.
"אני מקווה שכאן יבוא המהפך. שתהיה הכנה נכונה וראויה של התלמידים לחיים האלו", מסכם בר לב. הרב פליקס מספר כי גם בבתי ספר דתיים שאינם משתייכים לרשת החלו להביע עניין בתוכנית. "אני מקווה שההתייחסות לנושא החינוך האינטימי תהיה יותר איכותית ויותר כמותית", אומר הרב פליקס, "צריך להבין שהיום גיל ההתבגרות מתחיל בגיל 12 ונגמר אחרי גיל 30, וצריך לשוחח על זה".
להלן עיקרי התוכנית ל"חינוך אינטימי בישיבות התיכוניות.
הביולוגיה הנשית - מבנה גוף האישה, המחזור החודשי, כניסה להיריון
זהות מינית - התמודדות עם רגשות בלבול או זרות, דיון בקונפליקטים הנובעים מתחושות אלו.
יצירת קשר רומנטי-אינטימי עם אישה - איך פונים לאישה אחרי שברוב החיים אין קשר עם בנות המין השני? איך משלבים בין ידידות לאינטימיות?
טהרה וחיי משפחה - דיונים ביחס ההשקפה הדתית לקיום יחסי מין, למידת ההלכות הקשורות לחיים דתיים זוגיים ט טיפוח זוגיות. הכנת התלמידים לחיי נישואים - יצירת קשר אינטימי עם האישה ובנייתו, השקעה במערכת היחסים במטרה למנוע גירושים בגיל מוקדם
שינויים פיזיים ומנטליים בגיל ההתבגרות - מה עובר על הגוף בגילאים אלו? כיצד זה משפיע על תחושות ועל הרגלים גופניים? כיצד מתמודדים עם המתח בין איסור הלכתי לבין מציאות הנובעת מתחושות של מתבגר (למשל סיפוק עצמי)
התפתחות גופנית והשלכותיה על הדימוי העצמי - גובה, התפתחות שרירים, שינוי הקול
מחלות מין ואמצעי מניעה
- אבישי בן חיים מסביר שגם התוכנית החדשה לחינוך מיני של דתיים מתעלמת מהבעיה הבסיסית







נא להמתין לטעינת התגובות







